Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2693342_0001.png
Transportudvalget 2021-22
B 25 - endeligt svar på spørgsmål 5
Offentligt
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. januar 2022
2021-3821
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU B 25), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 5:
Vil ministeren kommentere på den faglige kritik, der er blevet
fremført i dagspressen via BT, hvor flere fremtrædende specialister
påpeger, at der efter deres vurdering vil være en stigende risiko for
stormflod i København, såfremt Lynetteholmen gennemføres som
planlagt?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Udviklings-
selskabet By & Havn I/S, som jeg kan henholde mig til:
”Som det fremgår af Københavns Kommunes Stormflodsplan 2017,
skal København stormflodssikres både mod nord og syd. Med
stormflodsplanen har Københavns Kommune valgt en ydre sikring
af København, der kan beskytte havnen og de ydre kyster med
dæmninger, diger og porte på tværs af havnen ved Trekroner i det
nordlige indløb til København og lige syd for motorvejsbroen ved
Kalveboderne. Ligeledes vil lignende løsninger skulle etableres ved
Nordhavn, Svanemøllen samt på Amager.
Lynetteholm udgør ved færdig etablering af perimeteren i 2025 et
delelement af stormflodssikringen mod nord, idet man med halv-
øen undgår at skulle anlægge et højt dige fra Refshaleøen til Kron-
løbet, som Københavns Kommune anslår ville have kostet omkring
800 mio. kr. Da det ikke er muligt at anlægge hele den ydre sikring
på samme tid, vil der være tidsmæssige forskydninger ift., hvornår
de enkelte delementer er etableret. Frem til, at den samlede ydre
løsning er etableret, kan de enkelte delelementer i vandområdet
have individuelle påvirkninger af en eventuel stormflodssituation
Som det fremgår af miljøkonsekvensrapporten og af baggrundsrap-
port om hydrologi s. 150, vil Lynetteholm bidrage til en marginal
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om blokering af sejlrenden Kongedybet i forbindelse med etableringen af perimeteren/diget, der afgrænser anlægsfase 1 for Lynetteholmen, til transportministeren
2693342_0002.png
Side 2/2
opstuvning af vand ved visse former for stormflod i havneløbet på
op til 2-2,5 cm, mens der langs Lynetteholms østlige perimeter i
Øresund vil ske en sænkning af den maksimale vandstand på op til
3 cm. Det ville i nogle tilfælde have kunne betyde en forskel under
en situation som ved stormen Bodil i 2013, hvor der blev målt op til
168 cm højvande. Men det afhænger af mange forhold såsom en
storms udvikling og tilhørende vindretninger og dermed også bøl-
gepåvirkning mv., som udfolder sig lidt anderledes med anlæg af
Lynetteholm.
Med Lynetteholm skal der ikke anlægges et højt dige fra Refshale-
øen til Kronløbet, der givetvis også ville have haft en marginal, lo-
kal påvirkning på vandstanden ved visse former for stormflod.
Det er pt. uklart, hvornår det samfundsøkonomisk giver mening at
anlægge den fulde stormflodssikring mod nord inklusive en dok-
port ved Lynetteholm. Fornyede klimaberegninger og besparelsen
på 800 mio. kr. har ført til, at Københavns Kommune i sin risiko-
styringsplan fra 2021 vil genberegne tidspunktet for stormflodssik-
ring mod nord som følge af en forventet bedre samfundsøkonomi i
en tidligere sikring.”
Det bemærkes, at besparelsen ved anlæg af Lynetteholm på ca. 800
mio. kr. betyder, at det bliver samfundsøkonomisk rentabelt at
bygge portløsningen i Kronløbet – og dermed den fulde storm-
flodssikring i nord – tidligere end ellers. Det skal i øvrigt bemær-
kes, at kystbeskyttelse er decentralt organiseret ved, at kystbeskyt-
telse i udgangspunktet er lodsejernes ansvar, mens kommunerne
har myndighedsansvaret. Det er Københavns Kommune, der er an-
svarlig myndighed for kystbeskyttelse af byen, og det er også kom-
munen, der vil kunne svare på konkrete spørgsmål om undersøgel-
ser og planer for kystbeskyttelse af byen.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht