Finansudvalget (FIU) Alm. del

Samling: 2021-22

Spørgsmål 247

Vil ministeren beregne effekterne på de offentlige finanser (umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb, provenu efter tilbageløb og adfærd og varig virkning), arbejdsudbud og BNP i årene 2023-2030 af en omlægning af SU’en bestående af følgende elementer: - SU på kandidatuddannelser omlægges til lån, hvor de studerende har mulighed for at opnå samme købekraft som i dag. - Der indføres et nyt dimittendfradrag, som gælder efter fuldført kandidatuddannelse. Fradraget indrettes sådan, at nyuddannede kandidater i beskæftigelse til en løn på 300.000 kr. og op fuldt ud vil blive kompenseret for ekstra låntagning svarende til normeret tid, som følge af omlægningen gennem skatteværdien af dimittendfradraget. Dimittendfradraget fradrages i am-bidragspligtig løn eller overskud af virksomhed på linje med job- og beskæftigelsesfradraget og skal gælde i 5 år efter fuldført kandidatuddannelse. Der ønskes to beregninger, en hvor dimittendfradraget gælder i indkomstintervallet mellem 200.000 og 300.000 kr., og en hvor det gælder i intervallet fra 0 kr. og op til 300.000 kr. Med begge modeller kræves således, at dimittenden har en årlig indkomst i Danmark på minimum 300.000 kr. i 5 år, før der opnås fuld kompensation for den ekstra låntagning under de 2 år på kandidatstudiet. - Regler som følge af Fremdriftsreformen og herunder justeringerne fra 2016, og fremdriftskrav i SU-reglerne afskaffes. Færdiggørelseselementet i bevillingssystemet fastholdes uændret. I det omfang det er muligt bedes ministeren dekomponere effekterne fsva. offentlige finanser og arbejdsudbud, så det fremgår, hvorfra virkningerne stammer, herunder f.eks. fra lavere dimittendledighed (øget arbejdsudbud og færre på dagpenge), lavere udgifter til SU (herunder til EU-borgere og danskere, der arbejder udenlands efter studiet) og højere udgifter til dimittendfradraget, arbejdsudbudseffekt etc. Omlægningen bedes illustreret ved et typeeksempel for en kandidatstuderende, hvor nettovirkningen af omlægningen fremgår under antagelse af, at den studerende fuldfører studiet på normeret tid og umiddelbart kommer i arbejde til en gennemsnitlig løn efter studierne. Ministeren bedes også oplyse, hvis der er andre nærliggende hensyn, der bør tages i udformningen af omlægningen og eventuelle greb, der vil kunne øge provenuvirkningen eller arbejdsudbudseffekten. Det forudsættes at ændringer som følge af reformaftalerne fra 21. januar 2022 indregnes.
Dato: 08-04-2022
Status: Endeligt besvaret
Emne: økonomi, uddannelse

Endeligt svar

Dokumentdato: 30-06-2022
Modtaget: 30-06-2022
Omdelt: 01-07-2022

FIU alm. del - svar på spørgsmål 247 om effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og BNP i årene 2023-2030 af en omlægning af SU’en, fra finansministeren

Svar til FIU 247 alm. del (2021-2022) (pdf-version)
Html-version
Tidligere svar til FIU 123 alm. del (2019-2020) (pdf-version)
Html-version

Foreløbigt svar

Dokumentdato: 05-05-2022
Modtaget: 05-05-2022
Omdelt: 05-05-2022

FIU alm. del - foreløbigt svar på spm. 247 om effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og BNP i årene 2023-2030 af en omlægning af SU’en, fra finansministeren

Foreløbigt svar på spm 247 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 08-04-2022
Modtaget: 08-04-2022
Omdelt: 08-04-2022

Spm. om effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og BNP i årene 2023-2030 af en omlægning af SU’en, til finansministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version