Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
1241664_0001.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
25. april 2013

Endelig besvarelse af spørgsmål 244 alm. del stillet af Erhvervs-,

Vækst- og Eksportudvalget den 27. februar 2013 efter ønske fra Met-

te Hjermind Dencker (DF).

Spørgsmål:

I de fleste godkendte private klagenævn betaler forbrugerne et klagege-byr, for at indbringe en klage. Gebyret tilbagebetales typisk, hvis forbru-geren får medhold. Gebyret har en adfærdsregulerende effekt. I EU-forslaget om ADR/ODR står der, at det skal være gratis eller meget billigtfor forbrugerne at klage. Kan ministeren redegøre for, om de kommendeEU-regler om klagebehandling (ADR/ODR) får nogle konsekvenser forstørrelsen af det klagegebyr, de godkendte private klagenævn i dag op-kræver hos forbrugerne?

Svar:

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har oplyst mig, at det fremgår af dekommende fælles EU-regler, at det skal være gratis eller kun koste etbeskedent beløb for forbrugeren at klage. Størrelsen på et konkret beløb iforhold til klagegebyret har ikke været drøftet under forhandlingerne afEU-reglerne, men det er regeringens vurdering, at det som minimum vilvære muligt at fastholde et gebyr svarende til det nuværende gebyr forForbrugerklagenævnet. Der kan ikke på nuværende tidspunkt siges nogetpræcist om, hvor højt et klagegebyr maksimalt må være. Det vil bero påen nærmere vurdering af gebyrets størrelse set i forhold til det respektivenævn, og hvordan reglerne konkret bliver implementeret.Arbejdet med implementeringen af EU-reglerne, som vil ske med inddra-gelse af relevante parter, er ved at blive igangsat. I den forbindelse ses derogså nærmere på det eksisterende klagesystem med henblik på at vurdere,om der er forhold, der med fordel kan justeres.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk