MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. marts 2021
2021-372
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. januar 2021 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 183:
Der indgår i den udsendte VVM-høring for anlæggelsen af Lynetteholmen
flere aktiviteter, som ikke er miljøvurderet i den pågældende VVM. Det gæl-
der således klapningen af det materiale, som skal fjernes fra havbunden og
klappes i Køge Bugt. På side 36 i Lynetteholm Miljøkonsekvensrapport af
24. november 2020 står der, at ”Den mest forurenede del
af det opgravede
havbundsmateriale bliver deponeret i det eksisterende havneslamsdepot på
Refshaleøen. Den rene og lettere forurenede del af havbundsmaterialerne
skal klappes på to klappladser i Køge Bugt. At materialerne bliver klappet vil
sige, at de bortskaffes på havet i afgrænsede og kendte områder. Miljøvurde-
ring af klapningen foregår i en parallel proces”. På side 153 i miljøkonse-
kvensrapporten står ”Klapning af postglaciale aflejringer/gytje er beskrevet i
kapitel 31 Klapning af havbundsmateriale.”
Der findes dog ikke et sådant ka-
pitel i VVM-rapporten. Der mangler således en miljøvurdering af den på-
tænkte klapning. Endvidere fremgår det på side 6 i af et af høringspapirerne,
Myndighedshøring af afgrænsningsnotat for udarbejdelse af miljøkonse-
kvensrapport
for Lynetteholm af 7. juli 2020, at ”Der skal til konstruktion af
Lynetteholms afgrænsning (perimeter) anvendes en stor mængde sand, der
forventes indvundet fra Kriegers Flak, et havområde på søterritoriet i Øster-
søen. Indvindingen af sand er omfattet af en selvstændig miljøvurderings-
proces, der dog kan være tidsmæssigt forskudt, men som ligeledes vil blive
offentliggjort og sendt i høring.” Disse to aktiviteter er således en integreret
del af projekt Lynetteholmen, men indgår ikke i den miljøvurdering, der er
sendt i høring. Vil ministeren bekræfte, at denne opdeling i flere tidsfor-
skudte VVM'er er i strid med VVM-direktivets
anvisning mod ”salami-sli-
cing”, og vil ministeren tage skridt til at udskyde høringsfristen for VVM for
Lynetteholmen, så alle projektets elementer, der vedrører selve anlæggelsen
af Lynetteholmen, kan komme i samlet høring?
Svar:
Transportministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet
en udtalelse fra Miljøministeriet, der har oplyst følgende: