Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2693343_0001.png
Transportudvalget 2020-21
L 220 - endeligt svar på spørgsmål 150
Offentligt
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. maj 2021
2021-3537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del) til L 220, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen
(EL).
Spørgsmål nr. 150:
Af svaret på L 220 -
spørgsmål 78 fremgår det, ”at en digeløsning
vil skulle have en højere topkote end et adaptivt kystlandskab”.
Kan ministeren oplyse, hvor stor koteforskellen er på de to løsnin-
ger, og om et adaptivt kystlandskab på 200-300 meters bredde vil
være tilstrækkeligt til at opnå en klimasikring af København for
stormfloder fra nord?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der oplyser følgende:
”Udformningen af Lynetteholms kanter ud mod vandet vil spille en
afgørende rolle i klima- og stormflodssikringen og for nærheden til
vandet.
Traditionelle, lodrette kajkanter, som vi kender dem fra de indu-
strielle kajanlæg i Københavns Havn, er reflekterende kanter, der
kræver en høj kronekote, samtidig med at de skaber urolige
vandrum og stor afstand til vandet.
Absorberende kanter, som strande og flade kyststrækninger, træk-
ker energien ud af bølgerne og kan således etableres med en lavere
kronekote. De absorberende kanter tilbyder desuden en anden re-
kreativ brug og lader byens borgere komme tæt på vandet.
Langs Lynetteholms østlige kant etableres der derfor et grønt kyst-
landskab, hvor forskellige typer kyststrækninger sammen med det
bagvedliggende landskab vil fungere som klimasikring for den nye
halvø og København.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om blokering af sejlrenden Kongedybet i forbindelse med etableringen af perimeteren/diget, der afgrænser anlægsfase 1 for Lynetteholmen, til transportministeren
2693343_0002.png
Side 2/2
Kystlandskabets design og klimasikringskote er dimensioneret ef-
ter at kunne modstå en såkaldt 1.000 års stormflodshændelse i år
2070. Her varierer sikringskoten mellem 2,5 meter til 3,5 meter.
Hvis kystlandskabet skal sikre Lynetteholm mod stormflodshæn-
delser i år 2200, kan det gøres ved at hæve landskabet lokalt. Der-
ved vil det hævede terræn indgå i en landskabelig bearbejdning og i
sammenhæng med det eksisterende kystlandskab. Kystlandskabet
har i projektforslaget varierende bredder med 85 meter på det
smalleste sted og 350 meter på det bredeste.
En stormflodssikring langs Lynetteholm med en lodret spuns vil til
sammenligning skulle have en højde på 4,3 meter for at sikre mod
en 1.000 års stormflodshændelse i år 2070. For at sikre mod en
1.000 års hændelse i år 2200 vil klimasikringskoten skulle hæves
yderligere, eller der skal bygges et dige foran.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht