Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2009117_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 304 (Alm. del):
I brev af 4. januar 2019 har udvalget efter ønske fra Carolina Magdelene
Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 304:
På Udlændinge- og Integrationsministeriets hjemmeside kan man den
30/12-2018
læse følgende: ”Tredjegenerationsindvandrere klarer sig ikke
bedre end anden generation. Den positive udvikling i uddannelse og be-
skæftigelse fra første til anden generation af ikke-vestlige indvandrere
fortsætter ikke fra anden til tredje generation. Tredje generation af ikke-
vestlige indvandrere præsterer på niveau med eller målt på enkelte para-
metre dårligere end anden generation af ikke-vestlige
indvandrere.” Vil
ministeren forklare: - Hvorfor ministeriet (stadig) benytter generations-
begrebet i denne sammenhæng, når Danmarks Statistik, professor Tor-
ben Tranæs, professor Jan Rose Skaksen, professor Heine Andersen
m.fl. har fastslået, at det er forkert og misvisende ud fra den givne analy-
se? -
Hvorfor ministeriet skriver, at ”tredje generation… præsterer på
niveau med eller målt på enkelte parametre dårligere end anden generati-
on af ikke-vestlige
indvandrere”, når der ikke er grundlag for den kon-
klusion i datamaterialet, og når Danmarks Statistik både i 2017 og 2018
har konkluderet, at børn af efterkommere ift. skolepræstationer klarer sig
bedre end efterkommere, hvis man tager højde for ”sammensætningsef-
fekten” og udregner for oprindelsesland?
Svar:
Ministerierne bruger generationsbegrebet i bl.a. pressemeddelelsen for at
lette formidlingen, hvilket der også gøres klart opmærksom på. I presse-
meddelelsen fremgår det således: ”Af
hensyn til formidlingsvenligheden kaldes
de tre førstnævnte befolkningsgrupper nogle gange for henholdsvis første-, anden- og
tredjegenerationsindvandrere. Der er dog ikke tale om generationer i den forstand, at
de analyserede indvandrere (førstegenerationsindvandrere) er forældre til de analyserede
efterkommere (andengenerationsindvandrere), som er forældre til de analyserede børn
af efterkommere (tredjegenerationsindvandrere). Blandt indvandrere og efterkommere
1. februar 2019
Sagsnr.:19/00463
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om, grundlaget for måling af udviklingen i uddannelse og beskæftigelse fra første til anden generation af ikke-vestlige indvandrere, til undervisningsministeren
indgår således også en stor gruppe personer, som ikke har børn eller børnebørn i
Danmark.”
Når rapporten konkluderer, at børn af efterkommere med ikke-vestlig
oprindelse præsterer på niveau med eller på enkelte parametre dårligere
end efterkommere med ikke-vestlig oprindelse, skyldes det, at det for-
holder sig sådan, når man ser på de faktiske tal for gruppen som helhed.
Fx karaktergennemsnittet i de bundne prøver i 9. klasse.
I analysen gøres der desuden opmærksom på, at resultaterne bl.a. kan
forklares af, at gruppen børn af efterkommere med ikke-vestlig oprindel-
se er anderledes sammensat fsva. oprindelsesland end gruppen af efter-
kommere med ikke-vestlig oprindelse.
Efter min opfattelse er det både relevant og bekymrende, at gruppen af
børn af efterkommere med ikke-vestlig oprindelse i gennemsnit klarer sig
på niveau med eller dårligere i fx 9. klasse end gruppen af efterkommere
med ikke-vestlig oprindelse
også selvom sammensætningen af grup-
perne fsva. oprindelsesland kan bidrage til at forklare noget af forskellen.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2