Transportudvalget 2024-25
L 107
Offentligt
2979137_0001.png
-- AKT 409844 -- BILAG 1 -- [ SV Til DPT Sv Opdatering Kommissionens vurdering af Transportministeriets
spørgsmål
til ændri
L 107 - endeligt svar på
forslag
16
Offentligt
Transportudvalget 2024-25
Adan Ali Khan ([email protected])
Alexander Höilund ([email protected]), Michael Nielsen ([email protected]), Frederik Find Leisner
([email protected]), Kathrine Aagaard Lise ([email protected])
Jens Hvid Bang ([email protected])
Fra:
SV: Til DPT: Sv: Opdatering: Kommissionens vurdering af Transportministeriets forslag til ændring af
Titel:
busloven
E-mailtitel:
SV: Til DPT: Sv: Opdatering: Kommissionens vurdering af Transportministeriets forslag til ændring af
busloven (Id nr.: 409453)
19-11-2024 19:34
Sendt:
Til:
Cc:
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Kære Adan, alle
Tak for at vende tilbage på vores henvendelse. Vi har læst notatet fra Færdselsstyrelsen igennem, og vi
vurderer, at der kan være tale om en misforståelse i fortolkningen af forordning 1073/2009.
Færdselsstyrelsen skriver i deres notat, at de ud fra en "modsætningsslutning" af artikel 2, nr. 5, i forordning
1073/2009 vurderer, at lovforslagets kumulative fortolkning af erhvervsmæssig personbefordring er mulig.
Forordning 1073/2009 omhandler dog udelukkende international kørsel, hvilket Kommissionen også
understreger i vores korrespondance med dem.
Kommissionen skriver:
"As for Regulation 1073/2009, it applies to operations carried out for non-
commercial and non-profit-making purposes. In any event, it only concerns international carriage and
allows for an authorisation to be granted, so it would both not be possible and not make sense for a
Member State to restrict its scope."
Det er derfor forordning 1071/2009, som Færdselsstyrelsen bør forholde sig til, hvilket også er det,
Kommissionen gør i resten af vores korrespondance med dem.
Herudover fremgår det tydeligt i vores korrespondance med Kommissionen, at enhver form for
vederlag/betaling for personbefordring udløser et tilladelseskrav. Kommissionen formulerer det sådan her:
"All profit making road passenger transport services by bus or coach are covered by Regulation 1071/2009
and require an authorization under this Regulation."
Af denne årsag mener vi, at det ikke er muligt at gøre de tre betingelser for erhvervsmæssig
personbefordring kumulative.
Undtagelser til denne regel skal, som Kommissionen også understreger, tolkes meget restriktivt. Specifikt
står der i forordningen, at undtagelser kun må have
"ringe betydning for transportmarkedet som følge af: a)
arten af det transporterede gods, eller b) kørselsstrækningens korthed."
Med lovforslaget vil man som udgangspunkt være fritaget for tilladelse på grund af den kumulative tilgang,
og der kan opstå mange forskellige virksomhedskonstruktioner, som hurtigt risikerer at få stor indvirkning
på transportmarkedet. Det er problematisk, da selve essensen af den kumulative tilgang jo netop ikke er
restriktiv.
Det fremgår desuden af Kommissionens formuleringer, at de tre betingelser er kumulative for
ikke-
erhvervsmæssig kørsel.
Det – mener vi - ikke kan omgås ved at redefinere kriterierne i forslaget og i stedet
gøre kriterierne for erhvervsmæssig kørsel kumulative. Derfor mener vi ikke, at Færdselsstyrelsens
"modsætningsslutning" er mulig.
Vores korrespondance med Kommissionen viser også, at der er en risiko for, at forslaget fører til, at for
mange virksomheder fritages for tilladelse. Færdselsstyrelsen medgiver selv dette i deres notat, hvor de
skriver:
"Korrespondancen mellem Kommissionen og Dansk PersonTransport viser dog, at der er en risiko
for, at forslaget åbner op for, at for mange virksomheder fritages for tilladelse."
L 107 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm., om der foreligger andre interne bemærkninger og/eller henvendelser, der forholder sig kritisk til L 107, og som ikke er oversendt til Folketinget
2979137_0002.png
-- AKT 409844 -- BILAG 1 -- [ SV Til DPT Sv Opdatering Kommissionens vurdering af Transportministeriets forslag til æn
"På den anden side er der en risiko for, at den foreslåede definition åbner op for, at for mange
virksomheder fritages for tilladelse, hvis ikke det understreges, f.eks. i lovbemærkningerne, at
transportaktiviteten alene må udgøre en helt underordnet biaktivitet i virksomheden, hvis denne skal
fritages fra tilladelseskravet."
På denne baggrund er det fortsat vores vurdering, at lovforslaget ikke er i overensstemmelse med EU-
lovgivningen, idet de vidtgående undtagelser ikke harmonerer med forordningens intention om meget
restriktive undtagelser.
Vi står naturligvis til rådighed for yderligere drøftelser, hvis I ønsker det.
De bedste hilsner
Jens Hvid Bang
Kommunikations- og sektorchef
Dansk PersonTransport
Nørre Farimagsgade 11, 3.tv
DK-1364 København K
Tel: +45 7022 7099
Mob: +45 5135 5271
Fra:
Adan Ali Khan <[email protected]>
Sendt:
19. november 2024 16:57
Til:
Jens Hvid Bang <[email protected]>
Cc:
Alexander Höilund <[email protected]>; Michael Møller Nielsen <[email protected]>; Frederik Find Leisner
<[email protected]>; Kathrine Aagaard Lise <[email protected]>
Emne:
Til DPT: Sv: Opdatering: Kommissionens vurdering af Transportministeriets forslag til ændring af busloven (Id
nr.: 409453)
Kære Jens
Som opfølgning på jeres henvendelse har vi bedt Færdselsstyrelsen om at kigge på bemærkningerne fra
kommissionen.
Vedlagt finder I Færdselsstyrelsens vurdering, som vi kan henholde os til.
Transportministeriet finder på denne baggrund, at den foreslåede definition er i tråd med forordningen
og Kommissionens fortolkning heraf, når det fremgår, at betingelserne skal forstås ret restriktivt.
De bedste hilsner
Adan Ali Khan
Fuldmægtig
Departementet | Internationalt Kontor
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
L 107 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm., om der foreligger andre interne bemærkninger og/eller henvendelser, der forholder sig kritisk til L 107, og som ikke er oversendt til Folketinget
2979137_0003.png
-- AKT 409844 -- BILAG 1 -- [ SV Til DPT Sv Opdatering Kommissionens vurdering af Transportministeriets forslag til æn
Telefon: +45 51 22 53 89
[email protected]
| www.trm.dk
Denne mail kan indeholde fortroligt materiale. Hvis du ikke er den rette modtager, bedes e-mailen returneret til os og derefter slettet. Det er ikke tilladt at beholde, kopiere
eller videresende denne e-mail, hvis du ikke er den rette modtager. Hvis du sender følsomme eller fortrolige oplysninger til os, opfordrer vi til, at du bruger din digitale
postkasse på
www.e-boks.dk.
Yderligere informationer om databeskyttelse og vores behandling af personoplysninger er tilgængelig via. linket
her.
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Kathrine Aagaard Lise ([email protected]), Frederik Find Leisner ([email protected])
Alexander Höilund ([email protected]), Michael Nielsen ([email protected])
Jens Hvid Bang ([email protected])
Opdatering: Kommissionens vurdering af Transportministeriets forslag til ændring af busloven
29-10-2024 09:25
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
Kære begge
Vi har kontaktet Kommissionen for at få afklaret, hvordan EU-forordningerne skal tolkes i forhold til det
forslag, vi har afgivet høringssvar til i sommers om at ændre buslovens definition af erhvervsmæssig
buskørsel.
Vi har vedlagt vores korrespondance med Kommissionen som bilag, så I kan se detaljerne i vores dialog.
Kommissionens svar
I sit svar skriver Kommissionen, at man ikke kan ændre definitionen på den måde, som lovforslaget foreslår,
og at de tre kriterier ikke kan gøres kumulative.
Faktisk forholder det sig lige omvendt, og ifølge Kommissionens fortolkning af EU-forordningerne skal
følgende tre kriterier opfyldes kumulativt for at en befordring kan defineres som ikke-erhvervsmæssig (og
dermed undtages for tilladelseskravet):
1. Ingen direkte eller indirekte vederlag for befordringen.
2. Befordringen må ikke generere direkte eller indirekte indkomst for føreren af køretøjet eller
for andre.
3. Befordringen må ikke være forbundet med nogen professionel aktivitet.
Altså, enhver form for buskørsel, der kræver vederlag, genererer indkomst eller er forbundet med en
professionel aktivitet, kræver en tilladelse.
Det er vigtigt at understrege, at Kommissionen åbner op for undtagelser, men der er tale om meget snævre
undtagelser, som skal være underlagt strenge betingelser, hvilket ikke er opfyldt i lovforslaget, hvor at den
nye definition skaber meget brede undtagelser.
Vi mener derfor fortsat, at den bedste løsning vil være at udvide de eksisterende undtagelser, så f.eks.
pårørende på plejehjem kan køre med i plejehjemsbussen – som ministeren ønsker.
Vi håber selvfølgelig, at I vil tage ovenstående i betragtning i jeres arbejde med lovforslaget, og I må endelig
sige til, hvis I har brug for mere materiale eller en uddybning. Vi står naturligvis til rådighed for yderligere
information eller en drøftelse af sagen.
De bedste hilsner
Jens Hvid Bang
Kommunikations- og sektorchef
L 107 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm., om der foreligger andre interne bemærkninger og/eller henvendelser, der forholder sig kritisk til L 107, og som ikke er oversendt til Folketinget
2979137_0004.png
-- AKT 409844 -- BILAG 1 -- [ SV Til DPT Sv Opdatering Kommissionens vurdering af Transportministeriets forslag til æn
Dansk PersonTransport
Nørre Farimagsgade 11, 3.tv
DK-1364 København K
Tel: +45 7022 7099
Mob: +45 5135 5271