Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2551025_0001.png
EY Godkendt
Revisionspartnerselskab
Dirch Passers Allé 36
Postboks 250
2000 Frederiksberg
Telefon 73 23 30 00
Fax 72 29 30 30
www.ey.com/dk
CVR-nr. 30 70 02 28
Notat
Til:
cc:
Fra:
Tlf.:
E-mail:
Transport- og Boligministeriet
Rasmus Gravesen
Torben Hartz, EY
+45 2529 3485
[email protected]
2. oktober 2020
Lynetteholmen - opdateret beregning ifm. ny langsigtet renteprognose
Baggrund
EY Godkendt Revisionspartnerselskab (EY) har tidligere bistået Transport- og Boligministeriet (TRM)
med udarbejdelsen af rapporten
Undersøgelse af finansiering og organisering af Lynetteholmen
(Ly-
netteholmen-rapporten), som blev fremsendt den 4. maj 2020.
Lynetteholmen-rapportens overordnede formål var dels at undersøge det størst mulige realistiske finan-
sieringsbidrag fra arealudvikling på Nordøstamager til etablering af den nødvendige infrastruktur og
dels at undersøge, under hvilke organisatoriske rammer dette bidrag opnås.
Til dette formål undersøgte vi tre forskellige organisationsmodeller, som hovedsageligt adskiller sig ved,
hvordan Lynetteholmen I/S (LIS) samarbejder med Refshaleøens Ejendomsselskab A/S (REDA):
Organisationsmodel 1: REDA betaler et frivilligt bidrag til LIS
Organisationsmodel 2: LIS køber REDAs arealer på Refshaleøen
Organisationsmodel 3: LIS og REDA samarbejder om REDAs arealer.
Vi undersøgte derudover den potentielle finansieringsevne for hver af de tre organisationsmodeller, der
illustrerer det yderligere finansieringspotentiale, der opstår, hvis der ikke tilsidesættes midler til reser-
ver.
I Lynetteholmen-rapporten konkluderede vi blandt andet:
At i en situation med rentenormalisering estimeres finansieringsbidraget i de tre undersøgte organi-
sationsmodeller til DKK 17,4 mia. I en situation med uændrede renter estimeres finansieringsbidra-
get til DKK 22,9 mia. i de tre undersøgte organisationsmodeller.
At i en situation med rentenormalisering vil der i de tre organisationsmodeller være et yderligere
finansieringspotentiale på DKK 8,7-10,1 mia. afhængigt af organisationsmodel. I en situation med
uændrede renter vil der være et yderligere finansieringspotentiale på DKK 10,4-12,1 mia. afhængig
af organisationsmodel.
I forlængelse af dette arbejde har TRM bedt EY om at gennemføre en opdateret beregning af resulta-
terne i Lynetteholmen-rapporten baseret på en ny langsigtet renteprognose fra Finansministeriet (FM),
herunder en opdateret beregning af både finansieringsbidraget og den potentielle finansieringsevne for
de tre undersøgte organisationsmodeller.
EY Godkendt Revisionspartnerselskab - A member firm of Ernst & Young Global Limited
Notat Lynetteholmen v0.06.docx
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om ministeren vil udarbejde en beregning af det samlede mulige finansieringsbidrag fra Lynetteholmen I/S via provenu fra udvikling af Lynetteholmen, Refshaleøen, Quintus og Kløverparken, til metro og ringvej med afsæt i en boligprisudvikling, der ifølge Ernst & Young-rapporten vil give 17,4 mia. kr. i finansieringsbidrag, til transportministeren
2551025_0002.png
Forudsætninger
Til grund for beregningen har vi taget udgangspunkt i Lynetteholmen-rapporten og den dertilhørende
Excel-model, som blev udleveret til TRM den 21. april 2020:
Lynetteholmen finansiel model.v1.000.xlsx.
Den eneste ændring i forudsætningerne i forhold til Lynetteholmen-rapporten er en opdatering af den
langsigtede renteprognose på en 30-årig realkreditobligation, som anvendes til at justere boligprisudvik-
lingen. FM har leveret en ny langsigtet renteprognose, som fremgår af Figur 1 nedenfor:
4,0%
Real rentesats
3,0%
2,0%
1,0%
0,0%
-1,0%
Tidl. 30-årig realkreditrente (real)
Ny 30-årig realkreditrente (real)
Figur 1: FM's nye langsigtede renteprognose for en 30-årig realkreditobligation (real)
Som Figur 1 viser, er rentekurven generelt lavere end den, som blev anvendt i Lynetteholmen-rappor-
ten. Dette betyder alt andet lige en højere boligprisudvikling.
1
Nedenfor i Figur 2 har vi sammenlignet den estimerede boligprisudvikling fra Lynetteholmen-rapporten
med den nye boligprisudvikling baseret på FM’s nye renteprognose.
Bemærk, at figuren går frem til
2050, hvor renteprognoserne flader ud, og der således ikke vil være udsving i boligprisudviklingen:
180
160
Indeks
140
120
100
80
Boligprisudvikling FM rentenormalisering, jf. Rapport
Figur 2: Sammenligning af boligprisudvikling
Som det fremgår af Figur 2, estimeres boligprisudviklingen især på kort sigt at være højere ved den nye
renteprognose fra FM. Dette betyder alt andet lige, at værdierne af arealerne på Nordøstamager øges.
1
Jf. Lynetteholmen-rapporten foreslår vi en simpel model, hvor vi opgør effekten på boligpriserne ud fra, hvad rente-
stigningen betyder for ydelsen på et boliglån. Vi har beregnet denne effekt for forskellige typer af lån. Vi finder, at en
højere rente på 1% øger ydelsen på et 30-årigt
realkreditlån med ca. 7%. For samme ”boligbudget” kan husholdnin-
gerne således betale ca. 7% mindre for samme bolig, når renten stiger 1 procentpoint.
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
2044
2045
2046
2047
2048
2049
2050
Boligprisudvikling ny FM rentenormalisering
2
EY Godkendt Revisionspartnerselskab - A member firm of Ernst & Young Global Limited
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om ministeren vil udarbejde en beregning af det samlede mulige finansieringsbidrag fra Lynetteholmen I/S via provenu fra udvikling af Lynetteholmen, Refshaleøen, Quintus og Kløverparken, til metro og ringvej med afsæt i en boligprisudvikling, der ifølge Ernst & Young-rapporten vil give 17,4 mia. kr. i finansieringsbidrag, til transportministeren
2551025_0003.png
Resultat og konklusion
Baseret på ovenstående opdatering i forudsætningerne har vi udregnet finansieringsbidraget og den po-
tentielle finansieringsevne i de tre undersøgte organisationsmodeller:
Finansieringsbidrag
(DKK mia.)
Ydermodel 1
Kun salg af byggeretter
Organisationsmodel 1
REDA betaler frivilligt bidrag
Organisationsmodel 2
LIS køber REDAs arealer på
Refshaleøen
Organisationsmodel 3
LIS og REDA samarbejder om
REDAs arealer
Ydermodel 2
Kun udvikling af ejendomme
Rentenormalisering
Uændrede renter
Ny rentenormalisering
16,6
21,8
18,2
17,4
22,9
19,0
17,4
22,9
19,0
17,4
22,9
19,0
19,5
25,7
21,1
Tabel 1: Oversigt over finansieringsbidrag
Som det fremgår af Tabel 1, estimeres finansieringsbidraget i en situation med den nye rentenormalise-
ring til DKK 19,0 mia. for de tre undersøgte organisationsmodeller. For ydermodel 1 estimeres finansie-
ringsbidraget til DKK 18,2 mia., og for ydermodel 2 er estimatet DKK 21,1 mia.
Den potentielle finansieringsevne med den opdaterede rentenormalisering er vist nedenfor i Figur 3:
45
40
35
30
45
36,5
29,6
28,8
15,4
9,1
6,0
10,6
9,8
40
35
30
25
20
15
28,1
24,2
DKK mia.
25
20
15
10
5
-
Ydermodel 1
18,2
19,0
19,0
19,0
21,1
10
5
-
Org. model 1
Org. model 2
Org. model 3
Potentiel finansieringsevne
Ydermodel 2
Finansieringsbidrag
Figur 3: Den potentielle finansieringsevne med ny rentenormalisering
Som det fremgår af Figur 3, vil der i de tre organisationsmodeller være et yderligere finansieringspoten-
tiale på DKK 9,1-10,6 mia. afhængigt af organisationsmodel i en situation med ny rentenormalisering. I
ydermodel 1 estimeres den potentielle finansieringsevne til DKK 24,2 mia. og i ydermodel 2 til DKK 36,5
mia.
Den potentielle finansieringsevne fra Lynetteholmen-rapporten fremgår af appendiks.
EY Godkendt Revisionspartnerselskab - A member firm of Ernst & Young Global Limited
DKK mia.
3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om ministeren vil udarbejde en beregning af det samlede mulige finansieringsbidrag fra Lynetteholmen I/S via provenu fra udvikling af Lynetteholmen, Refshaleøen, Quintus og Kløverparken, til metro og ringvej med afsæt i en boligprisudvikling, der ifølge Ernst & Young-rapporten vil give 17,4 mia. kr. i finansieringsbidrag, til transportministeren
2551025_0004.png
Appendiks
Til sammenligning fremgår den potentielle finansieringsevne, der blev præsenteret i Lynetteholmen-rap-
porten, i nedenstående Figur 4:
Rentenormalisering
45,0
40,0
45,0
40,0
Uændrede renter
45,0
40,0
35,0
43,4
45,0
40,0
34,2
35,0
30,0
35,0
33,4 - 35,0
28,8
17,7
10,7 - 12,3
7,0
35,0
30,0
25,0
20,0
15,0
26,1 - 27,5
22,4
8,9 - 10,3
5,8
14,7
30,0
30,0
DKK mia.
DKK mia.
DKK mia.
25,0
20,0
15,0
10,0
5,0
25,0
20,0
15,0
25,0
20,0
15,0
10,0
5,0
16,6
17,4
19,5
10,0
5,0
21,8
22,9
25,7
10,0
5,0
-
-
-
-
Ydermodel 1a
Scenarier med
rentenormalisering
Ydermodel 2a
Ydermodel 1b
Scenarier med
uændrede renter
Ydermodel 2b
Finansieringsbidrag
Potentiel finansieringsevne
Finansieringsbidrag
Potentiel finansieringsevne
Figur 4: Potentiel finansieringsevne, jf. Lynetteholmen-rapporten
EY Godkendt Revisionspartnerselskab - A member firm of Ernst & Young Global Limited
DKK mia.
4