Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2725953_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. juni 2023
2023-2734
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. maj 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 235:
Danmark har en marine-indsatsplan, der i udgangspunkt kræver,
at anlæg af forskellig art forudsætter en 0-påvirkning af havmiljøet
udover det helt lokale. Det gælder alle hydrografiske ændringer. En
sådan ”0-løsning” var forudsætningen for Storebæltsforbindelsen,
og for de danske og svenske myndigheders godkendelse af Øre-
sundsforbindelsen. En mindsket saltgennemstrømning til Øster-
søen, som følge af et fast anlæg, er i modstrid med Danmarks Hav-
strategi, der forudsætter en 0-løsning. De fremlagte grænser for
mindre gennemstrømning af salt på hhv. 0,1% (gennemsnit) og
0,25% (max-udsving) ifm. anlæggelsen af Lynetteholmen lever ikke
op til 0-løsningsprincippet. Havstrategiens miljømål for hydrogra-
fiske ændringer angiver, at konkrete projekter alene skal have lo-
kale virkninger og i øvrigt udformes under hensyn til miljøet.
På den baggrund bedes ministeren oplyse, om der på noget tids-
punkt er truffet en eksplicit beslutning om, at en 0-løsning kan fra-
viges ved bedømmelse af anlægget af en Lynetteholm? Og vil mini-
steren fremlægge en sådan beslutning med angivelse af, hvem, der
har taget beslutningen?
Svar:
Der var i forbindelse med udarbejdelsen af miljøkonsekvensvurde-
ringen og den efterfølgende behandling af anlægsloven fuld åben-
hed om, at Lynetteholm vil have en vis blokerende effekt, som dog
er vurderet til at have ”ingen” eller ”ubetydelig” betydning. Der var
også åbenhed om, at det ikke var en del af det foreslåede projekt, at
der skulle foretages kompensationsafgravninger.
Folketinget har godkendt miljøkonsekvensvurderingen ved vedta-
gelsen af anlægsloven og hermed også, at Lynetteholm vil have en
vis blokerende effekt. Der har efterfølgende været opmærksomhed
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 235: Spm. om der på noget tidspunkt er truffet en eksplicit beslutning om, at en 0-løsning kan fraviges ved bedømmelse af anlægget af en Lynetteholm, til transportministeren
2725953_0002.png
Side 2/2
i forligskredsen angående spørgsmålet om en 0-løsning med kom-
pensationsafgravninger, men en sådan er ikke blevet besluttet.
Hertil bemærker jeg også, at en kompensationsafgravning i Øre-
sund vil kunne have negative effekter for havmiljøet.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen