Transportudvalget
Til:
Dato:
Transportministeren
10. maj 2024
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
L 112
Forslag til lov om anlæg af en tredje Limfjordsforbindelse.
Af transportministeren (Thomas Danielsen)
Spørgsmål 68
I Miljøstyrelsens høringssvar til den supplerende miljøkonsekvensvurdering fra 2023
afgivet 10. januar 2024 skriver Miljøstyrelsen på side 1: “anlægsloven for Limfjordsfor
bindelsen og den miljøkonsekvensvurdering der ligger til grund for loven, skal være
i overensstemmelse med vandplanlægningen for berørte målsatte vandforekomster og
havstrategien for de berørte havområder.” “Generelt er der væsentlige mangler i den
supplerende miljøkonsekvensrapport for så vidt angår vurdering af projektets påvirkning
af berørte målsatte vandforekomster, som følge af påvirkning med miljøfarlige forurenen
de stoffer, herunder overholdelse af gældende miljøkvalitetskrav (...) Endvidere er der
væsentlige mangler med hensyn til, at vurdering af projektets påvirkning af berørte mål
satte vandforekomster skal baseres på den konkrete vandforekomsts aktuelle tilstand
for hver kvalitetselement” Kan ministeren redegøre for, hvordan anlægsloven for tredje
Limfjordsforbindelse og den supplerende miljøkonsekvensvurdering fra 2023 siden den
10. januar er blevet lovliggjort i henhold til gældende ret vedrørende hav og vandmiljø?
Og vil ministeren sende en oversigt over, hvordan Vejdirektoratet har lovliggjort deres
praksis i henhold til hvert juridisk kritikpunkt, som Miljøstyrelsen har givet i høringssvaret?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Theresa Scavenius
(UFG).
Spørgsmålet ønskes besvaret senest den 14. maj 2024 kl. 10:00.
På udvalgets vegne
Rasmus Prehn
formand
1/1