Med etableringen af perimeteren/diget, der afgrænser anlægsfase 1 for Lynetteholmen, er sejlrenden Kongedybet nu mere eller mindre blevet spærret. Ministeren bedes i den forbindelse svare på følgende spørgsmål:
- Hvor mange procent er vandgennemstrømningen via Kongedybet hermed reduceret?
- Er ministeren enig i, at diget betyder, at der sker en opstemning af vand, når strømmen kommer nordfra, hvilket alt andet lige får vandstanden i Københavns havn til at stige? Og i givet fald med hvor meget?
- Er diget højere eller lavere end kajkanten i Københavns havn? Og i givet fald hvor meget?
- Er der gennemført en beregning af, hvor meget vandstanden i Københavns havn vil stige yderligere pga. diget, såfremt vi i årene fremover - indtil en sluseport er på plads - får en ny Bodilstorm som i 2015? Og i givet fald er denne beregning offentliggjort?
- Hvis ikke der er gennemført en beregning, vil ministeren så foranledige at en sådan gennemføres og offentliggøres?
- Hvilke danske myndigheder har været involveret i beregninger og analyser af effekten af etableringen af diget på vandgennemstrømning og på risikoen for øget stormflod i Københavns havn som følge af diget?
- Kan disse myndigheder drages til ansvar, såfremt analyser af effekter af diget viser sig at være utilstrækkelige eller forkerte? Og i benægtende tilfælde, hvem kan så holdes ansvarlig?
Dato: 21-03-2023
Status: Endeligt besvaret
Emne:
transportpolitik