Fremsat den 26. februar 2014 af erhvervs-
og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om stormflod og
stormfald
(Dækning af udgifter til genhusning,
opmagasinering og flytning samt udbedring af skimmelsvamp m.v.)
§ 1
I lov om stormflod og stormfald, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1090 af 23. november 2012, som
ændret ved § 34 i lov nr. 1231 af 18. december 2012,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 4, stk. 2, indsættes efter
»indirekte tab«: », jf. dog stk. 3 og
4,«.
2. I
§ 4 indsættes som stk.
3-5:
»Stk. 3. Der ydes
erstatning til privatpersoner for omkostninger i tilknytning til
genhusning, herunder opmagasinering og flytning. Der ydes kun
erstatning for den del af genhusning, som overstiger én
måned. Erstatning til genhusning kan maksimalt udgøre
12.000 kr. pr. måned.
Stk. 4. Der ydes
erstatning til privatpersoner for omkostninger som følge af
skimmelsvamp opstået i forbindelse med stormflod eller
oversvømmelse, jf. § 2, stk. 1 og 2.
Stk. 5. Erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte nærmere regler om
erstatning efter stk. 1-4.«
3. I
§ 24, stk. 3, ændres
»20 kr.« til: »30 kr.«.
4. I
§ 27, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»Statsgarantien til stormflods- og
oversvømmelsespuljen udgør 400 mio. kr. til og med
2017.«
5.
I§ 27, stk. 4, ændres
»10 kr.« til: »20 kr.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende. § 1 nr. 1 og 2 har
virkning for skader indtrådt fra den 6. december 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Den 1. oktober 2012 trådte en ny
stormflodsordning i kraft. Den nye stormflodsordning blev vedtaget
af et enigt Folketing den 26. maj 2010 ved lov om ændringer i
stormflodsloven. Lovændringerne følger anbefalingerne
i Rapport om Revision af Stormflodsordningen afgivet den 30.
november 2009 fra det af den tidligere regering nedsatte
Stormflodsudvalg. Stormflodsudvalget bestod udover
repræsentanter fra en række ministerier af bl.a.
Forsikring & Pension, Forbrugerrådet og Kommunernes
Landsforening.
Der blev i udformningen af den nye lovgivning
lagt vægt på at bevare stormflodsordningen som en
katastrofeordning. Dette har været et bærende princip
siden ordningens etablering tilbage i 1991 for at fastholde et
incitament for borgerne til at tegne forsikring og generelt selv
sikre sig mod skader på deres ejendele. Dette ønske om
at fastholde den enkeltes incitament og ansvar skal ses i lyset af,
at stormflodsordningen er en kollektivt finansieret ordning af
alle, der har tegnet en brandforsikring. At der er tale om en
katastrofeordning, udmønter sig bl.a. ved, at loven kun
dækker situationer, der statistisk forekommer sjældnere
end hvert tyvende år, og hvor der ikke i almindelighed er
mulighed for at tegne en privat forsikring.
Erstatningsmodellen i stormflodsordningen, som
bygger på Stormflodsudvalgets anbefalinger, indeholder dels
en såkaldt "negativliste", der er en oplistning af
områder, ejendom og genstande m.v., som eksplicit er undtaget
muligheden for erstatning efter stormflodsordningen ud fra den
betragtning, at ordningen er en katastrofeordning, dels at der er
en selvrisiko, som vokser ved gentagne oversvømmelser af
samme ejendom. Negativlisten kodificerer i en vis udstrækning
Stormrådets hidtidige praksis, særligt for så
vidt angår ejendom og løsøre, som har
været placeret på udsat beliggende steder. At der er en
selvrisiko i stormflodsordningen, og at den kan stige ved gentagne
oversvømmelser af samme ejendom er til en vis grad
tilsvarende almindelige private forsikringer. I de fleste private
forsikringsaftaler anvendes der også en selvrisiko i
forbindelse med skade på bil, hus m.v., og gentagne skader
kan få betydning for enten forsikringspræmien eller
selvrisikoen. Undtagelserne fra ordningen opregnet i negativlisten
og selvrisikoen skal give incitamenter for ejerne m.v. til at
gennemføre foranstaltninger, som kan være med til -
helt eller delvist - at forebygge fremtidige skader. Der er tale om
en afbalanceret erstatningsmodel, når der henses til, at
stormflodsordningen skal bevares som en katastrofeordning.
Stormrådet har afgjort, at der var
stormflod i store dele af landet i forbindelse med stormen den
5.-6. december 2013 (stormen Bodil). De skadesramte har derved
mulighed for at søge om erstatning fra stormflodsordningen
for skader på bygninger eller løsøre, der er
opstået som følge af den forhøjede vandstand.
Stormflodsordningen yder erstatning for umiddelbart indtrådte
skader eller såkaldte direkte tab, mens erstatning for
indirekte tab ikke dækkes. Det er i overensstemmelse med,
hvad der almindeligvis er praksis i private forsikringsaftaler. I
private husforsikringer er det dog almindeligt forekommende, at der
ved væsentlige skader, der betyder at boligen ikke er
beboelig, mens der sker udbedring af skaden, ydes dækning for
rimelige omkostninger til genhusning og flytteomkostninger m.v.
efter forudgående aftale, ligesom det er almindelig praksis,
at der ydes en vis dækning for skimmelsvamp, hvis det er en
direkte følgeskade af en dækningsberettigende
vandskade på bygningen. Stormflodsordningen har ikke efter de
gældende regler mulighed for at yde en lignende erstatning.
Der er dermed en forskel mellem dækningen i tilfælde
af, at en bolig er ubeboelig eller blevet ramt af skimmelsvamp og
dækket af en privat forsikring og stormflodsordningens
dækning ved skader opstået ved en stormflod.
Formålet med dette lovforslag er derfor
at udvide stormflodsordningens dækningsområde til
også at omfatte erstatning for rimelige udgifter i
forbindelse med nødvendig genhusning, herunder
opmagasinering og flytning i forbindelse med stormflod og
oversvømmelse fra vandløb og søer. Det
foreslås samtidigt, at ordningen udvides til også at
yde erstatning til omkostninger til en vis udbedring af
skimmelsvamp, som er opstået som en direkte følge af
en skade på fast ejendom, der er forårsaget af
stormflod eller af oversvømmelser fra vandløb og
søer, ligesom finansieringen af ordningen foreslås
justeret som følge af de nævnte udvidelser.
Lovforslaget skal ses i lyset af, at
stormfloden i forbindelse med stormen Bodil medførte
betydelige skader på en række helårsboliger, og
ikke kun sommerhusområder ved kystnære områder
som primært har været ramte områder ved tidligere
stormfloder, hvorfor der er behov for længerevarende
genhusning for en større gruppe af personer. For de
skadesramte familier kan der være tale om ikke ubetydelige
genhusningsomkostninger, og mange har henvendt sig til
forsikringsselskaberne med henblik på at undersøge
mulighederne for at få dækning.
Forslaget har ikke derudover til formål
at ændre på den eksisterende erstatningsmodel for
så vidt angår andre indirekte tab eller på
ordningens dækningsomfang i øvrigt, herunder
selvrisikoen eller negativlisten i § 4, stk. 2, idet disse er
centrale for at bevare stormflodsordningen som en
katastrofeordning.
I forbindelse med behandlingen af sager efter
stormfloden i december 2013 er den nye skadesopgørelses- og
værdiansættelsesmetode i stormflodsordningen for
første gang taget i brug. Den nye
skadesopgørelsesmetode indebærer brug af
genanskaffelsesprincippet, der svarer til det
skadesopgørelsesprincip, der anvendes i almindelige
forsikringsaftaler, hvilket var en af intentionerne bag den nye
lovgivning i 2010. I behandlingen af sagerne er der således
taget udgangspunkt i almindelige forsikringsmæssige
principper. Det har imidlertid vist sig, at der er en vis forskel i
den konkrete skadesopgørelsespraksis mellem
stormflodsordningen og de private forsikringsselskaber for så
vidt angår brugen af afskrivningstabeller for bygninger og
bygningsdele. Stormflodsordningen anvender i højere grad
afskrivningstabeller på bygninger og bygningsdele end
forsikringsselskaberne gør det i dag. Denne forskel
indebærer, at stormflodsordningen giver en lavere
erstatninger på disse elementer. En ændring heraf har
finansielle konsekvenser for ordningen, hvilket foreslås
håndteret med nærværende lovforslag.
Det foreslås, at lovforslaget gives
tilbagevirkende kraft fra og med den 6. december 2013,
således at ændringen kan komme de allerede skadesramte
som følge af stormfloden i forbindelse med stormen Bodil til
gode. Dog foreslås det, at bestemmelserne vedrørende
ordningens finansiering gennem forøget
afgiftsopkrævning først får virkning fra lovens
ikrafttræden.
2. Lovforslagets indhold
2.1 Gældende ret
Efter den gældende stormflodsordning
ydes der erstatning for umiddelbart indtrådte skader, mens
erstatning for indirekte tab ikke dækkes. Indirekte tab
omfatter bl.a. omkostninger til genhusning, opmagasinering,
driftstab m.v.
Det er forsikringsselskaberne, der modtager og
behandler anmeldelser om skader dækket af ordningen. De
skadesramte har klageadgang til Stormrådet.
Ordningen finansieres gennem en årlig
afgift på 30 kr. pr. brandforsikringspolice, heraf 20 kr. til
stormflods- og oversvømmelsespuljen og 10 kr. til
stormfaldspuljen. Stormflodsordningen er derfor en kollektivt
finansieret ordning, som betales af alle, der har tegnet en
brandforsikring. Det uanset om de bor i et område, hvor der
er risiko for at blive ramt af en stormflod. Hertil kommer en
statsgaranti på 200 mio. kr., såfremt puljens
egenkapital skulle vise sig utilstrækkelig. Såfremt
statsgarantien aktiveres, hæves afgiften midlertidigt med 10
kr. til 40 kr. for at tilbagebetale det beløb, der udbetales
under statsgarantien. Når statsgarantien er tilbagebetalt,
nedsættes afgiften igen til 30 kr. pr.
brandforsikringspolice.
2.2 Lovforslagets indhold
Det foreslås, at udvide
stormflodsordningens dækning, så der også kan
ydes erstatning for rimelige omkostninger til genhusning, herunder
opmagasinering og flytning som følge af skader
forårsaget af stormflod eller af oversvømmelse fra
vandløb og søer. I overensstemmelse med principperne
bag den eksisterende erstatningsmodel, herunder selvrisikoen,
foreslås det, at erstatningen kun dækker udgifter til
genhusning efter den første måned og maksimalt kan
udgøre 12.000 kr. pr. måned. Af hensyn til at
undgå misbrug af ordningen, f.eks. i form af genhusning under
mere luksusprægede forhold, bør der alene ske
dækning af rimelige omkostninger forbundet med genhusning.
Dette skal også ses i lyset af, at stormflodsordningen er en
kollektivt finansieret katastrofeordning, og ikke en
egenfinansieret privat forsikring. Ved at sætte et loft over,
hvad rimelige omkostninger maksimalt kan udgøre, bliver
grænserne for erstatningen let forståelig for de
skadesramte borgere.
Det foreslås desuden, at ordningen
udvides til at yde erstatning for omkostninger til en vis udbedring
af skimmelsvamp, som er opstået som en direkte følge
af den primære skade på fast ejendom, der er
forårsaget af stormflod eller oversvømmelser, og som
er erstatningsberettigende i medfør af § 4. Da en lang
række boliger og sommerhuse i forvejen indeholder
skimmelsvamp, er formålet med udvidelsen alene at dække
omkostninger til udbedring af skimmelsvamp, der er opstået
som en direkte følgeskade i forbindelse med en
erstatningsberettigende vandskade efter en stormflod eller en
oversvømmelse.
Andre former for indirekte omkostninger eller
tab, som f.eks. driftstab, låneomkostninger på
eksisterende boliglån m.v., skal fortsat ikke være
dækket. Derved bevares et vist incitament til at
gennemføre sikring af boliger i størst muligt omfang
imod stormflods- og oversvømmelsesskade, og samtidig
fastholdes det grundlæggende princip om, at
stormflodsordningen er en katastrofeordning.
Det foreslås, at forsikringsselskaberne
skal administrere denne form for erstatning efter de samme regler
og praksis, som gælder for de øvrige typer erstatning
efter stormflodsloven. Det betyder bl.a., at forsikringsselskaberne
har mulighed for at lægge ud for betaling og fakturere
Stormrådet efterfølgende. Administrationen er i
øvrigt underlagt Stormrådets tilsyn og i øvrigt
omfattet af de skadesramtes klageadgang til Stormrådet.
Udover at de foreslåede udvidelser af
stormflodsordningen har en påvirkning på ordningens
økonomi, har det vist sig, at der er en forskellig praksis
for anvendelse af afskrivning for bygninger og bygningsdele i
henholdsvis stormflodsordningen og hos forsikringsselskaberne.
Stormrådet har i samarbejde med Forsikring & Pension
foretaget en undersøgelse af, om stormflodsordningens
anvendelse af afskrivningstabeller svarer til sammenlignelige
private forsikringer i dag. Undersøgelsen viser, at
stormflodsordningen på en række elementer i forhold til
fast ejendom, men ikke i forhold til løsøre, benytter
sig af afskrivninger, hvor sammenlignelige private forsikringer i
dag enten har mindre eller ingen afskrivninger. På den
baggrund ændres brugen af afskrivningstabeller på fast
ejendom, hvilket sker administrativt, men det påvirker
ordningens økonomi og finansiering. Derfor foreslås
finansieringen af ordningen justeret. Konkret foreslås det,
at stormflodsordningens statsgaranti midlertidigt udvides med 200
mio. kr. til 400 mio. kr. til og med 2017, hvorefter statsgarantien
reduceres til 200 mio. kr. igen. Erhvervs- og vækstministeren
kan herudover, såfremt der opstår behov herfor, i
overensstemmelse med almindelig praksis efter forelæggelse
for og godkendelse af Folketingets Finansudvalg af et aktstykke
midlertidigt forhøje statsgarantien udover det nævnte
beløb.
Det foreslås desuden, at den
årlige afgift på brandforsikringspolicer hæves
med 10 kr. til i alt 40 kr. Endelig foreslås det, at den
midlertidige forhøjelse af afgiften på
brandforsikringspolicer ved statsgarantiens aktivering hæves
med 10 kr. til 20 kr.
Det foreslås, at lovændringen for
så vidt angår dækning af omkostninger til
genhusning m.v. og erstatning til dækning af omkostninger til
udbedring af skimmelsvamp får virkning fra og med den 6.
december 2013, således at ændringen kan komme de
allerede skadesramte til gode, og at lovændringen for
så vidt angår finansieringen får virkning fra
lovens ikrafttræden.
Muligheden for erstatning, herunder eventuel
pristalsregulering af beløbsstørrelser, vil blive
evalueret senest i foråret 2015, hvor der i øvrigt
skal ske evaluering af lovens muligheder for erstatning for
oversvømmelse fra vandløb og søer.
Erstatning for genhusning og skimmelsvamp vil
også gælde for oversvømmelsesordningen, hvor
behandlingen af sagerne dog varetages af Stormrådet.
3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommune og regioner
Den nuværende ordning finansieres ved en
årlig afgift på 30 kr. på hver enkelt
brandforsikringspolice, heraf tilgår 20 kr.
stormflodsordningen og de resterende 10 kr. stormfaldsordningen.
Hertil kommer en bagvedliggende statsgaranti for
stormflodsordningen på 200 millioner kr. Ved træk
på statsgarantien kan den årlige afgift midlertidigt
forhøjes til 40 kr. pr. brandforsikringspolice.
De årlige indtægter, der
tilgår stormflods- og oversvømmelsespuljen, er ca. 85
mio. kr. Da udbetalinger siden 2006 har været mindre end
indtægterne, var egenkapitalen i stormflods- og
oversvømmelsespuljen ca. 245 mio. kr., før stormen d.
5.-6. december 2013 ramte.
Stormflodsordningen har løbende
omkostninger til stormflods- og oversvømmelsesskader, som
historisk set beløber sig til ca. 60 mio. kr. årligt i
gennemsnit.
Med det foreslåede loft for erstatningen
til genhusning m.v. på maksimalt 12.000 kr. pr. måned,
og med en antagelse om at de gennemsnitlige omkostninger ved
genhusning m.v. udgør 80.000 kr., bliver den samlede udgift
til genhusning efter stormfloden i december 2013 ca. 40 mio. kr.,
når det skønsmæssigt lægges til grund, at
der er behov for genhusning af 400-500 familier. Skønnet
på genhusning af 400-500 familier er bekræftet af
Forsikring & Pension på baggrund af Forsikring &
Pensions drøftelser med forsikringsselskaberne.
På baggrund af de afskrivninger, der er
indberettet til Stormrådet fra private forsikringsselskaber,
er det vurderingen, at en tilpasning af stormflodsordningens
afskrivningspraksis vil medføre ekstraordinære
omkostninger i 2014 for ca. 120 mio. kr. og ca. 20 mio. kr.
årligt herefter.
Der er på baggrund af stormen
foreløbigt hensat ca. 445 mio. kr. til udbedring af skader.
Der hensættes i overensstemmelse med tidligere praksis
150.000 kr. pr. anmeldelse. Skønnet på en
gennemsnitlig omkostning på 150.000 kr. pr. sag er
højere end de gennemsnitlige udbetalinger ved tidligere
store storme. I 2006 var den gennemsnitlige udbetaling 95.254 kr.
pr. anmeldelse. Den endelige omkostning kendes først,
når alle sagerne er afsluttet.
Det samlede beløb vurderes ikke at
blive væsentligt større idet fristen for at anmelde en
skade udløb den 10. februar 2014, dog med undtagelse af
udvidelserne af stormflodsområderne i den vestlige del af
Limfjorden og den sydlige del af Ringkøbing Fjord og da det
alene er sager, hvortil der gives dispensation på grund af
særlig omstændigheder, som kan anmeldes efter fristens
udløb.
På denne baggrund forventes de samlede
omkostninger i 2014 at udgøre 665 mio. kr. inkl.
omkostninger til genhusning, skimmelsvamp og ændret
afskrivningspraksis. Dermed forventes ordningen uden ændret
finansiering at have en egenkapital ultimo 2014 på ca. minus
315 mio. kr.
På den baggrund foreslås det
midlertidigt at udvide ordningens statsgaranti fra 200 mio. kr. til
400 mio. kr. og samtidig ændre de nugældende
beløb til en årlig afgift på 40 kr. på
hver enkelt brandforsikringspolice, hvoraf 30 kr. vil tilgå
stormflodsordningen og 10 kr. vil tilgå stormfaldsordningen.
Hertil kommer en yderligere midlertidig forhøjelse med 20
kr. til i alt 60 kr., såfremt der trækkes på den
bagvedliggende statsgaranti tilknyttet stormflods- og
oversvømmelsespuljen. Udbetalinger under statsgarantien vil
få statsfinansielle konsekvenser for det
pågældende finansår. Da statens udlæg skal
forrentes og tilbagebetales, vil forslaget på sigt imidlertid
ikke få statsfinansielle konsekvenser.
Den økonomiske vurdering er dog
behæftet med en vis usikkerhed, som skyldes, at det endelige
omkostningsniveau pr. anmeldt skade endnu ikke kendes og da
beregningen af resultatet af ændringer i afskrivningspraksis
er baseret på et relativt begrænset antal sager.
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har været sendt i
høring hos Erhvervsstyrelsen, Team Effektiv Regulering
(TER), som bemærker, at lovforslaget ikke medfører
væsentlige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forsikringsselskaberne skal fremover i deres sagsbehandling,
vedrørende sager dækket af lov om stormflod og
stormfald, medtage udgifter til genhusning, herunder opmagasinering
og flytning. TER bemærker endvidere, at virksomhederne i dag
kompenseres for denne sagsbehandling. De administrative
konsekvenser bliver ikke kvantificeret yderligere.
Hvorvidt de med lovforslaget foreslåede
ændringer samlet vil give anledning til justering af
kompensationen til forsikringsselskaberne i op- eller
nedadgående retning vil blive fastlagt ved forhandling efter
lovforslagets vedtagelse.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget vurderes ikke at have EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra d.
8. januar 2014 til d. 29. januar 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Advokatrådet, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation - ABF, Andelsbolighavernes LO,
Boligselskabernes Landsforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv,
Dansk Sejlunion, Danske Advokater, Danske Forsikrings- og
Pensionsmæglere (Forsikringsmæglerforeningen), Danske
Havne, Danske Regioner, Datatilsynet, Dansk Industri (DI), Danmarks
Meteorologiske Institut (DMI), Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet, Foreningen af Lystbådehavne i Danmark
(FLID), Forsikring & Pension, Fritidshusejernes Landsforening,
Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening (KL),
Lejernes LO, Parcelhusejernes Landsforening, Rigsrevisionen,
Sammenslutningen af Danske Småøer og
Stormrådet.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommune og regioner | Ingen | Udbetalinger under statsgarantien vil
få statsfinansielle konsekvenser for det
pågældende finansår. Da statens udlæg skal
forrentes og tilbagebetales, vil forslaget på sigt imidlertid
ikke få statsfinansielle konsekvenser. | Administrative konsekvenser for stat,
kommune og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget vurderes ikke at have EU-retlige
aspekter. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at der som en konsekvens
af, at det foreslås at udvide stormflods- og
oversvømmelsesordningen til at dække omkostninger til
genhusning m.v. samt udbedring af skimmelvamp indsættes en
henvisning til stk. 3 og 4 for at præcisere, at der ikke ydes
erstatning til indirekte tab medmindre der er tale om dækning
af udgifter til genhusning m.v. samt udbedring af skimmelvamp.
Til nr. 2
Bestemmelsen indeholder et forslag om, at
stormflods- og oversvømmelsesordningens
dækningsområde udvides til også at omfatte
erstatning for rimelige omkostninger til nødvendig
genhusning, opmagasinering og flytning som følge af skader
forårsaget af stormflod eller af oversvømmelse fra
vandløb og søer. Omkostninger forbundet med flytning
dækker både fra- og tilbageflytning til boligen.
For at opnå erstatning for genhusning,
skal den skadesramte have et reelt behov for genhusning, dvs. at
genhusning er nødvendig fordi boligen, der anvendes som
helårsbolig, ikke er beboelig, mens der sker udbedring af
skaden. Omkostninger til genhusning, opmagasinering og flytning
dækkes således kun i det omfang, den faste ejendom er
en helårsbolig eller et sommerhus, som er undtaget forbuddet
om helårsbeboelse i sommerhuse i planlovens §§ 40
eller 41. Den skadesramte dokumenterer i givet fald, at et
sommerhus er undtaget fra forbuddet om helårsbeboelse. Har
den skadesramte mulighed for at bo i eksempelvis eget sommerhus i
nærheden eller er genhusning finansieret af kommunen eller
andre, kan der ikke opnås erstatning for omkostninger til
selve genhusningen, mens omkostninger til opmagasinering og
flytning dækkes efter ordningen.
Der ydes erstatning til rimelige omkostninger
til genhusning. Rimelige omkostninger til genhusning kan omfatte
omkostninger til midlertidige foranstaltninger på
skadestedet, f.eks. opstilling af barak/skurvogn og opsætning
af køkken/bad.
I forbindelse med genhusning kan der ligeledes
ydes erstatning til omkostninger til opmagasinering, hvis dette er
nødvendigt, og omkostning til flytning, såfremt der
skal ske egentlig flytning. Der dækkes omkostninger til
både flytning fra den skadesramte ejendom og tilbage til
ejendommen, når denne igen er beboelig.
Erstatningen til genhusning, herunder
eventuelt til opmagasinering og flytning, kan ikke samlet set
overstige 12.000 kr. pr. måned. Der dækkes endvidere
kun udgifter til genhusning efter den første måned,
det vil sige, at omkostningerne til den første måneds
genhusning dækkes af den skadesramte selv. Dette betyder
ikke, at erstatning ikke kan udbetales i den første
måned efter en stormflod, men er alene en
beregningsmæssig selvrisiko på 12.000 kr., som
efterfølgende kan fordeles over de følgende
måneder. Det er op til forsikringsselskaberne at udøve
den nødvendige administration heraf. I øvrigt er det
alene selve genhusningsomkostningerne, som er pålagt en
måneds selvrisikobetaling. Opmagasinering og
flytningsomkostninger er ikke omfattet af selvrisikoen. Udover at
den skadesramte selv skal betale den første måneds
genhusning, beregnes derfor ikke yderligere selvrisiko. Lovens
§§ 6 og 6 a finder således ikke anvendelse i
forbindelse med genhusning.
Eventuelle sparede omkostninger til husleje i
medfør af lejeloven for den skadesramte modregnes i
omkostningerne til genhusning m.v. før erstatningen
udbetales. Dette skyldes, at lejere ellers ville få en
utilsigtet økonomisk gevinst og modsvares af, at ejere
stadig betaler de finansielle omkostninger på lån m.v.
på deres faste ejendom. Såfremt omkostningerne til
genhusning m.v. efter fradrag af eventuelle sparede omkostninger
ligger under 12.000 kr., så dækker stormflodsordningen
alene dette mindre beløb.
Behandling af spørgsmål om
erstatning for omkostninger til genhusning af lejere varetages i
øvrigt af lejerens
(løsøre)forsikringsselskab.
I lighed med hvad der allerede gælder
for stormflodsordningen i øvrigt, vil det være
forsikringsselskaberne, der skal administrere denne udvidelse af
erstatningsordningen med mulighed for dækning af rimelige
omkostninger til genhusning, efter de samme regler og praksis, som
gælder for de øvrige typer erstatning efter
stormflodsloven. Det betyder bl.a., at forsikringsselskaberne har
mulighed for at lægge ud for betaling og fakturere
Stormrådet efterfølgende, og at det er
forsikringsselskaberne, der skal vurdere om den enkelte skadesramte
har et reelt behov for genhusning. Administrationen er underlagt
Stormrådets tilsyn og i øvrigt omfattet af de
skadesramtes klageadgang til Stormrådet.
Herudover foreslås det, at der kan ydes
erstatning til privatpersoner for omkostninger som følge af
skimmelsvamp opstået som en direkte følge af en skade
på fast ejendom, der er forårsaget af stormflod eller
af oversvømmelser fra vandløb og søer. Det
foreslås alene, at ordningen udvides til også at yde
erstatning til omkostninger til afrensning af skimmelsvamp, som er
opstået som en direkte følge af stormflod eller
oversvømmelser. Hermed menes, at der alene ydes erstatning
til afrensning af skimmelsvamp, som skyldes den
vandindtrængning, som stormfloden eller oversvømmelsen
har medført. Da mange huse allerede har enten svampesporer
eller skimmelsvamp, kan det være svært at
afgrænse både tids- og omfangsmæssigt i hvilket
omfang skimmelsvampen skyldes stormfloden eller
oversvømmelsen eller andre forhold. Derfor foreslås
det, at der alene ydes erstatning til dækning af omkostninger
til selve afrensningen af skimmelsvamp i den ramte bygning eller de
ramte bygningsdele, hvor der er en direkte
årsagssammenhæng mellem den indtrådte skade og
den vandpåvirkning som oversvømmelsen eller
stormfloden har medført. Det er i overensstemmelse med, hvad
der er praksis i en række private forsikringsselskaber.
Omkostninger til afrensning af skimmelsvamp på
løsøre er ikke omfattet - dog bortsat fra
påkrævede afrensning af skimmelsvamp i forbindelse med
opmagasinering.
I lighed med hvad der allerede gælder
for stormflodsordningen i øvrigt, vil det være
forsikringsselskaberne, der skal administrere denne udvidelse af
erstatningsordningen med mulighed for dækning af rimelige
omkostninger til genhusning, efter de samme regler og praksis, som
gælder for de øvrige typer erstatning efter
stormflodsloven. Det betyder bl.a., at forsikringsselskaberne har
mulighed for at lægge ud for betaling og fakturere
Stormrådet efterfølgende, og at det er
forsikringsselskaberne, der skal sikre, at der sker udbedring af
skimmelsvamp-skader efter de nærmere fastsætte regler
herom. Administrationen er underlagt Stormrådets tilsyn og i
øvrigt omfattet af de skadesramtes klageadgang til
Stormrådet.
Endelig foreslås det, at erhvervs- og
vækstministeren får hjemmel til at fastsætte
nærmere regler om erstatning efter § 4. Det er dels
udtryk for en supplerende hjemmel til den eksisterende hjemmel i
§ 8, stk. 6, og dels er det vurderet nødvendigt at
indsætte en hjemmel, som giver ministeren mulighed for at
fastsætte nærmere regler om erstatning som følge
af skimmelsvamp. Med bestemmelsen får ministeren mulighed for
at fastsætte regler om opgørelsesprincippet for
erstatningen, afgrænsning af umiddelbart indtrådte
skader og indirekte skader, udover hvad der følger direkte
af lovens bestemmelser særligt negativlisten. I forhold til
genhusning kan ministeren fastsætte nærmere regler om,
hvornår genhusning anses for at være nødvendig,
krav til dokumentation for udgifter, modregning af sparet leje m.v.
Særligt i forhold til skimmelsvamp kan ministeren
fastsætte nærmere regler om erstatningens
opgørelse og beregning, afgrænsningen af den
dækningsberettigede skade, udbedringsniveau,
afrensningsmetode og lignende.
Til nr. 3
I den nuværende ordning har den
årlige afgift på brandforsikringspolicer siden 2010
været 30 kr. Afgiftsindtægten i stormflodsordningen
udgør i dag ca. 130 mio. kr. årligt, hvor ca. 85 mio.
går til stormflods- og oversvømmelsespuljen. På
baggrund af de foreslåede udvidelser af ordningen og den
ændrede praksis i brugen af afskrivninger foreslås det,
at den faste årlige afgift til stormflods- og
oversvømmelsesordningen forhøjes fra 20 kr. pr.
police til 30 kr. pr. police. Således foreslås det, at
der på hver enkelt brandforsikringspolice opkræves 30
kr. til stormflods- og oversvømmelsesordningen og 10 kr. til
stormfaldsordningen, dvs. i alt 40 kr. pr. police.
Dette vil forøge ordningernes samlede
indtægter med godt 40 mio. kr. årligt. Sammen med den
midlertidige udvidelse af statsgarantien og udvidelsen af
beløbet, som kan opkræves til tilbagebetaling af
statsgarantien, er det vurderingen, at dette vil sikre at ordningen
hænger sammen økonomisk både i forhold til
stormen 5.-6. december 2013 og fremadrettet. Der forventes
således herved at kunne være en positiv egenkapital i
ordningen i 2017.
Til nr. 4
Det foreslås, at statsgarantien til
stormflods- og oversvømmelsespuljen udvides til 400 mio. kr.
til og med 2017, da en udvidelse af ordningen og ændring af
praksis af nedskrivninger i 2014 forventeligt vil medføre
manglende likviditet på ca. 115 mio. kr. Udvidelsen
foreslås at bortfalde ved udgangen af 2017.
Til nr. 5
Det foreslås, at den midlertidige afgift
til tilbagebetaling af garantien tilknyttet stormflods- og
oversvømmelsespuljen forhøjes med 10 kr. til 20 kr.
pr. police. Dermed sikres en hurtigere tilbagebetaling af
statsgarantien i tilfælde, hvor der sker træk
herpå, og ordningens samlede økonomi forbedres dermed,
da der ikke skal betales rente i samme omfang som tidligere.
Til § 2
Ikrafttræden
Det foreslås i stk. 1, at
ændringerne af lov om stormflod og stormfald træder i
kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende. Dette sker af
hensyn til sikring af en hurtig ikrafttræden efter lovens
vedtagelse, så det nødvendige hjemmelsgrundlag for
Stormrådets afholdelse af omkostninger til dækning af
genhusning m.v., herunder til at refundere forsikringsselskaberne
for deres udlæg for omkostninger til genhusning m.v., som de
afholder frem til lovens vedtagelse, er tilvejebragt hurtigst
muligt. Dermed skabes der også hurtigst muligt klarhed og
tryghed for de familier, der bor i de stormflodsramte
områder.
Virkningstidspunktet for erstatningerne for
genhusning m.v., skimmelsvamp samt ændringen af
afskrivningspraksis er fastsat til at ligge før
ikrafttrædelsestidspunktet af hensyn til, at ændringen
kan komme de allerede skadesramte som følge af stormfloden i
forbindelse med stormen Bodil til gode. Det skal bemærkes, at
der er tale om ændringer, der udelukkende er af begunstigende
karakter for de skadesramte.
Når lovforslaget er vedtaget kan
forsikringsselskaberne iværksætte de fornødne
ændringer i IT-systemer, skabeloner m.v. med henblik på
at implementere afgiftsforhøjelsen. Denne implementering kan
til dels være tidskrævende, hvorfor der kan gå op
til 3 måneder før den forhøjede afgift rent
faktisk bliver opkrævet.
1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om stormflod og stormfald, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1090 af 23. november 2012, som
ændret ved § 34 i lov nr. 1231 af 18. december 2012,
foretages følgende ændringer: | §
4. . . . | | | Stk. 2.
Erstatning ydes ikke for indirekte tab samt for skader på
følgende typer fast ejendom og løsøre: | | 1. I § 4, stk. 2, indsættes efter
» indirekte tab «: », jf. dog stk. 3 og 4,
«. | 1) Fast ejendom og løsøre,
for hvilket det i almindelighed er muligt at tegne forsikring mod
henholdsvis skader forårsaget af stormflod og af
oversvømmelse fra vandløb og søer i et
forsikringsselskab, der har ret til at udøve
forsikringsvirksomhed her i landet, jf. lov om finansiel
virksomhed. | | | 2) Fast ejendom og løsøre,
hvor anden forsikring dækker den pågældende
skade. | | | 3) Løsøre i kældre og
rum under terræn. | | | 4) Jord. | | | 5) Saltskadede afgrøder. | | | 6) Fast ejendom, der ligger uden for et
dige. | | | 7) Diger, kystbeskyttelse og anden form
for værn mod vandet. | | | 8) Havne- og kajanlæg,
bådebroer, badebroer og lign. | | | 9) Haveanlæg og løsøre
placeret i haven. | | | 10) Både, joller og lign. beliggende
i vand eller placeret på strand eller kystbeskyttelse eller
anden form for værn mod vandet. | | | 11) Trailere, campingvogne, campletter,
containere, skurvogne og lign. samt løsøre placeret
heri. | | | 12) Badehuse og lign. placeret på
strand, kystbeskyttelse eller anden form for værn mod
vandet. | | | 13) Kiosker, butikker, udsalg og lignende
erhverv placeret på strand, kystbeskyttelse eller anden form
for værn mod vandet. | | | 14) Løsøre placeret på
havne- og kajanlæg, strand, kystbeskyttelse eller anden form
for værn mod vandet. | | | 15) Dyr, bortset fra dyr, der
opdrættes i dambrug. | | | 16) Løsøre, der
tilhører erhvervsvirksomheder, og som befinder sig i
virksomhedens lagerbygninger eller lignende bygninger, medmindre
det er placeret mindst 10 cm over gulvniveau eller
terræn. | | | | | 2. I § 4 indsættes som stk. 3-5: | | | »Stk. 3.
Der ydes erstatning til privatpersoner for omkostninger i
tilknytning til genhusning, herunder opmagasinering og flytning.
Der ydes kun erstatning for den del af genhusning, som overstiger
én måned. Erstatning til genhusning kan maksimalt
udgøre 12.000 kr. pr. måned. | | | Stk. 4. Der ydes
erstatning til privatpersoner for omkostninger som følge af
skimmelsvamp opstået i forbindelse med stormflod eller
oversvømmelse, jf. § 2, stk. 1 og 2. | | | Stk. 5.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om erstatning efter stk. 1-4.« | §
24. . . . | | | Stk. 3. Afgiften
udgør årligt 20 kr. pr police til stormflods- og
oversvømmelsesordningen og 10 kr. pr. police til
stormfaldsordningen og opkræves sammen med den første
præmieopkrævning i kalenderåret. | | 3. I § 24, stk. 3, ændres »20
kr.« til: »30 kr.«. | | | | §
27. . . . | | 4. I § 27, stk. 2, indsættes som 2.
pkt.: | Stk. 2.
Dækker den til enhver tid værende formue i henholdsvis
stormflods- og oversvømmelsespuljen og stormfaldspuljen ikke
de administrationsomkostninger, erstatninger og tilskud, der skal
udbetales i henhold til denne lov, bemyndiges økonomi- og
erhvervsministeren til i henhold til statsgarantien at udbetale
indtil 200 mio. kr. til stormflods- og oversvømmelsespuljen
og indtil 200 mio. kr. til stormfaldspuljen | | »Statsgarantien til stormflods- og
oversvømmelsespuljen udgør 400 mio. kr. til og med
2017.« | | | | Stk. 3. . .
. | | | Stk. 4. Statens
tilgodehavende ved træk på statsgarantien tilknyttet
stormflods- og oversvømmelsespuljen tilbagebetales af midler
fra en midlertidig forhøjelse på 10 kr. af den
årlige afgift. | | 5. I § 27, stk. 4, ændres »10
kr.« til: »20 kr.«. | | | | | | § 2 | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende. § 1 nr. 1 og 2 har
virkning for skader indtrådt fra den 6. december 2013. | | | |
|