Udlændinge- og Integrationsudvalget (UUI) Alm. del

Samling: 2018-19 (1. samling)

Spørgsmål 303

Danmarks Statistik opsummerer på deres hjemmeside fem ”hovedpointer” fra publikationen »Indvandrere i Danmark 2018« (Danmarks Statistik, 2018). En af disse hovedpointer lyder: ”Når karaktergennemsnittet ved folkeskolens afgangsprøve udregnes efter oprindelsesland, har børn af efterkommere fra Pakistan, Tyrkiet og Jugoslavien højere karaktergennemsnit end efterkommere fra samme oprindelseslande”. I ”Analyse af børn af efterkommere af ikke-vestlig oprindelse” (UIM, 2018) opsummeres det omvendt i den indledende gennemgang af ”grundlæggende karakteristika”, at prøvekaraktererne i 9. klasse viser, ”at udviklingen stagnerer fra efterkommere til børn af efterkommere med ikke-vestlig oprindelse”. Vil ministeren forklare, hvordan ministeriet kan konkludere, at ”udviklingen stagnerer”, når man 1) ikke har undersøgt udviklingen fra generation til generation og når 2) Danmarks Statistik i 2018 har konkluderet det modsatte, og forklaret at den manglende forskel mellem efterkommere og børn af efterkommere, som ministeriet vælger at fremhæve, skyldes ”sammensætningseffekten” – at de to grupper, der sammenlignes er forskelligt sammensat (DST 2018, s. 127-128)?
Dato: 04-01-2019
Status: Endeligt besvaret
Emne: indvandrere og integration
Dokumentdato: 01-02-2019
Modtaget: 01-02-2019
Omdelt: 01-02-2019

UUI alm. del - svar på spm. 303 om, hvordan ministeriet kan konkludere, at udviklingen i karaktergennemsnit ved folkeskolens afgangsprøve for efterkommere og børn af efterkommere med ikke-vestlig oprindelse stagnerer, fra undervisningsministeren

MIN- UUI alm. del - spm (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 04-01-2019
Modtaget: 04-01-2019
Omdelt: 04-01-2019

Spm. om, hvordan ministeriet kan konkludere, at udviklingen i karaktergennemsnit ved folkeskolens afgangsprøve for efterkommere og børn af efterkommere med ikke-vestlig oprindelse stagnerer, til undervisningsministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version