Møde i Transportudvalget

Mødedato: 28-11-2013
Mødetidspunkt: 5 min. efter afstem., dog tidligst kl. 10.30
Sted: 2-080
2. UDGAVEBemærk: Nyt punkt 3

1. Åbent samråd med transportministeren om de foreliggende beregninger af de samfundsøkonomiske konsekvenser af Togfonden DK, jf. TRU alm. del - samrådsspørgsmål J. Se tillige TRU alm. del - bilag 62.


2. Teknisk gennemgang af betænkning fra udvalget om erhvervsmæssig persontransport, jf. TRU alm. del – bilag 56.


3. Modtagelse af deputation:

a) ITD (Brancheorganisation for den danske vejgodstransport) vedr. L 58 (bødesatser ved gods- og buskørsel).


4. Afgivelse af betænkning over følgende lovforslag:

a) L 26 (om udbygning af fynsk motorvej syd for Odense). 1. udkast til betænkning er omdelt på L 26 - bilag 5. Se også L 26 - svar på spm. 1.

b) L 27 (om anlæg af Holstebromotorvejen). 1. udkast til betænkning er omdelt på L 27 - bilag 5. Se også L 27 - svar på spm. 1-19.


5. Eventuelt.


    3. Modtagelse af deputation:
    a) ITD (Brancheorganisation for den danske vejgodstransport) vedr. L 58 (bødesatser ved gods- og buskørsel).
    4. Afgivelse af betænkning over følgende lovforslag:
    b) L 27 (om anlæg af Holstebromotorvejen). 1. udkast til betænkning er omdelt på L 27 - bilag 5. Se også L 27 - svar på spm. 1-19.

    Bilag:

    1. udkast til betænkning
    L 27 - svar på spm. 1, om ministeren kan bekræfte, at Vejdirektoratet i sin rapport 416 side 9 vedr. Holstebro Motorvejen og vejforbindelsen til Gødstrup anfører, at det sikkerhedsmæssigt kan være uheldigt at have en relativ kort strækning af rute 18 ca. 7 km bibeholdt som 2-sporet motortrafikvej, fra transportministeren
    L 27 - svar på spm. 2, om ministeren kan bekræfte, at Vejdirektoratet i sin rapport 416 side 9 vedr. Holstebro Motorvejen og vejforbindelsen til Gødstrup har beregnet, at motortrafikvejen nord og øst om Herning efter anlæg af Gødstrup motorvejen vil have en årsdøgns trafik på ca. 12.000 køretøjer i døgnet, fra transportministeren
    L 27 - svar på spm. 3, om ministeren kan bekræfte, at Vejdirektoratet i sin rapport 416 side 10 vedr. Holstebro Motorvejen og vejforbindelsen til Gødstrup anfører, at en motorvej via Gødstrup vil i forhold til en landevej give en tidsbesparelse på 1 minut, fra transportministeren
    L 27 - svar på spm. 4, om ministeren vil kommentere på regeringen holdning til at opgradere motortrafikstrækningen øst om Herning, fra transportministeren
    L 27 - svar på spm. 5, om ministeren agter at sørge for, at det bliver muligt at køre 83 meter lange vindmøllevinger fra motortrafikvejen ved Herning syd videre mod vest ad rute 15, fra transportministeren
    L 27 - svar på spm. 6 om ministeren kan redegøre for, hvilke forventninger der er til antallet af trafikulykker, fra transportministeren
    L 27 - svar på spm. 7 om, hvor på den nuværende rute 18 Herning-Holstebro der kan ske vejudvidelser som alternativ til en motorvej mellem de to byer, fra transportministeren
    L 27 - svar på spm. 8 om ministeren kan redegøre for Vejdirektoratets arbejdsproces i forhold til at sikre, at beskrivelsen af kollektiv transport alternativet i VVM-undersøgelsen er belyst med seneste viden om planerne på dette område, fra transportministeren
    L 27 - svar på spm. 9 om ministeren ved fremtidige anlægsprojekter af motorveje og andre større vejprojekter vil overveje at nedsætte en permanent kreds af aktører inden for kollektiv transport (togoperatører, bustrafikindkøbere m.v.), fra transportministeren
    L 27 - svar på spm. 10 om ministeren, i forlængelse af beskrivelsen af kollektiv transport kan alternativet oplyse, hvad det skønsmæssigt vil koste at etablere dobbeltspor henholdsvis på strækningen Herning-Holstebro og Vejle-Holstebro, fra transportministeren
    L 27 - svar på spm. 11 om, hvad det skønsmæssigt vil koste at etablere krydsspor med henblik på halvtimesdrift henholdsvis på strækningen Herning-Holstebro og Vejle-Holstebro, fra transportministeren
    L 27 - svar på spm. 12 om, hvad det skønsmæssigt vil koste at etablere togstop i Holstebro Syd, Tvis og Skibbild samt forsyne Gødstrup med vendespor med henblik på at indsætte (REX-)tog Gødstrup-Århus, fra transportministeren
    L 27 - svar på spm. 13 om, hvorfor finder ministeren det så nødvendigt at foreslå etableringen af en motorvej, fra transportministeren
    L 27 - svar på spm. 14 om det er ministerens opfattelse, at en motorvej Herning-Holstebro er i overensstemmelse med Infrastrukturkommissionens anbefaling, fra transportministeren
    L 27 - svar på spm. 15 om, hvilke forventninger er der ifølge ministeren til omfanget af nye virksomheder, der vil etablere sig i Nordvestjylland som følge af etableringen af motorvejen Herning-Holstebro, fra transportministeren
    L 27 - svar på spm. 16 om ministeren kan oplyse i hvilket omfang motorvejen Herning-Holstebro vil føre til øget pendling fra Nordvestjylland til henholdsvis Herning, Århus og Trekantsområdet, fra transportministeren
    L 27 - svar på spm. 17 om, hvor stort et trafikspring der opereres med i forbindelse med anlæg af motorvejen Herning-Holstebro, fra transportministeren
    L 27 - svar på spm. 18 om, når trafikken på motorvejen Herning-Hostebro skønnes at ville udlede 9.230 tons CO2 mere pr. år, er dette da ifølge ministeren i overensstemmelse med regeringens målsætning om at reducere vejtrafikkens CO2-udslip, fra transportministeren
    L 27 - svar på spm. 19 om, hvilke kompenserende tiltag der vil blive iværksat for at modvirke vejtrafikkens merudslip på 9.230 tons CO2/år fra motorvejen Herning-Holstebro, fra transportministeren
    5. Eventuelt.