Møde i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget

Mødedato: 18-2-2014
Mødetidspunkt: 5 min. efter afstemningerne, dog tidligst kl. 13.15 (Bemærk mødetidspunkt)
Sted: 2-080 (Bemærk lokale)
2. UDGAVEBilagspræciseringer

1. Åbent samråd med erhvervs- og vækstministeren om Finanstilsynets nye tilsynsdiamant, jf. alm. del – samrådsspørgsmål U.


2. Politisk drøftelse og afgivelse af betænkning over L 89 (Regulering af refinansieringsrisiko for realkreditobligationer m.v.). 1. udkast til betænkning er omdelt på L 89 - bilag 8. Se tillige ERU L 89 - svar på spørgsmål 1-58.


3. Modtagelse af følgende deputationer:

a) Mona Striib, Frederikssund, vedr. stormflodsloven, jf. ERU alm. del – bilag 134 og 170 samt ERU alm. del – svar på spørgsmål 68.

b) Roskilde Kommune og Inger Kehlet m.fl. vedr. stormflodsloven, jf. ERU alm. del - bilag 161 og 169 samt ERU alm. del - spørgsmål 107.

c) Johan Gaunitz, Jægerspris m.fl. vedr. stormflodsloven.


4. Eventuelt.


NB. Finansudvalgets og Udvalget vedr. Landdistrikter og Øers medlemmer er inviteret til at deltage under pkt. 1. Medlemmerne af Udvalget vedr. Landdistrikter og Øer er ligeledes inviteret til at deltage under pkt. 3


    2. Politisk drøftelse og afgivelse af betænkning over L 89 (Regulering af refinansieringsrisiko for realkreditobligationer m.v.). 1. udkast til betænkning er omdelt på L 89 - bilag 8. Se tillige ERU L 89 - svar på spørgsmål 1-58.

    Bilag:

    L 89 - svar på spm. 55 om konsekvenserne for lovforslaget, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 56 om, hvilke banker i Danmark der i dag udsteder eller har udstedt SDO-obligationer, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 58 om ministeren agter at indhente en garanti fra Danske Bank om, at banken ikke vil udnytte de fordele, som lovforslaget ifølge Danske Banks direktør Tonny Thierry Andersen udtalelse i Berlingske Business den 13. januar 2014 giver Danske Bank, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 47 om, hvordan begrebet en fejlslagen aktion skal defineres, herunder hvilke omstændigheder der kan udløse en fejlslagen aktion, og hvilke kriterier der skal være opfyldt, for at en aktion anses for at være fejlslagen ifølge lovforslaget, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 57 om ministeren kan bekræfte udtalelsen fra Danske Bank om, at banken får fordele med lovforslaget, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 40 om ministeren vil redegøre for definitionen af en fejlet auktion, og hvad der vil ske i en rekonstruktionsbehandling i forbindelse med en fejlet auktion, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 54 om ministeren vil give tilsagn om at følge udviklingen i bidragssatserne med henblik på at påse, om der sker de forventede bidragsnedsættelser, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 43 om, hvis de danske F1-lån ikke er forenelige med Basel-Komiteens seneste udspil til stabil finansiering, hvilke initiativer vil ministeren så tage for få at ændret Basel-forslaget, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 38 om ministeren er bekendt med, om udenlandske investorer overvejer at mindske deres investeringer i det danske realkreditsystem betragteligt som følge af de nye regler, og hvad vil ministeren gøre for at sikre, at markedet ikke bliver alt for dansk, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 42 om andre lande har indført eller påtænker at indføre løbetidsbegrænsninger på bankudstedte SDO'er, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 41 om, hvordan det sikres, at lovgivningen ikke forstærker en finansiel uro/krise gennem en eventuel vanskeliggørelse af danske bankers finansieringsmuligheder, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 48 om ministeren vil redegøre for, på hvilket grundlag ministerens bygger sin antagelse om, at bidragene vil falde, lige så meget som renten stiger, efter den foreslåede ordning, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 46 om den antagelse, at låntagers pris for den tvungne løbetidsforlængelse ved refinansiering vil være en rentestigning på ca. 0,1 procentpoint, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 44 om, hvorfor lovforslaget ikke sikrer lige konkurrencevilkår mellem pengeinstitutter og realkreditinstitutter ved at der stilles krav om, at det skal fremgå af obligationsvilkårene for SDO'er udstedt af banker, at der sker løbetidsforlængelse og renteforhøjelse efter samme principper, om gælder for SDO'er udstedt af realkreditinstitutter, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 49 om, hvordan ministeren vil medvirke til at sikre, at realkreditinstitutionerne nedsætter bidragssatserne, og hvad agter ministeren konkret at foretage sig, hvis der ikke sker et fald i bidragssatserne som forudsat i lovforslaget, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 50 om ministeren vil give tilsagn om at følge udviklingen i bidragssatserne med henblik på at påse, om der sker de forventede bidragsnedsættelser, og vil ministeren holde udvalget orienteret om udviklingen i bidragssatserne f.eks. hvert kvartal, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 34 om en redegørelse for dialogen med ratingbureauerne, herunder om ratingbureauerne har bekræftet, at modellen løser de aktuelle problemstillinger, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 35 om, hvilke problemstillinger og udfordringer der er forbundet med godkendelse af modellen i relation til kommende EU-standarder, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 36 om en redegørelse for procedurer og tidsaspekter forbundet med godkendelse af modellen i relation til kommende EU-standarder, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 30 om ministeren vurderer, at der er investorer i de eksisterende obligationer, der ikke vil investere i de nye obligationer, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 31 om, hvad erfaringerne er med de nuværende obligationer ved refinansieringen under krisen i 2008 og 2009, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 32 om investorernes rating vil blive påvirket af at investere i de "nye" realkreditobligationer, hvor investoren har påtaget sig refinansieringsrisikoen, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 22 om, hvordan lovforslaget sikrer lige konkurrencevilkår mellem pengeinstitutter og realkreditinstitutter, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 23 om, hvordan lovforslaget sikrer, at anden form for finansiering også er stabil finansiering, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 27 om, hvad baggrunden er for at SDO'er udstedt af banker ikke kan indeholde de samme vilkår som SDO'er udstedt af realkreditinstitutter, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 24 om ratingbureauernes bekymring om realkreditinstitutternes refinansieringsrisiko adresseres med dette lovforslag, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 26 om ministerens udtalelse i Børsen den 3. januar 2014 om, at der ikke kan stilles samme krav til banker som til realkreditinstitutter er udtryk for, at SDO-lovgivningens bærende princip om lige konkurrencevilkår er bortfaldet, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 29 om, at kommentere oplysningerne i Berlingske Business den 13/1-14 om, at lovforslaget vil føre til en favorisering af storbankerne på bekostning af hele det hæderkronede danske realkreditsystem og de mindre banker, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 12 om ratingbureauernes trussel mod F1 lånene vil ophøre med dette lovforslag, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 14 om ministeren har sikret, at ratingbureauerne betragter deres bekymring for refinansieringsrisikoen ved F1 lånene som håndteret med dette lovforslag, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 16 om, hvordan lovforslaget sikre, at finansieringen af boliglån ikke flyttes fra SDO, SDRO og RO finansiering til andre finansieringskilder, hvor investorerne ikke skal påtage sig refinansieringsrisikoen, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 17 om, hvorfor låntager med et variabelt forrentet boliglån i et pengeinstitut ikke sikres mod samme rentestigning, som hvis lånet er i et realkreditinstitut, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 20 om lovforslaget sikre mod, at udenlandske banker eller andre aktører kan overtage markedet for variabelt forrentede boliglån uden fordyrende elementer som f.eks. lånesikring, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 19 om, hvordan sikrer lovforslaget andre aktører end realkreditinstitutterne i at udbyde variabelt forrentede boliglån uden lånesikring, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 7 om, hvordan prisstigningen for låntagerne vurderes at være fordelt på muligheden for tvungen løbetidsforlængelse ved henholdsvis en stor rentestigning og ved en fejlet auktion, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 10 om markedet for de nye obligationer vil være lige så likvidt og velfungerende som markedet for de nuværende obligationer, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 8 om låntagerne ville opleve en mindre prisstigning, hvis lovforslaget alene have indeholdt en tvungen løbetidsforlængelse ved en fejlet auktion, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 9 om investorerne vil efterspørge de nye obligationer i samme grad som de gamle obligationer, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 3 om F1 lån vil blive betragtet som stabil finansiering i forhold til EUs regler herom, jf. den såkaldte NSFR-regel, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 6 om, hvilke konsekvenser lovforslaget har for placeringsreglerne for vigtige investorer, som f.eks. L&P sektoren, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 5 om, hvordan ministeren har sikret investorernes opbakning til de nye obligationer med tvungen løbetidsforlængelse, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 1 om, hvilke beregninger der ligger til grund for, at Nationalbanken initialt skrev, at en konvertering til en 29-årig obligation kun ville koste 0,1 pct. point på renten, mens tallet er uændret på 0,1 pct. point, selv om konverteringen nu er reduceret til 12 måneders forlængelse i lovforslaget, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 2 om, om ændringen af F1-obligationerne som foreslået i lovforslaget kan føre til ændringer eller ligefrem ophævelse af swap-aftaler, der helt eller delvist, direkte eller indirekte, bygger på, eller er relateret til, F1-lån, samt vurdere konsekvenserne i bekræftende fald, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 4 om F1 lånet nu er fredet i forhold til de kommende likviditetsregler fra EU, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 11 om, hvordan ministeren vil sikre, at vi fortsat har et velfungerende likvidt marked for danske realkreditobligationer, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 15 om, hvorfor der ikke er krav om tvungen løbetidsforlængelse for banklån finansieret ved SDO-udstedelser, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 13 om, hvad ministeren har gjort for at sikre, at ratingbureauerne nu accepterer F1 lånene som stabilt finansieret, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 28 om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag til lovforslaget, så der sikres konkurrencemæssig ligestilling mellem banker og realkreditinstitutter, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 25 om ministeren med baggrund i udtalelse i Børsen den 3. januar 2014 om konkurrencesituationen mellem banker og realkreditinstitutter vil uddybe, hvorfor der ikke kan stilles samme krav til banker som til realkreditinstitutter, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 21 om de nye obligationer med tvungen løbetidsforlængelse vil blive lige så likvide som de eksisterende obligationer bag rentetilpasningslånene, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 33 om, hvordan lovforslaget sikrer, at der ikke sker en brancheglidning væk fra realkredit, og at refinansieringsrisikoen ikke blot flyttes over på en anden sektor, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 52 om, på hvilket grundlag ministeren bygger sin antagelse om, at bidragene vil falde lige så meget som renten stiger efter den foreslåede ordning, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 51 om, på hvilket grundlag ministeren er nået frem til at låntagers pris for den tvungne løbetidsforlængelse ved refinansiering vil være en rentestigning på ca. 0,1 procentpoint, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 45 om fraværet af match funding i bankernes finansiering af lån med SDO'er kan begrunde, at ministeren ikke vil sikre lige konkurrencevilkår mellem pengeinstitutter og realkreditinstitutter ved at låntagere i banken skal have et loft over stigningen i rentebetalinger på 5 procentpoint, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 39 om ministeren vil give en struktureret gennemgang af forslagets konsekvenser for samtlige relevante låntyper, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 53 om, hvordan ministeren vil medvirke til at sikre, at realkreditinstitutionerne nedsætter bidragssatserne, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 37 om afsætningen af de nye obligationer risikerer at besværliggøres eller forhindres af anden lovgivning, f.eks. af kapitalbelastnings- og placeringsreglerne for investorerne, fra erhvervs- og vækstministeren
    L 89 - svar på spm. 18 om, hvorfor låntager ikke skal have en lånesikring mod store rentestigninger på boliglånet i banken svarende til lånesikringen mod store rentestigninger på boliglånet i realkreditinstituttet, fra erhvervs- og vækstministeren
    1. udkast til betænkning
    3. Modtagelse af følgende deputationer:
    c) Johan Gaunitz, Jægerspris m.fl. vedr. stormflodsloven.
    4. Eventuelt.
    NB. Finansudvalgets og Udvalget vedr. Landdistrikter og Øers medlemmer er inviteret til at deltage under pkt. 1. Medlemmerne af Udvalget vedr. Landdistrikter og Øer er ligeledes inviteret til at deltage under pkt. 3