Transportudvalget 2023-24
L 112
Offentligt
2866151_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. maj 2024
2024-1452
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. maj 2024 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 112
Forslag til lov om anlæg af en 3.
Limfjordsforbindelse, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Theresa Scavenius (UFG).
Spørgsmål nr. 68:
I Miljøstyrelsens høringssvar til den supplerende miljøkonsekvens-
vurdering fra 2023 afgivet 10. januar 2024 skriver Miljøstyrelsen
på side 1: “anlægsloven for Limfjordsforbindelsen og den miljøkon-
sekvensvurdering der ligger til grund for loven, skal være i overens-
stemmelse med vandplanlægningen for berørte målsatte vandfore-
komster og havstrategien for de berørte havområder.”
“Generelt er
der væsentlige mangler i den supplerende miljøkonsekvensrapport
for så vidt angår vurdering af projektets påvirkning af berørte mål-
satte vandforekomster, som følge af påvirkning med miljøfarlige
forurenende stoffer, herunder overholdelse af gældende miljøkvali-
tetskrav (...) Endvidere er der væsentlige mangler med hensyn til,
at vurdering af projektets påvirkning af berørte målsatte vandfore-
komster skal baseres på den konkrete vandforekomsts aktuelle til-
stand for hver kvalitetselement” Kan ministeren
redegøre for,
hvordan anlægsloven for tredje Limfjordsforbindelse og den sup-
plerende miljøkonsekvensvurdering fra 2023 siden den 10. januar
er blevet lovliggjort i henhold til gældende ret vedrørende hav og
vandmiljø? Og vil ministeren sende en oversigt over, hvordan Vej-
direktoratet har lovliggjort deres praksis i henhold til hvert juridisk
kritikpunkt, som Miljøstyrelsen har givet i høringssvaret?
Svar:
I forbindelse med miljøvurderingerne har Vejdirektoratet været i
dialog med Miljøstyrelsen om projektet og dets indvirkning på mil-
jøet.
I Miljøstyrelsens høringssvar til den supplerende miljøkonsekvens-
rapport peger styrelsen på en række forhold, som skal belyses yder-
ligere for, at der er sikkerhed for, at projektet kan gennemføres i
overensstemmelse med § 8 i bekendtgørelse nr. 797 af 13. juni
L 112 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: MFU spm. om, hvordan anlægsloven for tredje Limfjordsforbindelse og den supplerende miljøkonsekvensvurdering fra 2023 siden den 10. januar er blevet lovliggjort i henhold til gældende ret vedrørende hav og vandmiljø
2866151_0002.png
Side 2/2
2023 om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter. Afklarin-
gen heraf er sket i en løbende dialog på en række møder mellem
Vejdirektoratet og Miljøstyrelsen.
I bilag 2 til Vejdirektoratets høringsnotat er Miljøstyrelsens be-
mærkninger til projektets indvirkning på vandforekomster besva-
ret. F.eks. har Vejdirektoratet på side 18 redegjort for de tiltag, der
sikrer, at der ikke sker udvaskning af finkornet materiale til vand-
løb, og på side 20-2 er styrelsens spørgsmål vedrørende den ma-
rine vandkvalitet besvaret, herunder at projektet medfører en varig
reduktion af kvælstoftilførslen til Limfjorden.
Som det fremgår af forslaget til lov om anlæg af en 3. Limfjordsfor-
bindelse, kan anlægsprojektet gennemføres i overensstemmelse
med vandrammedirektivet, jf. bl.a. afsnit 3.5.2 og afsnit 10.4.
Afslutningsvist vil jeg gerne gentage, hvad jeg har sagt på tidligere
samråd - at alt, hvad der indgår i miljøkonsekvensrapporten og den
supplerende miljøkonsekvensrapport, ikke skal gengives 1-1 i lov-
forslaget. Men det ændrer som sagt ikke ved, at Vejdirektoratet er
forpligtet til at gennemføre projektet inden for rammerne af de ud-
førte miljøvurderinger.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen