L 38 - spørgsmål 1
|
Spm. om, hvordan en kommune skal håndtere det, hvis kommunen allerede har lavet en aftale med et eller to udlejningsfirmaer om et maksimum på 1.000 elløbehjul og der kommer et tredje firma, som også vil leje elløbehjul ud, til transportministeren
|
L 38 - spørgsmål 2
|
Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, hvormed vejmyndigheden eller kommunen får mulighed for at bestemme, hvor mange udlejningscykler der må være, på samme måde som de må bestemme, hvor mange elløbehjul der må være, til transportministeren
|
L 38 - spørgsmål 3
|
Spm., om ministeren kan bekræfte, at Københavns Kommune ikke agter at stille arealer til rådighed for elløbehjul, hvorved kommunen de facto indfører et forbud imod udlejning af elløbehjul på trods af intentionerne i lovforslaget, til transportministeren
|
L 38 - spørgsmål 4
|
Spm. om, hvordan det med fornøden ændring af L 38 kan undgås, at en kommune de facto indfører forbud imod udlejning af elløbehjul ved ikke at stille arealer til rådighed til velordnet parkering rundtom i byen, til transportministeren
|
L 38 - spørgsmål 5
|
Spm., om ministeren vil redegøre for, hvorvidt det i dag er muligt for en kommune at favorisere egen udlejningsforretning ved at udelukke andre, tilsvarende udlejningskoncepter i kommunen, til transportministeren
|
L 38 - spørgsmål 6
|
Spm., om ministeren mener, at det er inden for lovens ånd og hensigt, når et flertal i Borgerrepræsentationen i København på forhånd har vedtaget at benytte vejloven til at forbyde udlejning af elløbehjul i store dele af København og dermed de facto forbyde udlejning af elløbehjul, til transportministeren
|
L 38 - spørgsmål 7
|
Spm. om, hvorvidt Københavns Kommune har hjemmel til at vedtage forbud mod udlejning af elløbehjul, allerede inden lovforslaget er behandlet i Folketinget, til transportministeren
|
L 38 - spørgsmål 8
|
Spm., om ministeren kan bekræfte, at udlejningsvirksomhederne lever op til kriterierne i lovgivningen, hvis Københavns Kommune efterkommer deres ønske om at opstille faste parkeringsstativer, som vil være obligatoriske for brugerne at benytte, til transportministeren
|
L 38 - spørgsmål 9
|
Spm. om, hvad ministerens holdning er til, at et flertal i Københavns Borgerrepræsentation benytter et smuthul i vejloven til de facto at forbyde udlejning af elløbehjul i stedet for at indgå i dialog med udlejningsoperatørerne om parkering i dertil indrettet infrastruktur, som vejloven beskriver, og som udlejningsvirksomhederne selv har foreslået, til transportministeren
|
L 38 - spørgsmål 10
|
Spm. om, hvad ministerens holdning er til, at Københavns Kommune bevidst hæmmer en branche, der, ifølge virksomhederne selv, bidrager med investeringer, økonomisk aktivitet og hundredvis af arbejdspladser til København – særlig set i lyset af coronapandemien og dens negative konsekvenser for beskæftigelsen og samfundsøkonomien, til transportministeren
|
L 38 - spørgsmål 11
|
Spm., om ministeren vil uddybe sin bekymring om, at nogle kommuner har egeninteresser grundet egne udlejningskoncepter, samt hvorfor det alene er udlejningscykler og ikke andre mindre delemobilitetsløsninger, som regeringen ønsker at beskytte mod indgreb fra kommunerne, til transportministeren
|
L 38 - spørgsmål 12
|
Spm., om ministeren er enig i, at den aktuelle coronapandemi taget i betragtning, som vi måske skal leve med i årevis, så tjener andre delemobilitetsløsninger såsom udlejningsløbehjul også til folkesundheden ved at give et alternativ til offentlig transport, til transportministeren
|
L 38 - spørgsmål 13
|
Spm., om de foreslåede regler i lovforslaget ikke har direkte sammenhæng til de konkrete arealers trafikale situation, til transportministeren
|
L 38 - spørgsmål 14
|
Spm. om, hvordan det sikres, at der i den kommunale administration vil ske en saglig trafikal vurdering af muligheden for at placere udlejningselløbehjul, taget i betragtning af at en kommune allerede inden lovforslagets vedtagelse har bestemt, at der ikke må være udlejningselløbehjul i store dele af byen, til transportministeren
|
L 38 - spørgsmål 15
|
Spm. om, hvorfor der ikke fastholdes en konkret vurdering af de trafikale muligheder eventuelt kombineret med bedre håndhævelsesmuligheder, til transportministeren
|
L 38 - spørgsmål 16
|
Spm., om ministeren vil overveje at udvide det foreslåede tidspunkt for, hvornår en kommunal vejmyndighed kan foranledige et køretøj fjernet, hvis køretøjet har fået pålagt tre parkeringsafgifter for samme overtrædelse, fra 4 uger til eksempelvis 6, 8 eller 10 uger, så forslaget ikke risikerer at gå ud over folk på ferie eller langtidsrejsende, til transportministeren
|
L 38 - spørgsmål 17
|
Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der forhindrer kommuner i de facto at indføre forbud mod udlejning af elløbehjul, ved at der ikke sker en saglig sagsbehandling med henblik på anvisning af et passende antal parkeringspladser til velordnet parkering af elløbehjulene rundtom i kommunen, til transportministeren
|
L 38 - spørgsmål 18
|
Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, hvormed der sikres ligestilling af de grønne transportformer (delebiler, cykler, elbiler, elløbehjul m.v.) med hensyn til betaling for parkering (enten ved gebyr eller betalingsfrit) på anviste offentlige arealer, til transportministeren
|
L 38 - spørgsmål 19
|
Spm., om ministeren kan bekræfte, at udlejningskoncepter, hvor en udlejningsvirksomhed eksempelvis har 50 forskellige faste pladser på vejarealer rundtom i byen, hvorfra cykler og løbehjul vil kunne udlejes og blot skal afleveres på et af stederne, ikke er omfattet af den foreslåede § 80 a og b, men af § 80, til transportministeren
|
L 38 - spørgsmål 20
|
Spm., om ministeren kan bekræfte, at vejmyndigheden stadig vil skulle behandle ansøgninger til kommunen om faste pladser til udlejning af cykler og løbehjul efter § 80 og ud fra en konkret saglig vurdering af, om der trafikalt er ledig plads på det pågældende areal, til transportministeren
|
L 38 - spørgsmål 21
|
Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, som på den ene side fastholder, at vejmyndigheden kan indgå aftaler om placering af elløbehjul på vejarealet i stedet for at træffe afgørelser herom, samt fastholder vejmyndighedens muligheder for at sikre og opretholde ordnede forhold i byrummet, men som på den anden side fjerner kommunalbestyrelsens mulighed for at forbyde placeringen af elløbehjul med henblik på udlejning, til transportministeren
|