Transportudvalget 2024-25
L 107
Offentligt
2979855_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. februar 2025
Politikontoret
Christian Terp Møller
2025-01000
3593073
Besvarelse af spørgsmål nr. 24 fra Folketingets Transportudvalg
vedrørende forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om
godskørsel og taxiloven (Regelforenkling for vejtransportvirksomheder
og forlængelse af tilladelser til sygetransport) (L 107)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 24 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven
(Regelforenkling for vejtransportvirksomheder og forlængelse af tilladelser
til sygetransport) (L 107), som Folketingets Transportudvalg har stillet til
justitsministeren den 22. januar 2025.
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
L 107 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm., om politiet fremadrettet vil kunne foretage kontroller på bus- og tungvognsområdet
Spørgsmål nr. 24 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven
(Regelforenkling for vejtransportvirksomheder og forlængelse af
tilladelser til sygetransport (L 107):
”Er det ministerens vurdering, at politiet fremadrettet vil kunne
foretage kontroller på bus og tungvognsområdet som følge af L
107 – lov om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel
og taxiloven (Regelforenkling for vejtransportvirksomheder og
forlængelse af tilladelser til sygetransport)?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis henvise til Justitsministeriets
bemærkninger af 19. august 2024 til lovforslaget som vedlagt
Transportministeriets besvarelse af 17. december 2024 af
spørgsmål nr. 12 til L 107 fra Folketingets Transportudvalg.
Det fremgår bl.a. heraf, at det vurderes, at den foreslåede § 1,
stk. 3, vil betyde, at det bliver vanskeligere for politiet at fastslå,
hvornår en kørsel er tilladelseskrævende og omfattet af begrebet
erhvervsmæssig personbefordring. Dette vil konkret medføre en
mere kompliceret kontrol.”
Side 2/2