Udlændinge- og Integrationsudvalget (UUI) Alm. del

Samling: 2018-19 (1. samling)

Spørgsmål 304

På Udlændinge- og Integrationsministeriets hjemmeside kan man den 30/12-2018 læse følgende: ”Tredjegenerationsindvandrere klarer sig ikke bedre end anden generation. Den positive udvikling i uddannelse og beskæftigelse fra første til anden generation af ikke-vestlige indvandrere fortsætter ikke fra anden til tredje generation. Tredje generation af ikke-vestlige indvandrere præsterer på niveau med eller målt på enkelte parametre dårligere end anden generation af ikke-vestlige indvandrere.” Vil ministeren forklare: - Hvorfor ministeriet (stadig) benytter generationsbegrebet i denne sammenhæng, når Danmarks Statistik, professor Torben Tranæs, professor Jan Rose Skaksen, professor Heine Andersen m.fl. har fastslået, at det er forkert og misvisende ud fra den givne analyse? - Hvorfor ministeriet skriver, at ”tredje generation… præsterer på niveau med eller målt på enkelte parametre dårligere end anden generation af ikke-vestlige indvandrere”, når der ikke er grundlag for den konklusion i datamaterialet, og når Danmarks Statitsik både i 2017 og 2018 har konkluderet, at børn af efterkommere ift. skolepræstationer klarer sig bedre end efterkommere, hvis man tager højde for ”sammensætningseffekten” og udregner for oprindelsesland?
Dato: 04-01-2019
Status: Endeligt besvaret
Emne: indvandrere og integration
Dokumentdato: 01-02-2019
Modtaget: 01-02-2019
Omdelt: 01-02-2019

UUI alm. del - svar på spm. 304 om, grundlaget for måling af udviklingen i uddannelse og beskæftigelse fra første til anden generation af ikke-vestlige indvandrere, fra undervisningsministeren

MIN- UUI alm. del - spm (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 04-01-2019
Modtaget: 04-01-2019
Omdelt: 04-01-2019

Spm. om, grundlaget for måling af udviklingen i uddannelse og beskæftigelse fra første til anden generation af ikke-vestlige indvandrere, til undervisningsministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version