Udlændinge- og Integrationsudvalget (UUI) Alm. del

Samling: 2018-19 (2. samling)

Spørgsmål 149

I sin dom i sag C-89/18 har EU-Domstolen i klare og utvetydige vendinger fastslået, at det tidligere tilknytningskrav var i strid med retssikkerhedsprincippet, fordi det hvilede på diffuse og upræcise kriterier, som medførte en forskelligartet og uforudsigelig administrativ praksis (dommens præmis 41). Det synes at være en meget alvorlig kritik. Retssikkerhedsprincippet er et vigtigt og grundlæggende forfatningsretligt princip, som beskytter alle borgere i en retsstat. I sit notat udtaler Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke desto mindre uden nærmere forklaring, at ”dommen ikke har betydning for sager, hvor der er tale om andre herboende tredjelandsstatsborgere eller danske statsborgere” (UUI alm. del – bilag 12, notatets side 6). Vil ministeren uddybe, hvordan en regel, der strider mod retssikkerhedsprincippet, kan opretholdes over for alle andre nationaliteter end tyrkere? Har de grundlæggende principper, en retsstat hviler på, ikke almen gyldighed, og kan de ikke – som også menneskerettighederne – påberåbes af alle borgere i en retsstat?
Dato: 13-09-2019
Status: Endeligt besvaret
Emne: familiesammenføring
Dokumentdato: 11-10-2019
Modtaget: 11-10-2019
Omdelt: 11-10-2019

UUI alm. del - svar på spm. 149, om tilknytningskravet i lyset af EU-Domstolens afgørelse i sag C-89/18 må anses for at være i strid med retssikkerhedsprincippet for alle borgere, fra udlændinge- og integrationsministeren

UUI alm. del - svar på spm. 149 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 13-09-2019
Modtaget: 13-09-2019
Omdelt: 13-09-2019

Spm., om tilknytningskravet i lyset af EU-Domstolens afgørelse i sag C-89/18 må anses for at være i strid med retssikkerhedsprincippet for alle borgere, til udlændinge- og integrationsministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version