L 112 Forslag til lov om anlæg af en tredje Limfjordsforbindelse.

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Spørgsmål 68

I Miljøstyrelsens høringssvar til den supplerende miljøkonsekvensvurdering fra 2023 afgivet 10. januar 2024 skriver Miljøstyrelsen på side 1: “anlægsloven for Limfjordsforbindelsen og den miljøkonsekvensvurdering der ligger til grund for loven, skal være i overensstemmelse med vandplanlægningen for berørte målsatte vandforekomster og havstrategien for de berørte havområder.” “Generelt er der væsentlige mangler i den supplerende miljøkonsekvensrapport for så vidt angår vurdering af projektets påvirkning af berørte målsatte vandforekomster, som følge af påvirkning med miljøfarlige forurenende stoffer, herunder overholdelse af gældende miljøkvalitetskrav (...) Endvidere er der væsentlige mangler med hensyn til, at vurdering af projektets påvirkning af berørte målsatte vandforekomster skal baseres på den konkrete vandforekomsts aktuelle tilstand for hver kvalitetselement” Kan ministeren redegøre for, hvordan anlægsloven for tredje Limfjordsforbindelse og den supplerende miljøkonsekvensvurdering fra 2023 siden den 10. januar er blevet lovliggjort i henhold til gældende ret vedrørende hav og vandmiljø? Og vil ministeren sende en oversigt over, hvordan Vejdirektoratet har lovliggjort deres praksis i henhold til hvert juridisk kritikpunkt, som Miljøstyrelsen har givet i høringssvaret?
Dato: 10-05-2024
Status: Endeligt besvaret
Emne: faste forbindelser

Endeligt svar

Dokumentdato: 14-05-2024
Modtaget: 14-05-2024
Omdelt: 14-05-2024

L 112 - svar på MFU spm. 68 om, hvordan anlægsloven for tredje Limfjordsforbindelse og den supplerende miljøkonsekvensvurdering fra 2023 siden den 10. januar er blevet lovliggjort i henhold til gældende ret vedrørende hav og vandmiljø

Svar på TRU L 112 spm. 68 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 10-05-2024
Modtaget: 10-05-2024
Omdelt: 10-05-2024

MFU spm. om, hvordan anlægsloven for tredje Limfjordsforbindelse og den supplerende miljøkonsekvensvurdering fra 2023 siden den 10. januar er blevet lovliggjort i henhold til gældende ret vedrørende hav og vandmiljø

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version