Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2569927_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
5. maj 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 247 (Alm. del) af 8. april
2022
Spørgsmål
Vil ministeren beregne effekterne på de offentlige finanser (umiddelbart provenu,
provenu efter tilbageløb, provenu efter tilbageløb og adfærd og varig virkning), ar-
bejdsudbud og BNP i årene 2023-2030
af en omlægning af SU’en bestående af
følgende elementer:
SU på kandidatuddannelser omlægges til lån, hvor de studerende har mulighed
for at opnå samme købekraft som i dag.
Der indføres et nyt dimittendfradrag, som gælder efter fuldført kandidatuddan-
nelse. Fradraget indrettes sådan, at nyuddannede kandidater i beskæftigelse til en
løn på 300.000 kr. og op fuldt ud vil blive kompenseret for ekstra låntagning sva-
rende til normeret tid, som følge af omlægningen gennem skatteværdien af dimit-
tendfradraget. Dimittendfradraget fradrages i am-bidragspligtig løn eller overskud
af virksomhed på linje med job- og beskæftigelsesfradraget og skal gælde i 5 år ef-
ter fuldført kandidatuddannelse.
Der ønskes to beregninger, en hvor dimittendfradraget gælder i indkomstinterval-
let mellem 200.000 og 300.000 kr., og en hvor det gælder i intervallet fra 0 kr. og
op til 300.000 kr. Med begge modeller kræves således, at dimittenden har en årlig
indkomst i Danmark på minimum 300.000 kr. i 5 år, før der opnås fuld kompen-
sation for den ekstra låntagning under de 2 år på kandidatstudiet.
Regler som følge af Fremdriftsreformen og herunder justeringerne fra 2016, og
frem-driftskrav i SU-reglerne afskaffes. Færdiggørelseselementet i bevillingssyste-
met fastholdes uændret.
I det omfang det er muligt bedes ministeren dekomponere effekterne fsva. offent-
lige finanser og arbejdsudbud, så det fremgår, hvorfra virkningerne stammer, her-
under f.eks. fra lavere dimittendledighed (øget arbejdsudbud og færre på dag-
penge), lavere udgifter til SU (herunder til EU-borgere og danskere, der arbejder
udenlands efter studiet) og højere udgifter til dimittendfradraget, arbejdsudbudsef-
fekt etc.
Omlægningen bedes illustreret ved et typeeksempel for en kandidatstuderende,
hvor nettovirkningen af omlægningen fremgår under antagelse af, at den stude-
rende fuldfører studiet på normeret tid og umiddelbart kommer i arbejde til en
gennemsnitlig løn efter studierne.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Foreløbigt svar på spørgsmål 247: Spm. om effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og BNP i årene 2023-2030 af en omlægning af SU’en, til finansministeren
Side 2 af 2
Ministeren bedes også oplyse, hvis der er andre nærliggende hensyn, der bør tages
i udformningen af omlægningen og eventuelle greb, der vil kunne øge provenu-
virkningen eller arbejdsudbudseffekten.
Det forudsættes at ændringer som følge af reformaftalerne fra 21. januar 2022 ind-
regnes.
Svar
Da svaret forudsætter omfattende beregninger, har det desværre ikke været muligt
at udarbejde et endeligt svar inden for tidsfristen. Et endeligt svar forventes over-
sendt ultimo juni.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister