Vil ministeren udarbejde en beregning af det samlede mulige finansieringsbidrag fra Lynetteholmen I/S via provenu fra udvikling af Lynetteholmen, Refshaleøen, Quintus og Kløverparken, til metro og ringvej med afsæt i en boligprisudvikling, der ifølge Ernst & Young-rapporten vil give 17,4 mia. kr. i finansieringsbidrag?
Det er det scenarium, som rapporten kalder det mest realistiske og sandsynlige ved rentenormalisering, men hvor der ændres i beregningsforudsætningerne som følger. Det forudsættes,
1) at renseanlægget Lynetten forbliver et aktivt renseanlæg på Refshaleøen frem til 2070, og området dermed ikke opkøbes, oprenses og udbygges,
2) at slamdepotet på Refshaleøen ikke udbygges, men udlægges til grønt område,
3) at anlægsomkostningerne rammer 75 pct. fraktil, jf. følsomhedsanalyse i rapporten side 65, 3) at investorernes afkastkrav er +1,0 procentpoint med rentenormalisering, jf. følsomhedsanalyse i rapporten side 68, og
4) at realrenten er på 4,0 pct., jf. følsomhedsanalyse i rapporten side 67. Og vil ministeren med samme forudsætninger udarbejde en ny beregning med afsæt i et scenarie B med en lav boligprisudvikling og rentenormalisering, hvilket ifølge rapporten vil give et finansieringsbidrag på 8,6 mia. kr. samt med afsæt i et scenarie C med en høj boligprisudvikling og rentenormalisering, hvilket ifølge rapporten vil give et finansieringsbidrag på 39,8 mia. kr.?
Dato: 08-02-2022
Status: Endeligt besvaret
Emne:
transportpolitik