B 25 - spørgsmål 1
|
Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
|
B 25 - spørgsmål 2
|
Spm. om, hvad de økonomiske konsekvenser vil være, såfremt Lynetteholmens starttidspunkt udskydes et år, til transportministeren
|
B 25 - spørgsmål 3
|
Spm. om, hvilke konsekvenser det vil have for Lynetteholmens tids- og arbejdsplan, såfremt Lynetteholmens starttidspunkt udskydes et år, til transportministeren
|
B 25 - spørgsmål 4
|
Spm. om, hvad det vil betyde for den samlede tidsplan for projektering og gennemførelse af Lynetteholmen, at der indføres en dvaleperiode på projektet, indtil der foreligger en endelig afrapportering af den igangsatte strategiske miljøvurdering (smv), til transportministeren
|
B 25 - spørgsmål 5
|
Spm., om ministeren vil kommentere på den faglige kritik, der er blevet fremført i dagspressen via B.T., hvor flere fremtrædende specialister påpeger, at der efter deres vurdering vil være en stigende risiko for stormflod i København, såfremt Lynetteholmen gennemføres som planlagt, til transportministeren
|
B 25 - spørgsmål 6
|
Spm., om der i de samfundsøkonomiske beregninger af Lynetteholmprojektet er taget højde for den store statistiske usikkerhed ved forsinkelser i projektet og salgsprisen af grunde/boliger, til transportministeren
|
B 25 - spørgsmål 7
|
Spm., om det, såfremt det i fremtiden vurderes, at Lynetteholmens kystsikring ikke er tilstrækkelig efter fremtidige vejr- og klimaforhold, er muligt at udvide eller tilpasse planen for kystsikring, til transportministeren
|
B 25 - spørgsmål 8
|
Spm. om, hvordan det sikres, at danske skatteborgere ikke ender med at hæfte for ekstraregningen, hvis projektet i forbindelse med opførslen af Lynetteholmen budgetoverskrides, til transportministeren
|
B 25 - spørgsmål 9
|
Spm., om opførslen af Lynetteholmen vil skabe miljømæssige udfordringer for andre vandområder, eksempelvis Køge Bugt, i forbindelse med afskaffelse af slam og lignende restmateriale, til transportministeren
|
B 25 - spørgsmål 10
|
Spm., om opførslen af Lynetteholmen vil være til gene for dyreliv og vandmiljø for andre områder, eksempelvis Køge Bugt, i forbindelse med afskaffelse af slam og lignende restmateriale, til transportministeren
|
B 25 - spørgsmål 11
|
Spm., om afskaffelse af slam og lignende restmateriale fra Lynetteholmen vil have negative konsekvenser for økosystemer i områderne, hvor det placeres, til transportministeren
|
B 25 - spørgsmål 12
|
Spm., om der i Lynetteholmens beregningsgrundlag er indregnet kompensation til beboere, der grundet øget lastbilkørsel af jord m.m. vil opleve store støjgener i forbindelse med at bo i deres bolig, til transportministeren
|
B 25 - spørgsmål 13
|
Spm., om der i Lynetteholmens beregningsgrundlag er indregnet øget slid på vejnettet i København grundet den øgede transport i forbindelse med lastbilkørsel af jord m.m. ved opførslen af Lynetteholmen, til transportministeren
|
B 25 - spørgsmål 14
|
Spm., om der i Lynetteholmens beregningsgrundlag er indregnet kompensation til boligejere, der grundet øget larm fra lastbilkørsel af jord m.m. vil opleve signifikante prisfald på deres boligers salgspriser, til transportministeren
|
B 25 - spørgsmål 15
|
Spm., om det i miljøgodkendelserne af Lynetteholm er indgået, at der også samtidig er bestræbelser i gang på at etablere en fast Kattegatforbindelse, der i lighed med Lynetteholm vil påvirke vandgennemstrømning og saltudskiftning i Østersøen, til transportministeren
|
B 25 - spørgsmål 16
|
Spm., om ministeren mener, at det procesmæssigt er muligt at indgive og få behandlet klager i forbindelse med Lynetteholmen, såfremt der opstår juridiske eller miljømæssige udfordringer i forbindelse med projektets udførsel, til transportministeren
|
B 25 - spørgsmål 17
|
Spm. om, hvilke problemstillinger Miljøstyrelsen har været inddraget i i vurderingen af Lynetteholms miljømæssige effekter, til transportministeren
|
B 25 - spørgsmål 18
|
Spm., om ministeren vil udarbejde en sammenligning af procesforløbet for anlægsloven for Lynetteholm med henholdsvis anlægsloven for Storebæltsbroen og for Øresundsbroen med fokus på kommissorium for, tidsplan for, antal årsværk og samlet økonomi anvendt på beregning af mulige konsekvenser for Østersøen samt omfang og proces for inddragelse af de øvrige Østersølande, til transportministeren
|
B 25 - spørgsmål 19
|
Spm., om ministeren ud fra det analysearbejde, der er gennemført, vil beskrive den faktiske effekt på vandstanden i Københavns Havn ved en stormflod nordfra med og uden Lynetteholmens planlagte jorddepot og uden sluseport, til transportministeren
|
B 25 - spørgsmål 20
|
Spm., om der som led i beregninger knyttet til Lynetteholmen er udarbejdet en vurdering af, hvor høj vandstanden ville have været ved Bodilstormen i 2013, såfremt Lynetteholmen var etableret som jorddepot, dvs. uden sluseporte, til transportministeren
|
B 25 - spørgsmål 21
|
Spm. om, hvilke simuleringer/beregninger for stormflodssituationer fra nord der indgår i analysearbejdet for Lynetteholmens effekt på vandstanden i Københavns Havn, til transportministeren
|
B 25 - spørgsmål 22
|
Spm., om de gennemførte beregninger af effekten af Lynetteholmen på vandstanden i Københavns Havn indeholder en situation med en kraftig stormflod fra nord, til transportministeren
|
B 25 - spørgsmål 23
|
Spm., om ministeren er enig i den konklusion, som den socialdemokratiske ordfører fremførte under førstebehandlingen af forslaget, på spørgsmålet om, hvad der ville ske, hvis vi udsatte det her et år, nemlig at det vil betyde, at København nordfra bliver kyst- og klimasikret et år senere, til transportministeren
|
B 25 - spørgsmål 24
|
Spm., om ministeren er enig i den socialdemokratiske ordførers fremstilling under førstebehandlingen og enig i, at metroen ved en fremtidig Bodilstorm, f.eks. i 2025, som nævnt af ordføreren, vil være bedre beskyttet med Lynetteholmen end uden, til transportministeren
|
B 25 - spørgsmål 25
|
Spm., om ministeren er enig i den konklusion, som den socialdemokratiske ordfører under førstebehandlingen fremførte med hensyn til udsigten til en nordlig klimasikring i 2025, at københavnerne vil honorere os, og at vi har været ude i god tid med at stormflodssikre København og hovedstaden, til transportministeren
|