Transportudvalget (TRU) Alm. del

Samling: 2020-21

Spørgsmål 188

Københavns Kommunes nye kommuneplan fastlægger, at nye byområder skal udvikles som helt eller delvist bilfrie områder, og at bilture i kommunen skal reduceres til maksimalt 25 pct. Ifølge Rambøll-rapporten »Lynetteholm – trafikale scenarier. Hel eller delvis bilfri bydel« vil bilture på Lynetteholmen uden restriktioner udgøre 45 pct. og dermed modvirke målsætningen. Omvendt vil et bilfrit Lynetteholmen medvirke positivt til at nå de 25 pct. i målsætningen. Vil ministeren oplyse, om regeringen er enig med Københavns Kommune, der i forordet til Rambøll-rapporten fremhæver, at det er et problem, hvis beboersammensætningen på den kommende Lynetteholmen rummer for få bilejere, da det reducerer f.eks. huslejeniveauet og dermed byggeretspriserne, som skal finansiere infrastruktur? Og er det regeringens holdning, at man derfor skal undgå at Lynetteholmen og Østhavnen udvikles som såkaldt bilfri område?
Dato: 15-01-2021
Status: Endeligt besvaret
Emne: vejtransport og trængsel

Endeligt svar

Dokumentdato: 26-01-2021
Modtaget: 26-01-2021
Omdelt: 26-01-2021

TRU alm. del - svar på spm. 188 om regeringen er enig med Københavns Kommune, der i forordet til Rambøll-rapporten fremhæver, at det er et problem, hvis beboersammensætningen på den kommende Lynetteholmen rummer for få bilejere, da det reducerer f.eks. huslejeniveauet og dermed byggeretspriserne, som skal finansiere infrastruktur, fra transportministeren

Svar på TRU spm. 188 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 15-01-2021
Modtaget: 15-01-2021
Omdelt: 15-01-2021

Spm. om regeringen er enig med Københavns Kommune, der i forordet til Rambøll-rapporten fremhæver, at det er et problem, hvis beboersammensætningen på den kommende Lynetteholmen rummer for få bilejere, da det reducerer f.eks. huslejeniveauet og dermed byggeretspriserne, som skal finansiere infrastruktur, til transportministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version