Enhed
Handicap
Sagsbehandler
Tina Hansen
Koordineret med
Udgifter
Sagsnr.
2016-6097
Doknr.
Dato
11-10-2016
Bilag 45. Kontant tilskud til ansættelse af hjælpere
og overvågning
Der er bestilt et notat om servicelovens § 95 om kontant tilskud til ansættelse
af hjælpere og overvågning, herunder betydningen af en dom, der omhandler
dette spørgsmål.
En vestre landsretsdom fra maj 2015 har fastslået, at der ikke er hjemmel i
servicelovens § 95 om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til at udmåle
timer til overvågning af borgeren. Dommen fastslår således, at det alene er
timer til personlig og praktisk hjælp i hjemmet (hjemmehjælp), der kan indgå i
den samlede timeudmåling. Dette er i øvrigt udtryk for, hvad der også forud
for dommen har været gældende ret.
Dommen har fået betydning for nogle af de borgere, som grundet deres funk-
tionsnedsættelse ikke er i stand til at tage vare på sig selv, og som derfor har
behov for overvågning, fordi de f.eks. lider af epilepsi eller får andre former
for anfald, hvor de har behov for, at der er en person til stede, som kan over-
våge dem, f.eks. om natten og yde hjælp ved f.eks. kvælningsanfald. Forud
for dommen har nogle kommuner således, ifølge de oplysninger, som mini-
steriet har fået, fulgt den praksis, at overvågning indregnes i den samlede
bevilling efter servicelovens § 95. Denne praksis er kommunerne på bag-
grund af dommen begyndt at ændre, således at der nu alene udmåles timer
til dækning af behovet for personlig og praktisk hjælp.
Størstedelen af kommunerne har derimod ikke
–
hverken før eller efter dom-
men fra 2015
–
udmålt timer til overvågning som en del af den samlede time-
udmåling efter servicelovens § 95.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at det, uanset at der ikke er hjemmel i
serviceloven til at yde overvågning, antages, at borgerne ikke efterlades med
udækkede hjælpebehov. Enten ydes hjælpen af pårørende i hjemmet, eller
også tilbydes borgerne ophold på botilbud, hvor personalet kan sørge for
overvågningen.
Der kan indføres en hjemmel til at medtage overvågning i udmålingen af
hjælpen efter servicelovens § 95. Dette vil dog have betydelige økonomiske
konsekvenser for kommunerne. En sådan hjemmel vil betyde, at der skal fo-
retages en vurdering af borgerens samlede behov for hjemmehjælp og over-
vågning, som bliver afgørende for kontant tilskud efter servicelovens § 95.
Hvis borgerens samlede behov for hjemmehjælp og overvågning udgør mere
end 20 timer om ugen, kan der ydes kontant tilskud.