EY Godkendt
Revisionspartnerselskab
Dirch Passers Allé 36
Postboks 250
2000 Frederiksberg
Telefon 73 23 30 00
Fax 72 29 30 30
www.ey.com/dk
CVR-nr. 30 70 02 28
Notat
Til:
cc:
Fra:
Tlf.:
E-mail:
Transportministeriet
Rasmus Gravesen
Torben Hartz, EY
+45 2529 3485
1. marts 2022
Lynetteholmen – kombinerede følsomhedsberegninger
Baggrund
EY Godkendt Revisionspartnerselskab (EY) har tidligere bistået Transportministeriet (TRM) med udarbej-
delsen af rapporten
Undersøgelse af finansiering og organisering af Lynetteholmen
(Lynetteholmen-rap-
porten), som blev fremsendt den 4. maj 2020.
Lynetteholmen-rapportens overordnede formål var at undersøge dels det størst mulige realistiske finan-
sieringsbidrag fra arealudvikling på Nordøstamager til etablering af den nødvendige infrastruktur og
dels, under hvilke organisatoriske rammer dette bidrag opnås.
Til dette formål undersøgte vi tre forskellige boligudbygningsscenarier, jf. nedenfor, som hovedsageligt
adskiller sig ved, hvor hurtigt udviklingsområder udvikles og herved, hvor stort boligudbuddet er i Kø-
benhavn. I Lynetteholmen-rapporten konkluderede vi på denne baggrund blandt andet:
►
►
I en situation med rentenormalisering estimerede vi finansieringsbidraget til DKK 17,4 mia. (2020-
priser) i de undersøgte organisationsmodeller
1
I en situation med rentenormalisering, men med en lav boligprisudvikling, estimerede vi finansie-
ringsbidraget til DKK 8,6 mia. Den lave boligprisudvikling i dette scenarie blev drevet af en anta-
gelse om et større boligudbud og herved en hurtig udbygning af områder i København, herunder af
Lynetteholmen.
I en situation med rentenormalisering, men med en høj boligprisudvikling estimerede vi finansie-
ringsbidraget til DKK 39,8 mia. En høj boligprisudvikling blev drevet af et lavt boligudbud og herved
en langsom udbygning af arealer i København, herunder også Lynetteholmen.
►
Opdateret renteprognose
I forlængelse af dette arbejde har vi desuden i oktober 2020 gennemført en opdatering af resultaterne i
Lynetteholmen-rapporten baseret på en ny langsigtet renteprognose fra Finansministeriet (FM). Vi har
herunder opdateret beregning af både finansieringsbidraget og den potentielle finansieringsevne for de
tre undersøgte organisationsmodeller.
1
Vi undersøgte desuden to ydermodeller: Ydermodel 1, hvor statens risiko reduceres mest mulig ved kun at sælge
byggeretter. Denne model gav ved basis boligprisudvikling et finansieringsbidrag på DKK 16,6 mia. Ydermodel 2,
hvor staten tager mest mulig risiko ved selv at udvikle alle ejendomme. Denne model gav ved basis boligprisudvikling
et finansieringsbidrag på DKK 19,5 mia.
EY Godkendt Revisionspartnerselskab - A member firm of Ernst & Young Global Limited
01-03-2022 - Notat Lynetteholmen.docx