L 107 - spørgsmål 1
|
Spm. om kommentar til henvendelse af 26/11-24 fra Dansk PersonTransport, 3F Transport, DI Transport og Dansk Erhverv Transport vedr. definitionen af erhvervsmæssig buskørsel
|
L 107 - spørgsmål 2
|
Spm. om at sikre, at ændringen af buslovens definition af erhvervsmæssig buskørsel ikke fører til lukning af lokale busselskaber og tab af arbejdspladser, især i landdistrikterne
|
L 107 - spørgsmål 3
|
Spm. om, hvorfor regeringen ikke blot udvider den eksisterende undtagelse for plejehjem i busloven, hvis målet er at give plejehjem bedre muligheder for at transportere pårørende sammen med beboerne
|
L 107 - spørgsmål 4
|
Spm. om, hvordan ministeren forholder sig til, at hele branchen har udtrykt massiv modstand mod forslaget
|
L 107 - spørgsmål 5
|
Spm. om, hvordan ministeren kan forsvare, at et forslag, der kan ramme landdistrikterne særlig hårdt, fremmes uden en grundig konsekvensanalyse
|
L 107 - spørgsmål 6
|
Spm. om at håndtere Rigspolitiets kritik af lovforslaget
|
L 107 - spørgsmål 7
|
Spm. om at forhindre social dumping i busbranchen som følge af liberaliseringen og sikre fair konkurrencevilkår for de professionelle vognmænd
|
L 107 - spørgsmål 8
|
Spm. om at sikre, at transport uden for det regulerede marked bliver korrekt beskattet, og at der er tilstrækkelig kontrol med disse aktiviteter
|
L 107 - spørgsmål 9
|
Spm. om at fremlægge en detaljeret konsekvensanalyse af forslaget, herunder økonomiske, sociale og miljømæssige aspekter, før Folketinget træffer en beslutning
|
L 107 - spørgsmål 10
|
Spm. om at sikre, at virksomheder og organisationer, der antager, at de fremover kan operere uden tilladelse, undgår at blive pålagt store bøder, fordi de burde have haft tilladelse
|
L 107 - spørgsmål 11
|
Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om at fastholde den gældende lovs definition af erhvervsmæssig buskørsel, hvor blot et af de tre kriterier udløser krav om erhvervstilladelse
|
L 107 - spørgsmål 12
|
Spm. om at oversende Rigspolitiets høringssvar med advarsler mod lovforslaget til Folketingets orientering
|
L 107 - spørgsmål 13
|
Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet den 18/12-24 om politiets advarsler i forbindelse med lovforslag L 107
|
L 107 - spørgsmål 14
|
Spørgsmålet er tilbagetaget
|
L 107 - spørgsmål 15
|
Spm. om at tage branchens anbefalinger til sig for at undgå utilsigtede konsekvenser af lovforslaget såsom skævvridning af konkurrence, dårligere arbejdsforhold og ringere trafiksikkerhed
|
L 107 - spørgsmål 16
|
Spm., om der foreligger andre interne bemærkninger og/eller henvendelser, der forholder sig kritisk til L 107, og som ikke er oversendt til Folketinget
|
L 107 - spørgsmål 17
|
Spm., om der siden seneste folketingsvalg under transportministerens ressort har været behandlet lovforslag, hvortil Rigspolitiet har afgivet bemærkninger, som ikke er blevet oversendt til udvalget
|
L 107 - spørgsmål 18
|
Spm., om ministeren vil gøre Rigspolitiet til fast høringspart på relevante lovforslag på transportministerens område
|
L 107 - spørgsmål 19
|
Spm. om, hvilke tilpasninger i lovforslaget ministeriet har foretaget på baggrund af Rigspolitiets bemærkninger
|
L 107 - spørgsmål 20
|
Spm. om, at Færdselsstyrelsen har sendt bekendtgørelse om godskørsel og bekendtgørelse om buskørsel i høring, før Folketinget har færdigbehandlet og taget stilling til lovforslaget
|
L 107 - spørgsmål 21
|
Spm., om lovforslaget ændrer myndighedernes mulighed for at kontrollere danske virksomheders løn og arbejdsvilkår, hvis virksomhederne flytter til et andet land
|
L 107 - spørgsmål 22
|
Spm. om, hvem der skal evaluere ændringen af definitionen af erhvervsmæssig buskørsel og forenklingen af krav til chaufførvirksomheder
|
L 107 - spørgsmål 23
|
Spm. om de håndhævelsesmæssige udfordringer ved de lempeligere krav til udlejning af busser og chauffører fra chaufførvirksomheder, som Rigspolitiet har gjort opmærksom på
|
L 107 - spørgsmål 24
|
Spm., om politiet fremadrettet vil kunne foretage kontroller på bus- og tungvognsområdet
|
L 107 - spørgsmål 25
|
Spm. om justitsministeren deler Rigspolitiets bekymring om, at der kan ligge andre hensyn bag bemærkningerne og at man ikke behøver frygte for håndhævelsen, hvis lovforslaget vedtages
|