Københavns Kommunes nye kommuneplan fastlægger, at nye byområder skal udvikles som helt eller delvist bilfrie områder, og at bilture i kommunen skal reduceres til maksimalt 25 pct. Ifølge Rambøll-rapporten »Lynetteholm – trafikale scenarier. Hel eller delvis bilfri bydel« vil bilture på Lynetteholmen uden restriktioner udgøre 45 pct. og dermed modvirke målsætningen. Omvendt vil et bilfrit Lynetteholmen medvirke positivt til at nå de 25 pct. i målsætningen.
Vil ministeren kommentere hvert af følgende uddrag fra kommunens indledning til Rambøll-rapporten, idet det ønskes oplyst, om regeringen er enig i at forfølge disse pointer ved præmisserne for udviklingen af Lynetteholmen, og derfor også vil modvirke etableringen af Lynetteholmen som bilfrit område: ”En hel bilfri bydel udfordrer den samlede business case for Lynetteholmen, da det reducerer byggeretspriserne.”, ”Rådgiver vurderer, at det kan være sværere at sikre en mangfoldig og bredt sammensat bydel i det helt bilfri scenarie, da man muligvis vil afskære en del af de potentielle tilflyttere, som ejer bil, fra at flytte til Lynetteholm. Efterspørgslen vil her i højere grad komme fra ikke-bilejere, som gennemsnitligt har et lavere rådighedsbeløb.”, ”I det bilfrie scenarie påvirkes særligt markedsværdien på erhvervs- og ejerboliger negativt. Det smitter af på byggeretspriserne, hvilket trækker hele billedet i en negativ retning økonomisk.”, ”Da markedsværdien er udslagsgivende for byggeretsprisen, er en vigtig forudsætning, at efterspørgslen er tilpas stor.” og ”Analysen viser, at der er størst negativ konsekvens for finansieringen af Østlig Ringvej ved at etablere Lynetteholmen som bilfri.”?
Dato: 15-01-2021
Status: Endeligt besvaret
Emne:
vejtransport og trængsel