B 25 Forslag til folketingsbeslutning om at sætte Lynetteholmprojektet på pause.

Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2021-22
Status: 2. beh./Forkastet

Spørgsmål 24

Under 1. behandlingen af forslaget fremførte den socialdemokratiske ordfører som kommentar til en eventuel udsættelse af etableringen af Lynetteholmen, og under henvisning til Bodilstormen i 2013, at ”den københavnske metro var 2 centimeters vandstand fra at blive oversvømmet. Hvis der indtræffer en sådan stormflod, mens vi sidder her og snakker i Folketinget, så vil det få katastrofale konsekvenser for vores hovedstad.” Er ministeren enig med ordførerens fremstilling og enig i, at metroen ved en fremtidig Bodilstorm – f.eks. i 2025 som nævnt af ordføreren - vil være bedre beskyttet med Lynetteholmen end uden? Og kan ministeren bekræfte, at DHI i deres rapport om Lynetteholms effekt på vandstanden tværtimod peger på, at der sker en opstemning som forøger vandstanden yderligere?
Dato: 06-01-2022
Status: Endeligt besvaret
Emne: transportpolitik

Endeligt svar

Dokumentdato: 20-01-2022
Modtaget: 20-01-2022
Omdelt: 20-01-2022

B 25 - svar på spm. 24, om ministeren er enig i den socialdemokratiske ordførers fremstilling under førstebehandlingen og enig i, at metroen ved en fremtidig Bodilstorm, f.eks. i 2025, som nævnt af ordføreren, vil være bedre beskyttet med Lynetteholmen end uden, fra transportministeren

Svar på TRU B 25 spm. 24 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 06-01-2022
Modtaget: 06-01-2022
Omdelt: 06-01-2022

Spm., om ministeren er enig i den socialdemokratiske ordførers fremstilling under førstebehandlingen og enig i, at metroen ved en fremtidig Bodilstorm, f.eks. i 2025, som nævnt af ordføreren, vil være bedre beskyttet med Lynetteholmen end uden, til transportministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version