Finansudvalget
Til:
Dato:
Finansministeren
8. april 2022
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
FIU alm. del
Spørgsmål 247
Vil ministeren beregne effekterne på de offentlige finanser (umiddelbart provenu, provenu
efter tilbageløb, provenu efter tilbageløb og adfærd og varig virkning), arbejdsudbud og
BNP i årene 2023-2030 af en omlægning af SU’en bestående af følgende elementer:
– SU på kandidatuddannelser omlægges til lån, hvor de studerende har mulighed for at
opnå samme købekraft som i dag.
– Der indføres et nyt dimittendfradrag, som gælder efter fuldført kandidatuddannelse.
Fradraget indrettes sådan, at nyuddannede kandidater i beskæftigelse til en løn på
300.000 kr. og op fuldt ud vil blive kompenseret for ekstra låntagning svarende til
normeret tid, som følge af omlægningen gennem skatteværdien af dimittendfradraget.
Dimittendfradraget fradrages i am-bidragspligtig løn eller overskud af virksomhed på
linje med job- og beskæftigelsesfradraget og skal gælde i 5 år efter fuldført kandida-
tuddannelse.
Der ønskes to beregninger, en hvor dimittendfradraget gælder i indkomstintervallet mel-
lem 200.000 og 300.000 kr., og en hvor det gælder i intervallet fra 0 kr. og op til 300.000
kr. Med begge modeller kræves således, at dimittenden har en årlig indkomst i Danmark
på minimum 300.000 kr. i 5 år, før der opnås fuld kompensation for den ekstra låntagning
under de 2 år på kandidatstudiet.
– Regler som følge af Fremdriftsreformen og herunder justeringerne fra 2016, og frem-
driftskrav i SU-reglerne afskaffes. Færdiggørelseselementet i bevillingssystemet fast-
holdes uændret.
I det omfang det er muligt bedes ministeren dekomponere effekterne fsva. offentlige
finanser og arbejdsudbud, så det fremgår, hvorfra virkningerne stammer, herunder f.eks.
fra lavere dimittendledighed (øget arbejdsudbud og færre på dagpenge), lavere udgifter til
SU (herunder til EU-borgere og danskere, der arbejder udenlands efter studiet) og højere
udgifter til dimittendfradraget, arbejdsudbudseffekt etc.
Omlægningen bedes illustreret ved et typeeksempel for en kandidatstuderende, hvor
nettovirkningen af omlægningen fremgår under antagelse af, at den studerende fuldfører
studiet på normeret tid og umiddelbart kommer i arbejde til en gennemsnitlig løn efter
studierne.
Ministeren bedes også oplyse, hvis der er andre nærliggende hensyn, der bør tages i
udformningen af omlægningen og eventuelle greb, der vil kunne øge provenuvirkningen
eller arbejdsudbudseffekten.
Det forudsættes at ændringer som følge af reformaftalerne fra 21. januar 2022 indregnes.
1/2