Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget (ERU) Alm. del

Samling: 2012-13

Spørgsmål 244

I de fleste godkendte private klagenævn betaler forbrugerne et klagegebyr, for at indbringe en klage. Gebyret tilbagebetales typisk, hvis forbrugeren får medhold. Gebyret har en adfærdsregulerende effekt. I EU-forslaget om ADR/ODR står der, at det skal være gratis eller meget billigt for forbrugerne at klage. Kan ministeren redegøre for, om de kommende EU-regler om klagebehandling (ADR/ODR) får nogle konsekvenser for størrelsen af det klagegebyr, de godkendte private klagenævn i dag opkræver hos forbrugerne?
Dato: 27-02-2013
Status: Endeligt besvaret
Emne: forbrugersager
Dokumentdato: 25-04-2013
Modtaget: 25-04-2013
Omdelt: 25-04-2013

ERU alm. del - svar på spm. 244 om de kommende EU-regler om klagebehandling (ADR/ODR) får nogle konsekvenser for størrelsen af det klagegebyr, de godkendte private klagenævn i dag opkræver hos forbrugerne, fra erhvervs- og vækstministeren

ERU - Spm. 244 alm. del - Følgebrev - Endelig (pdf-version)
Html-version
ERU - Spm. 244 alm. del - Svar - Endelig (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 03-04-2013
Modtaget: 03-04-2013
Omdelt: 04-04-2013

Foreløbigt spm. på spm. 244 om de kommende EU-regler om klagebehandling (ADR/ODR) får nogle konsekvenser for størrelsen af det klagegebyr, de godkendte private klagenævn i dag opkræver hos forbrugerne, fra erhvervs- og vækstministeren

ERU - Spm. 244 alm. del - Oversendelsesbrev (pdf-version)
Html-version
ERU - Spm. 244 alm. del - Foreløbigt svar (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 27-02-2013
Modtaget: 27-02-2013
Omdelt: 27-02-2013

Spm. om de kommende EU-regler om klagebehandling (ADR/ODR) får nogle konsekvenser for størrelsen af det klagegebyr, de godkendte private klagenævn i dag opkræver hos forbrugerne, til erhvervs- og vækstministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version