Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2551024_0001.png
EY Godkendt
Revisionspartnerselskab
Dirch Passers Allé 36
Postboks 250
2000 Frederiksberg
Telefon 73 23 30 00
Fax 72 29 30 30
www.ey.com/dk
CVR-nr. 30 70 02 28
Notat
Til:
cc:
Fra:
Tlf.:
E-mail:
Transportministeriet
Rasmus Gravesen
Torben Hartz, EY
+45 2529 3485
[email protected]
1. marts 2022
Lynetteholmen – kombinerede følsomhedsberegninger
Baggrund
EY Godkendt Revisionspartnerselskab (EY) har tidligere bistået Transportministeriet (TRM) med udarbej-
delsen af rapporten
Undersøgelse af finansiering og organisering af Lynetteholmen
(Lynetteholmen-rap-
porten), som blev fremsendt den 4. maj 2020.
Lynetteholmen-rapportens overordnede formål var at undersøge dels det størst mulige realistiske finan-
sieringsbidrag fra arealudvikling på Nordøstamager til etablering af den nødvendige infrastruktur og
dels, under hvilke organisatoriske rammer dette bidrag opnås.
Til dette formål undersøgte vi tre forskellige boligudbygningsscenarier, jf. nedenfor, som hovedsageligt
adskiller sig ved, hvor hurtigt udviklingsområder udvikles og herved, hvor stort boligudbuddet er i Kø-
benhavn. I Lynetteholmen-rapporten konkluderede vi på denne baggrund blandt andet:
I en situation med rentenormalisering estimerede vi finansieringsbidraget til DKK 17,4 mia. (2020-
priser) i de undersøgte organisationsmodeller
1
I en situation med rentenormalisering, men med en lav boligprisudvikling, estimerede vi finansie-
ringsbidraget til DKK 8,6 mia. Den lave boligprisudvikling i dette scenarie blev drevet af en anta-
gelse om et større boligudbud og herved en hurtig udbygning af områder i København, herunder af
Lynetteholmen.
I en situation med rentenormalisering, men med en høj boligprisudvikling estimerede vi finansie-
ringsbidraget til DKK 39,8 mia. En høj boligprisudvikling blev drevet af et lavt boligudbud og herved
en langsom udbygning af arealer i København, herunder også Lynetteholmen.
Opdateret renteprognose
I forlængelse af dette arbejde har vi desuden i oktober 2020 gennemført en opdatering af resultaterne i
Lynetteholmen-rapporten baseret på en ny langsigtet renteprognose fra Finansministeriet (FM). Vi har
herunder opdateret beregning af både finansieringsbidraget og den potentielle finansieringsevne for de
tre undersøgte organisationsmodeller.
1
Vi undersøgte desuden to ydermodeller: Ydermodel 1, hvor statens risiko reduceres mest mulig ved kun at sælge
byggeretter. Denne model gav ved basis boligprisudvikling et finansieringsbidrag på DKK 16,6 mia. Ydermodel 2,
hvor staten tager mest mulig risiko ved selv at udvikle alle ejendomme. Denne model gav ved basis boligprisudvikling
et finansieringsbidrag på DKK 19,5 mia.
EY Godkendt Revisionspartnerselskab - A member firm of Ernst & Young Global Limited
01-03-2022 - Notat Lynetteholmen.docx
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om ministeren vil udarbejde en beregning af det samlede mulige finansieringsbidrag fra Lynetteholmen I/S via provenu fra udvikling af Lynetteholmen, Refshaleøen, Quintus og Kløverparken, til metro og ringvej med afsæt i en boligprisudvikling, der ifølge Ernst & Young-rapporten vil give 17,4 mia. kr. i finansieringsbidrag, til transportministeren
2551024_0002.png
Denne opdaterede renteprognose medførte en generelt lavere rentekurve end den, som blev anvendt i
Lynetteholmen-rapporten fra 2020, hvilket medførte en højere boligprisudvikling og herved et højere
finansieringsbidrag.
I analysen øgedes således finansieringsbidraget fra DKK 17,4 mia. til DKK 19,0 mia. i basissituationen
med rentenormalisering. Dette er uddybet i notatet
Lynetteholmen
opdateret beregning ifm. ny lang-
sigtet renteprognose
af den 2. oktober 2020.
For beregningerne, der ligger til grund for nærværende notat, har vi dog valgt at tage udgangspunkt i
den oprindelige model og forudsætninger for at sikre sammenlignelighed til den oprindelige Lynettehol-
men-rapporten fra maj 2020.
Formål og metode
I forlængelse af det allerede gennemførte arbejde har TRM bedt EY om at gennemføre en række supple-
rende følsomhedsanalyser med henvisning til udvalgsspørgsmål 244 dateret den 8. februar 2022. De
supplerende følsomheder er baseret på en situation, hvor en række af de tidligere gennemførte følsom-
heder er aktiveret samtidigt og herved indbyrdes forstærker hinanden.
For at sikre symmetri i analysen har vi valgt at belyse konsekvenserne følsomhedsberegninger for hhv.
det positive og negative udfaldsrum. På denne baggrund har vi belyst følgende forhold og tilhørende
konsekvens for hhv. basis boligprisudvikling, lav boligprisudvikling og høj boligprisudvikling:
1.
2.
3.
4.
5.
Hvis Renseanlæg Lynetten hhv. indgår og ikke indgår i udviklingsområderne, og
Hvis slamdepotet på Refshaleøen hhv. indgår og ikke indgår i udviklingsområderne, og
Hvis anlægsomkostninger hhv. reduceres til 25%-fraktilen og øges til 75%-fraktilen, og
Hvis investors afkastkrav hhv. reduceres eller øges med 1,0%-point, og
Hvis reallånerenten øges hhv. reduceres til 2,0% eller øges til 4,0%.
2
EY Godkendt Revisionspartnerselskab - A member firm of Ernst & Young Global Limited
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om ministeren vil udarbejde en beregning af det samlede mulige finansieringsbidrag fra Lynetteholmen I/S via provenu fra udvikling af Lynetteholmen, Refshaleøen, Quintus og Kløverparken, til metro og ringvej med afsæt i en boligprisudvikling, der ifølge Ernst & Young-rapporten vil give 17,4 mia. kr. i finansieringsbidrag, til transportministeren
2551024_0003.png
Resultater
Med henblik på at identificere de enkelte følsomheders bidrag til den totale ændring i finansieringsbidra-
get har vi gennemført en trinvis beregning. En oversigt over de samlede gennemførte følsomhedsanaly-
ser for hhv. en lav, en basis og en høj boligprisudvikling fremgår af nedenstående Tabel 1:
DKK mio. (2020-priser)
Basis
boligprisudvikling
Negative
følsomheder
Positive
følsomheder
Lav
boligprisudvikling
Negative
følsomheder
Positive
følsomheder
Høj
boligprisudvikling
Negative
følsomheder
Positive
følsomheder
Basis
1) Effekt af Rensningsanlæg Ly-
netten
2) Effekt af slamdepot
3) Effekt af følsomhed på an-
lægsomkostning (75%-fraktil og
25%-fraktil)
4) Effekt af følsomhed på inve-
storafkastkrav (+/-1,0%-point)
5) Effekt af real lånerente (4,0%
eller 2,0%)
Samlet effekt
17.418
-191
-967
-8.650
-2.563
-1.329
3.718
17.418
-
-
5.373
4.283
5.106
32.180
8.578
325
2
-378
-10.781
-2.779
-58
-
3
8.578
-
-
6.741
4.547
2.696
22.562
39.828
-515
-2.201
-7.352
-2.930
-5.075
21.756
39.828
-
-
4.594
5.122
11.014
60.557
Tabel 1: Oversigt over de gennemførte analyser (2020-priser)
Af ovenstående tabel 1 bemærkes følgende:
Der ses et meget stort udfaldsrum, hvor der ved en høj boligprisudvikling, lave anlægsomkostninger
og en lav lånerente vil være et finansieringspotentiale på over DKK 60 mia. Omvendt ses det, at
hvis der er en lav boligprisudvikling, og øvrige forudsætninger falder negativt ud, så vil Lynettehol-
men ikke kunne bidrage med et finansieringsbidrag.
Det skal bemærkes, at ovenstående yderscenarier må anses som meget usandsynlige, da de vil
kræve, at en lang række uafhængige faktorer skal materialisere sig over en lang periode. For den
mest robuste vurdering af Lynetteholmens finansieringsbidrag henvises således til Lynetteholmen-
rapporten af den 4. maj 2020. Således vurderes det mest sandsynligt, under antagelserne anvendt i
Lynetteholmen-rapporten, at finansieringsbidraget vil være ca. DKK 17,4 mia. svarende til DKK
19,0 mia. ved brug af den opdaterede renteprognose jf.
Lynetteholmen
opdateret beregning ifm.
ny langsigtet renteprognose.
For de enkelte delelementer bemærkes desuden følgende:
Rensningsanlæg Lynetten har en meget begrænset effekt på finansieringsbidraget, hvilket skal ses i
lyset af, at udviklingsselskabet bag Lynetteholmen antages at overtage arealet til markedspris,
hvorfor differencen alene kan tilskrives, at nogle af Lynetteholmens øvrige arealer udbygges tidli-
gere og herved til en marginalt lavere værdi.
Effekten af slamdepotet er isoleret set ca. DKK 1,0 mia. i en situation med basis boligfremskrivning.
Effekten skyldes, at antallet af byggeretter reduceres med ca. 180.000 etagemeter.
Anlægsomkostninger har stor betydning for finansieringsbidraget, og således hhv. øges eller redu-
ceres finansieringsbidraget markant, hvis anlægsomkostninger for hhv. bolig- og erhvervsprojekter
ændres. Det skal hertil bemærkes, at Lynetteholmen består af en lang række udviklingsprojekter
over en meget lang periode frem til 2075. Konkret må det forventes, at nogle projekter vil have en
høj anlægsomkostning, mens andre vil have en lav anlægsomkostning. Det synes således mest
2
I en situation med en lav boligprisudvikling drevet af en hurtig udbygning af udviklingsområder bemærkes det, at
det bidrager positivt, hvis Lynetten ikke indgår. Dette skyldes, at den hurtige udbygning gør det mere attraktivt for
Lynetteholmen selv at udvikle byggeretter frem for at erhverve Rensningsanlæg Lynetten, som først kan udnyttes
senere.
3
I Lynetteholmen-rapporten antages det, at anlægsomkostninger til selve øen kan hvile i sig selv, da anlægsomkost-
ninger vil opvejes af indtægter fra jorddeponi.
3
EY Godkendt Revisionspartnerselskab - A member firm of Ernst & Young Global Limited
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om ministeren vil udarbejde en beregning af det samlede mulige finansieringsbidrag fra Lynetteholmen I/S via provenu fra udvikling af Lynetteholmen, Refshaleøen, Quintus og Kløverparken, til metro og ringvej med afsæt i en boligprisudvikling, der ifølge Ernst & Young-rapporten vil give 17,4 mia. kr. i finansieringsbidrag, til transportministeren
2551024_0004.png
sandsynligt, at de totale anlægsomkostninger for alle udviklingsprojekterne vil ligge tæt på det ob-
serverede gennemsnit.
Investors afkastkrav omhandler alene investors afkastkrav ved salg af udlejningsejendomme. Ni-
veauet er baseret på markedsdata, men grundet analysens lange tidshorisont kan niveauet ændres i
fremtiden.
Som udgangspunkt er der i analysen anvendt en real lånerente på 3,0% i fastlæggelse af diskonte-
ringssatser. Dette svarer til niveau for andre store infrastrukturprojekter på tidspunkt for udarbej-
delse af Lynetteholmen-rapporten.
Anvendte forudsætninger
1) Effekt af Rensningsanlæg Lynetten
Rensningsanlæg Lynetten antages købt på markedsvilkår i basissituationen, men indgår ikke i følsom-
hedsscenariet.
Såfremt området ikke indgår, antages det, at ikke anvendte byggeretter medfører en hurtigere udbyg-
ning af resterende områder for at sikre den rette balance mellem udbud og efterspørgsel.
2) Effekt af rensningsanlæggets slamdepot
I basissituationen antages området udviklet på linje med andre områder. I følsomhedsscenariet antages
området ikke at indgå.
Såfremt området ikke indgår, antages det, at ikke anvendte byggeretter medfører en hurtig udbygning
af resterende områder for at sikre den rette balance mellem udbud og efterspørgsel.
3) Effekt af følsomhed på anlægsomkostning
Der anvendes hhv. antagelse om høje anlægsomkostninger svarende til 75%-fraktil af observerede an-
lægsomkostninger og lave anlægsomkostninger svarende til 25%-fraktilen af observerede anlægsom-
kostninger.
De anvendte forudsætninger fremgår af nedenstående Tabel 2:
DKK mio.
Privat bolig
Erhverv
Almennyttig
Quintus
Basis
-20.520
-22.370
-17.900
-10.750
25%-fraktil
-16.400
-16.700
-15.400
-6.700
75%-fraktil
-28.500
-28.200
-21.400
-14.700
Tabel 2: Forudsætninger for følsomhed af anlægsomkostninger (2020-priser)
4
EY Godkendt Revisionspartnerselskab - A member firm of Ernst & Young Global Limited
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om ministeren vil udarbejde en beregning af det samlede mulige finansieringsbidrag fra Lynetteholmen I/S via provenu fra udvikling af Lynetteholmen, Refshaleøen, Quintus og Kløverparken, til metro og ringvej med afsæt i en boligprisudvikling, der ifølge Ernst & Young-rapporten vil give 17,4 mia. kr. i finansieringsbidrag, til transportministeren
2551024_0005.png
4) Effekt af følsomhed på investorafkastkrav
Der anvendes hhv. basis investorafkastkrav og et investorafkastkrav på +/-1,0%-point ift. markedsdata.
Investorafkastkravet har alene betydning for værdiansættelse af udlejningsejendomme.
De anvendte forudsætninger fremgår af nedenstående Tabel 3:
%
Privat bolig
Erhverv
Basis
3,45%
4,44%
Lavt afkastkrav
basis -1,0%-point
2,45%
3,44%
Højt afkastkrav,
basis +1,0%-point
4,45%
5,44%
Tabel 3: Forudsætninger for følsomhed af investorafkast (realafkastkrav)
5) Effekt af følsomhed på lånerente ifm. fastsættelse af diskonteringssats
Der anvendes hhv. basis diskonteringssats svarende til en realrente på 3,0% og en hhv. lavere og højere
diskonteringssats jf. nedenstående Tabel 4:
%
Diskonteringsrente for aktiviteter med fleksibel
tidshorisont og lav risiko, herunder jorddeponi
og spuns samt salg af byggeretter
Diskonteringsrente for mere risikofyldte aktivite-
ter, herunder udvikling af ejendomme
Basis
realrente på 3,0%
3,8%
Lav
realrente på 2,0%
3,2%
Høj,
realrente på 4,0%
4,4%
6,5%
6,3%
6,8%
Tabel 4: Forudsætninger for følsomhed af lånerente
5
EY Godkendt Revisionspartnerselskab - A member firm of Ernst & Young Global Limited
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om ministeren vil udarbejde en beregning af det samlede mulige finansieringsbidrag fra Lynetteholmen I/S via provenu fra udvikling af Lynetteholmen, Refshaleøen, Quintus og Kløverparken, til metro og ringvej med afsæt i en boligprisudvikling, der ifølge Ernst & Young-rapporten vil give 17,4 mia. kr. i finansieringsbidrag, til transportministeren
2551024_0006.png
EY
| Building a better working world
I EY arbejder vi med afsæt i vores formål “Building a better working world” og hjælper
med at skabe langsigtet værdi for kunder, medarbejdere og samfund samt tillid til kapital-
markederne.
Vores arbejde bygger på data og teknologi, og EY-teams i over 150 lande hjælper kunder
med vækst, drift og transformation.
På tværs af Assurance, Consulting, Tax & Law og Strategy & Transactions, stiller EY
spørgsmål, der kan give nye svar på de komplekse udfordringer verden står overfor i dag.
EY henviser til den globale organisation og kan referere til et eller flere medlemsfirmaer
inden for Ernst & Young Global Limited, som hver især udgør en selvstændig juridisk en-
hed. Ernst & Young Global Limited, er et engelsk ‘company limited by guarantee’, som
ikke yder kunderådgivning. Flere oplysninger om vores organisation kan findes på
ey.com.
© 2022 EY Godkendt Revisionspartnerselskab, CVR-nr. 30700228
All Rights Reserved.
Dette materiale er udarbejdet alene til orientering, og oplysningerne i det tilsigter ikke at
være fyldestgørende, og de træder ikke i stedet for udførlige analyser eller udøvelsen af
professionelle skøn. I konkrete sager opfordres brugere til at henvende sig til EY’s rådgi-
vere.
ey.com/dk
6
EY Godkendt Revisionspartnerselskab - A member firm of Ernst & Young Global Limited