Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 296
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
4. oktober 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 296 (Alm. del) af 28. april
2022 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Mener ministeren, at rapporten "Effekter af uddannelsesløft
–
Fra ufaglært til Fag-
lært" fra Børne- og Undervisningsministeriet, giver anledning til at opdatere regne-
principperne på området? I benægtende fald bedes ministeren oversende en uddy-
bende beskrivelse af de faglige argumenter herfor, herunder hvorvidt ministeren
vurderer, at dette er i overensstemmelse anbefalingerne i Det Økonomiske Råds
formandskabs efterårsrapport, 2021, hvor det på s. 274 fremgår: "Argumenter om
teoretisk konsistens bør således ikke uden videre dominere eventuelt afvigende
empiriske resultater, da adfærdseffekter i sin natur er empiriske spørgsmål og bør
behandles som sådan."
Svar
Finansministeriet har ikke fundet, at Børne- og Undervisningsministeriets rapport
Effekter af uddannelsesløft
–
Fra ufaglært til Faglært
giver anledning til at justere Finans-
ministeriets beregningsforudsætninger vedrørende skøn for virkningerne på er-
hvervsdeltagelse og beskæftigelse af ændret uddannelsessammensætning i befolk-
ningen.
Finansministeriets baggrund for fastsættelse af uddannelsesgennemslaget i de mel-
lemfristede fremskrivninger er uddybet nedenfor, herunder også hvorfor Finans-
ministeriet finder, at rapportens empiriske resultater er forenelige med Finansmi-
nisteriets beregningsforudsætninger på området. Regneprincipperne er således
også efter Finansministeriets opfattelse i overensstemmelse med den anbefaling
fra De Økonomiske Råd, som der henvises til i spørgsmålet.
Den primære anvendelse af uddannelsesgennemslagene er i Finansministeriets
mellemfristede fremskrivninger, hvor der løbende indregnes virkninger af stigende
uddannelsesniveau på beskæftigelser og produktivitet. Det stigende uddannelses-
niveau er primært drevet af en højere uddannelsestilbøjelighed blandt de yngre ge-
nerationer, der træder ind på arbejdsmarkedet relativt til de ældre generationer, der
træder ud af arbejdsmarkedet.
Derudover benyttes gennemslagene også lejlighedsvist til at opgøre potentielle be-
skæftigelsesvirkninger ved hypotetiske diskretionære løft i uddannelsesniveauet.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K