TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. november 2020
2020-8323
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. november 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål vedrørende L 38
–
Forslag til lov om ændring af lov om offentlige veje m.v.,
lov om private fællesveje og færdselsloven, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 13:
Reglerne om råden i vejloven har altid taget udgangspunkt i et saglige, faglige
trafikale behov på det konkrete areal. Vil ministeren bekræfte, at de foreslåede
regler i lovforslaget ikke har direkte sammenhæng til de konkrete arealers trafi-
kale situation? I forlængelse heraf vil ministeren da redegøre for, hvorfor der
ikke med lovforslaget er taget udgangspunkt i de konkrete vejarealer, så hensig-
ten fortsat kunne være at vurdere, om der er trafikal ledig plads på arealet eller
ej?
Svar:
Når det drejer sig om særlig råden over vejarealer efter den gældende vejlovs §
80, skal vejmyndighederne som udgangspunkt tage stilling til, om vejtekniske
og trafikale hensyn taler imod det ansøgte. Vejmyndigheden kan herudover
også varetage andre almene, offentligretlige hensyn, herunder for eksempel or-
densmæssige hensyn på vejarealer og hensynet til trafikanter med synshandi-
cap. Det handler således ikke udelukkende om, hvorvidt der er ledig plads på
vejarealet.
Udbredelsen af henholdsvis udlejningscykler og udlejningsløbehjul uden et fast
udlejningssted
–
og kendt som free floating
–
har vist, at de nuværende regler
er svære at administrere i forhold til de nye udlejningskoncepter. I de alminde-
lige bemærkninger til lovforslaget under pkt. 2.1.2.1. står der følgende:
”Siden den nuværende vejlov trådte i kraft d. 1. juli 2015, er der sket en
udbredelse af udlejningskøretøjer, som er kendetegnet ved, at de ikke
har et fast udlejningssted. Derimod giver teknologien brugerne mulig-
hed for at placere køretøjet mere eller mindre frit efter endt brug.
Selvom vejloven må betragtes som ny, må Transport- og Boligministe-
riet konstatere, at de nuværende regler for særlig råden giver anled-
ning til tvivl om, hvordan reglerne skal administreres i forhold til netop
disse udlejningskoncepter.