Transportudvalget (TRU) Alm. del

Samling: 2022-23 (2. samling)

Spørgsmål 235

Danmark har en marine-indsatsplan, der i udgangspunkt kræver, at anlæg af forskellig art forudsætter en 0-påvirkning af havmiljøet udover det helt lokale. Det gælder alle hydrografiske ændringer. En sådan ”0-løsning” var forudsætningen for Storebæltsforbindelsen, og for de danske og svenske myndigheders godkendelse af Øresundsforbindelsen. En mindsket saltgennemstrømning til Østersøen, som følge af et fast anlæg, er i modstrid med Danmarks Havstrategi, der forudsætter en 0-løsning. De fremlagte grænser for mindre gennemstrømning af salt på hhv. 0,1% (gennemsnit) og 0,25% (max-udsving) ifm. anlæggelsen af Lynetteholmen lever ikke op til 0-løsningsprincippet. Havstrategiens miljømål for hydrografiske ændringer angiver, at konkrete projekter alene skal have lokale virkninger og i øvrigt udformes under hensyn til miljøet. På den baggrund bedes ministeren oplyse, om der på noget tidspunkt er truffet en eksplicit beslutning om, at en 0-løsning kan fraviges ved bedømmelse af anlægget af en Lynetteholm? Og vil ministeren fremlægge en sådan beslutning med angivelse af, hvem, der har taget beslutningen?
Dato: 30-05-2023
Status: Endeligt besvaret
Emne: transportpolitik
Dokumentdato: 20-06-2023
Modtaget: 20-06-2023
Omdelt: 20-06-2023

TRU alm. del - svar på spm. 235 om der på noget tidspunkt er truffet en eksplicit beslutning om, at en 0-løsning kan fraviges ved bedømmelse af anlægget af en Lynetteholm, fra transportministeren

Svar på TRU spm. 235 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 30-05-2023
Modtaget: 30-05-2023
Omdelt: 30-05-2023

Spm. om der på noget tidspunkt er truffet en eksplicit beslutning om, at en 0-løsning kan fraviges ved bedømmelse af anlægget af en Lynetteholm, til transportministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version