Folketingets Social-, Indenrigs og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2016 - 8264
Doknr.
464403
Dato
19-04-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 6. april 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 29 (ad L 150) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 29:
Ministeren bedes redegøre for, om Børne- og Socialministeriet har haft et notat eller
andet i ministeriet med denne ordlyd: ”Med indførelse af en hjemmel til at medtage
overvågning i udmåling af hjælp efter § 95 skabes en retstilstand, som ifølge det be-
skrevne er i overensstemmelse med den hidtidige kommunale praksis på området før
landsretsdommen (maj 2015). Da der ikke blev foretaget en regulering i det kommuna-
le bloktilskud som opfølgning på landsretsdommen, hvor det blev konstateret, at der
ikke var hjemmel til at udmåle støtte til overvågning efter § 95, vurderes det ikke, at
indførelse
af en sådan hjemmel vil medføre merudgifter.” Kan ministeren bekræfte
disse oplysninger? Og kan ministeren redegøre fyldestgørende for, hvorfor det så
ifølge ministeren pludselig koster mellem 80 og 240 mio. kr. at medtage overvågning i
§ 95, stk. 3?
Svar:
Det er korrekt, at et internt arbejdspapir med den i spørgsmålet gengivne ordlyd har
været forelagt for den følgegruppe, der var nedsat som led i arbejdet med at forberede
den daværende V-regerings udspil til de politiske forhandlinger om revisionen af ser-
vicelovens voksenbestemmelser. Forslaget om BPA blev første gang drøftet på følge-
gruppens tredje møde den 29. marts 2016, jf. det vedlagte bilag 10 om kontant tilskud
til ansættelse af hjælpere og borgerstyret personlig assistance.
Formålet med følgegruppen var at drøfte og kvalificere forslag til en revision af ser-
vicelovens voksenbestemmelser, det vil sige både det rent faglige indhold i forslagene
og de økonomiske konsekvenser heraf. Drøftelserne i følgegruppen skulle danne
grundlag for en stillingtagen til, hvilke forslag der skulle indgå i regeringens udspil til
revisionen. Følgegruppen bestod af repræsentanter fra Danske Handicaporganisatio-
ner, Rådet for Socialt Udsatte, Dansk Socialrådgiverforening, KL og kommunale re-
præsentanter.
Ved drøftelserne i følgegruppen blev det anfægtet, at forslaget var udgiftsneutralt som
beskrevet i bilaget. Særligt blev det fremført, at det ikke har været en generel kommu-
nal praksis før landsretsdommen fra maj 2015 at yde overvågning som en del af hjæl-
pen efter servicelovens § 95. Forslaget ville derfor medføre en markant udvidelse af
bestemmelsens målgruppe med deraf følgende betydelige merudgifter for det offentli-
ge.
Ministeriet foretog på baggrund heraf i sommeren 2016 en fornyet vurdering af de
offentlige merudgifter forbundet med forslaget, da det blev klart, at ministeriets forud-
sætninger for udgiftsneutralitet, som var opstillet i bilag 10, ikke holdt. Der var dog ikke