Finansudvalget (FIU) Alm. del

Samling: 2022-23 (2. samling)

Spørgsmål 249

Ministeren skriver i sit svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 298 (folketingsåret 2021-22): ”Til forskel fra Søgaard (2011) ses der i Finansministeriets opdatering en tendens til, at estimaterne stiger over tid. Dette resultat, sammenlignet med estimaterne i Søgaard (2011), vurderes samlet set at være udtryk for usikkerheden som analysemetoden er forbundet med.” Vil ministeren uddybe denne vurdering og bekræfte, at tendensen strider mod Finansministeriets teoretisk funderede hypotese om, at ”selve uddannelseseffekten således vil fylde en mindre andel, efterhånden som uddannelsesniveauet stiger”, jf. svar på FIU alm. del – spørgsmål 289 (folketingsåret 2021-22)? Ministeren bedes endvidere bekræfte, at netop dette teoretisk funderede argument indgår som del af argumentationen for, at ministeriet anvender et gennemslag, som ligger ”i den lave ende af det interval, der udspændes af den danske empiri på området” jf. svar på FIU alm. del – spørgsmål 289 (folketingsåret 2021-22).
Dato: 30-06-2023
Status: Endeligt besvaret
Emne: finanspolitik
Dokumentdato: 28-08-2023
Modtaget: 28-08-2023
Omdelt: 28-08-2023

FIU alm. del - svar på spm. 249 om tendensen strider mod Finansministeriets teoretisk funderede hypotese om, at ”selve uddannelseseffekten således vil fylde en mindre andel, efterhånden som uddannelsesniveauet stiger”, jf. svar på FIU alm. del – spørgsmål 289 (folketingsåret 2021-22)

Svar på FIU 249 (pdf-version)
Html-version
Svar på FIU 247 (pdf-version)
Html-version
FIU 289 2021-22 (pdf-version)
Html-version
FIU 296 2021-22 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 03-07-2023
Modtaget: 03-07-2023
Omdelt: 03-07-2023

FIU alm. del - foreløbigt svar på spm. 249 om tendensen strider mod Finansministeriets teoretisk funderede hypotese om, at ”selve uddannelseseffekten således vil fylde en mindre andel, efterhånden som uddannelsesniveauet stiger”, jf. svar på FIU alm. del – spørgsmål 289 (folketingsåret 2021-22)

Foreløbigt svar på FIU 249 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 30-06-2023
Modtaget: 30-06-2023
Omdelt: 30-06-2023

Spm. om tendensen strider mod Finansministeriets teoretisk funderede hypotese om, at ”selve uddannelseseffekten således vil fylde en mindre andel, efterhånden som uddannelsesniveauet stiger”, jf. svar på FIU alm. del – spørgsmål 289 (folketingsåret 2021-22)

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version