Transportudvalget (TRU) Alm. del

Samling: 2020-21

Spørgsmål 183

Der indgår i den udsendte VVM-høring for anlæggelsen af Lynetteholmen flere aktiviteter, som ikke er miljøvurderet i den pågældende VVM. Det gælder således klapningen af det materiale, som skal fjernes fra havbunden og klappes i Køge Bugt. På side 36 i Lynetteholm Miljøkonsekvensrapport af 24. november 2020 står der, at ”Den mest forurenede del af det opgravede havbundsmateriale bliver deponeret i det eksisterende havneslamsdepot på Refshaleøen. Den rene og lettere forurenede del af havbundsmaterialerne skal klappes på to klappladser i Køge Bugt. At materialerne bliver klappet vil sige, at de bortskaffes på havet i afgrænsede og kendte områder. Miljøvurdering af klapningen foregår i en parallel proces”. På side 153 i miljøkonsekvensrapporten står ”Klapning af postglaciale aflejringer/gytje er beskrevet i kapitel 31 Klapning af havbundsmateriale.” Der findes dog ikke et sådant kapitel i VVM-rapporten. Der mangler således en miljøvurdering af den påtænkte klapning. Endvidere fremgår det på side 6 i af et af høringspapirerne, Myndighedshøring af afgrænsningsnotat for udarbejdelse af miljøkonsekvensrapport for Lynetteholm af 7. juli 2020, at ”Der skal til konstruktion af Lynetteholms afgrænsning (perimeter) anvendes en stor mængde sand, der forventes indvundet fra Kriegers Flak, et havområde på søterritoriet i Østersøen. Indvindingen af sand er omfattet af en selvstændig miljøvurderingsproces, der dog kan være tidsmæssigt forskudt, men som ligeledes vil blive offentliggjort og sendt i høring.” Disse to aktiviteter er således en integreret del af projekt Lynetteholmen, men indgår ikke i den miljøvurdering, der er sendt i høring. Vil ministeren bekræfte, at denne opdeling i flere tidsforskudte VVM'er er i strid med VVM-direktivets anvisning mod ”salami-slicing”, og vil ministeren tage skridt til at udskyde høringsfristen for VVM for Lynetteholmen, så alle projektets elementer, der vedrører selve anlæggelsen af Lynetteholmen, kan komme i samlet høring?
Dato: 12-01-2021
Status: Endeligt besvaret
Emne: vejtransport og trængsel
Dokumentdato: 18-03-2021
Modtaget: 18-03-2021
Omdelt: 18-03-2021

TRU alm. del - svar på spm. 183 om ministeren vil bekræfte, at denne opdeling i flere tidsforskudte VVM'er er i strid med VVM-direktivets anvisning mod ”salami-slicing”, og vil ministeren tage skridt til at udskyde høringsfristen for VVM for Lynetteholmen, så alle projektets elementer, der vedrører selve anlæggelsen af Lynetteholmen, kan komme i samlet høring, fra transportministeren

Svar på TRU spm. 183 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 09-02-2021
Modtaget: 09-02-2021
Omdelt: 09-02-2021

TRU alm. del - foreløb. svar på spm. 183 om ministeren vil bekræfte, at denne opdeling i flere tidsforskudte VVM'er er i strid med VVM-direktivets anvisning mod ”salami-slicing”, og vil ministeren tage skridt til at udskyde høringsfristen for VVM for Lynetteholmen, så alle projektets elementer, der vedrører selve anlæggelsen af Lynetteholmen, kan komme i samlet høring, fra transportministeren

TRU alm. 183 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 12-01-2021
Modtaget: 12-01-2021
Omdelt: 12-01-2021

Spm. om ministeren vil bekræfte, at denne opdeling i flere tidsforskudte VVM'er er i strid med VVM-direktivets anvisning mod ”salami-slicing”, og vil ministeren tage skridt til at udskyde høringsfristen for VVM for Lynetteholmen, så alle projektets elementer, der vedrører selve anlæggelsen af Lynetteholmen, kan komme i samlet høring, til transportministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version