Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. marts 2022
2021-1102
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. februar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 244:
Vil ministeren udarbejde en beregning af det samlede mulige fi-
nansieringsbidrag fra Lynetteholmen I/S via provenu fra udvikling
af Lynetteholmen, Refshaleøen, Quintus og Kløverparken, til metro
og ringvej med afsæt i en boligprisudvikling, der ifølge Ernst &
Young-rapporten vil give 17,4 mia. kr. i finansieringsbidrag?
Det er det scenarium, som rapporten kalder det mest realistiske og
sandsynlige ved rentenormalisering, men hvor der ændres i bereg-
ningsforudsætningerne som følger. Det forudsættes,
1) at renseanlægget Lynetten forbliver et aktivt renseanlæg på Refs-
haleøen frem til 2070, og området dermed ikke opkøbes, oprenses
og udbygges,
2) at slamdepotet på Refshaleøen ikke udbygges, men udlægges til
grønt område,
3) at anlægsomkostningerne rammer 75 pct. fraktil, jf. følsomheds-
analyse i rapporten side 65,
4) at investorernes afkastkrav er +1,0 procentpoint med rentenor-
malisering, jf. følsomhedsanalyse i rapporten side 68, og
5) at realrenten er på 4,0 pct., jf. følsomhedsanalyse i rapporten
side 67.
Og vil ministeren med samme forudsætninger udarbejde en ny be-
regning med afsæt i et scenarie B med en lav boligprisudvikling og
rentenormalisering, hvilket ifølge rapporten vil give et finansie-
ringsbidrag på 8,6 mia. kr. samt med afsæt i et scenarie C med en
høj boligprisudvikling og rentenormalisering, hvilket ifølge rappor-
ten vil give et finansieringsbidrag på 39,8 mia. kr.?