Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget (ERU) Alm. del

Samling: 2012-13

Spørgsmål 243

Den danske regering har fastsat et mål om at fordoble den grænseoverskridende e-handel. Regeringen har i den forbindelse sagt, at danske forbrugere kan få behandlet en klage over varer og tjenester købt i EU uden at gå til domstolene, jf. ministerens pressemeddelelse fra den 11. december 2012. Det tyder imidlertid på, at ADR/ODR-reglerne gør det frivilligt for europæiske virksomheder at medvirke til klagebehandlingen i et klagenævn, med mindre national lovgivning i medlemslandet siger noget andet. Kan ministeren be- eller afkræfte, at udenlandske e-handelsvirksomheder, som involveres i en klagesag med en dansk forbruger, vil være forpligtet til at efterleve afgørelserne i Forbrugerklagenævnet og betale omkostningerne til sagen, når de kommende EU-regler om klagebehandling (ADR/ODR) er implementeret i Danmark?
Dato: 27-02-2013
Status: Endeligt besvaret
Emne: forbrugersager
Dokumentdato: 03-04-2013
Modtaget: 03-04-2013
Omdelt: 03-04-2013

ERU alm. del - svar på spm. 243 om ministeren kan be- eller afkræfte, at udenlandske e-handelsvirksomheder, som involveres i en klagesag med en dansk forbruger, vil være forpligtet til at efterleve afgørelserne i Forbrugerklagenævnet og betale omkostningerne til sagen, når de kommende EU-regler om klagebehandling (ADR/ODR) er implementeret i Danmark, fra erhvervs- og vækstministeren

ERU - Spm. 243 alm. del - Svar (pdf-version)
Html-version
ERU - Spm 241-243 alm del - Oversendelsesbrev (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 27-02-2013
Modtaget: 27-02-2013
Omdelt: 27-02-2013

Spm. om ministeren kan be- eller afkræfte, at udenlandske e-handelsvirksomheder, som involveres i en klagesag med en dansk forbruger, vil være forpligtet til at efterleve afgørelserne i Forbrugerklagenævnet og betale omkostningerne til sagen, når de kommende EU-regler om klagebehandling (ADR/ODR) er implementeret i Danmark, til erhvervs- og vækstministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version