L 150 Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

(Udvidelse og tydeliggørelse af muligheden for at yde en tidlig forebyggende indsats efter lov om social service, forenkling af udmålingssystemet for merudgiftsydelsen, indførelse af varsling ved afgørelser om frakendelse eller nedsættelse af hjælp efter lov om social service m.v.).

Af: Børne- og socialminister Mai Mercado (KF)
Udvalg: Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Samling: 2016-17
Status: Stadfæstet

Spørgsmål 29

Ministeren bedes redegøre for, om Børne- og Socialministeriet har haft et notat eller andet i ministeriet med denne ordlyd: ”Med indførelse af en hjemmel til at medtage overvågning i udmåling af hjælp efter § 95 skabes en retstilstand, som ifølge det beskrevne er i overensstemmelse med den hidtidige kommunale praksis på området før landsretsdommen (maj 2015). Da der ikke blev foretaget en regulering i det kommunale bloktilskud som opfølgning på landsretsdommen, hvor det blev konstateret, at der ikke var hjemmel til at udmåle støtte til overvågning efter § 95, vurderes det ikke, at indførelse af en sådan hjemmel vil medføre merudgifter.” Kan ministeren bekræfte disse oplysninger? Og kan ministeren redegøre fyldestgørende for, hvorfor det så ifølge ministeren pludselig koster mellem 80 og 240 mio. kr. at medtage overvågning i § 95, stk. 3?
Dato: 06-04-2017
Status: Endeligt besvaret
Emne: social service

Endeligt svar

Dokumentdato: 19-04-2017
Modtaget: 19-04-2017
Omdelt: 19-04-2017

L 150 - svar på spm. 29 om Børne- og Socialministeriet har haft et notat eller andet i ministeriet med denne ordlyd: ”Med indførelse af en hjemmel til at medtage overvågning i udmåling af hjælp efter § 95 skabes en retstilstand, som ifølge det beskrevne er i overensstemmelse med den hidtidige kommunale praksis på området før landsretsdommen (maj 2015). Da der ikke blev foretaget en regulering i det kommunale bloktilskud som opfølgning på landsretsdommen, hvor det blev konstateret, at der ikke var hjemmel til at udmåle støtte til overvågning efter § 95, vurderes det ikke, at indførelse af en sådan hjemmel vil medføre merudgifter.”, fra børne- og socialministeren

Svar på spm. 29 (pdf-version)
Html-version
Bilag 10 til følgegruppen om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere og borgerstyret personlig assistance (pdf-version)
Html-version
Bilag 46 til følgegruppen om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere og borgerstyret personlig assistance (pdf-version)
Html-version
Bilag 45 til de politiske forhandlinger om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere og overvågning (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 06-04-2017
Modtaget: 06-04-2017
Omdelt: 06-04-2017

Spm., om Børne- og Socialministeriet har haft et notat eller andet i ministeriet med denne ordlyd: ”Med indførelse af en hjemmel til at medtage overvågning i udmåling af hjælp efter § 95 skabes en retstilstand, som ifølge det beskrevne er i overensstemmelse med den hidtidige kommunale praksis på området før landsretsdommen (maj 2015). Da der ikke blev foretaget en regulering i det kommunale bloktilskud som opfølgning på landsretsdommen, hvor det blev konstateret, at der ikke var hjemmel til at udmåle støtte til overvågning efter § 95, vurderes det ikke, at indførelse af en sådan hjemmel vil medføre merudgifter.”, til børne- og socialministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version