TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. november 2020
2020-8323
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. oktober 2020 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 38
–
Forslag til lov om ændring af lov om offentlige veje m.v., lov
om private fællesveje og færdselsloven, som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 5:
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt det i dag er muligt for en kommune at fa-
vorisere egen udlejningsforretning ved at udelukke andre, tilsvarende udlej-
ningskoncepter i kommunen? Og kan ministeren bekræfte, at det er det, der
ligger til grund for, at ministeren med lovforslaget foreslår en mere begrænset
lokal beslutningskompetence for udlejningscykler end for elløbehjul?
Svar:
Jeg formoder på baggrund af anden del af spørgsmålet, at der spørges ind til
udlejning af cykler, hvorfor svaret alene forholder sig hertil.
Hertil er det først og fremmest vigtigt at bemærke, at vejloven regulerer vilkå-
rene for benyttelse af det offentlige vejareal til bl.a. udlejningsformål, og ikke
kommunernes adgang til at udleje cykler.
I forhold til sidstnævnte har Transport- og Boligministeriet indhentet et bidrag
fra Social- og Indenrigsministeriet, som har oplyst følgende:
"I det omfang et spørgsmål ikke er reguleret af den skrevne lovgivning,
kan der være hjemmel til en kommunal opgavevaretagelse i almindelige
kommunalretlige grundsætninger om kommuners opgavevaretagelse, de
såkaldte kommunalfuldmagtsregler.
Efter disse regler kan kommuner i vidt omfang varetage miljøhensyn, li-
gesom kommuner kan varetage trafikhensyn. Kommuners udlån af cyk-
ler med henblik på at varetage de nævnte hensyn vil således kunne være i
overensstemmelse med kommunalfuldmagtsregler.
Kommuner skal i deres opgavevaretagelse, herunder med hjemmel i
kommunalfuldmagtsregler, leve op til kravet om saglig forvaltning.