Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2356956_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. marts 2021
2021-372
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. januar 2021 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 183:
Der indgår i den udsendte VVM-høring for anlæggelsen af Lynetteholmen
flere aktiviteter, som ikke er miljøvurderet i den pågældende VVM. Det gæl-
der således klapningen af det materiale, som skal fjernes fra havbunden og
klappes i Køge Bugt. På side 36 i Lynetteholm Miljøkonsekvensrapport af
24. november 2020 står der, at ”Den mest forurenede del
af det opgravede
havbundsmateriale bliver deponeret i det eksisterende havneslamsdepot på
Refshaleøen. Den rene og lettere forurenede del af havbundsmaterialerne
skal klappes på to klappladser i Køge Bugt. At materialerne bliver klappet vil
sige, at de bortskaffes på havet i afgrænsede og kendte områder. Miljøvurde-
ring af klapningen foregår i en parallel proces”. På side 153 i miljøkonse-
kvensrapporten står ”Klapning af postglaciale aflejringer/gytje er beskrevet i
kapitel 31 Klapning af havbundsmateriale.”
Der findes dog ikke et sådant ka-
pitel i VVM-rapporten. Der mangler således en miljøvurdering af den på-
tænkte klapning. Endvidere fremgår det på side 6 i af et af høringspapirerne,
Myndighedshøring af afgrænsningsnotat for udarbejdelse af miljøkonse-
kvensrapport
for Lynetteholm af 7. juli 2020, at ”Der skal til konstruktion af
Lynetteholms afgrænsning (perimeter) anvendes en stor mængde sand, der
forventes indvundet fra Kriegers Flak, et havområde på søterritoriet i Øster-
søen. Indvindingen af sand er omfattet af en selvstændig miljøvurderings-
proces, der dog kan være tidsmæssigt forskudt, men som ligeledes vil blive
offentliggjort og sendt i høring.” Disse to aktiviteter er således en integreret
del af projekt Lynetteholmen, men indgår ikke i den miljøvurdering, der er
sendt i høring. Vil ministeren bekræfte, at denne opdeling i flere tidsfor-
skudte VVM'er er i strid med VVM-direktivets
anvisning mod ”salami-sli-
cing”, og vil ministeren tage skridt til at udskyde høringsfristen for VVM for
Lynetteholmen, så alle projektets elementer, der vedrører selve anlæggelsen
af Lynetteholmen, kan komme i samlet høring?
Svar:
Transportministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet
en udtalelse fra Miljøministeriet, der har oplyst følgende:
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om ministeren vil bekræfte, at denne opdeling i flere tidsforskudte VVM'er er i strid med VVM-direktivets anvisning mod salami-slicing, og vil ministeren tage skridt til at udskyde høringsfristen for VVM for Lynetteholmen, så alle projektets elementer, der vedrører selve anlæggelsen af Lynetteholmen, kan komme i samlet høring, til transportministeren
2356956_0002.png
Side 2/3
""Salami-slicing" eller "salami-metoden" beskriver en metode, hvor et
projekt, som skal miljøvurderes, opdeles i en række separate projek-
ter, som hver for sig ikke kræver en miljøvurdering. For så vidt angår
EU's definition på "salami-slicing" i VVM-processer, henviser Miljø-
ministeriet i øvrigt til transportministerens besvarelse af TRU alm. del
spørgsmål 180 og TRU alm. del spørgsmål 163 om ”salami-metoden” i
forhold til Lynetteholmen.
Klapning af havbundsmateriale i Køge Bugt
Miljøministeriet bemærker i forhold til klapning af havbundsmateria-
ler på to klappladser i Køge Bugt, at klapning indgår i den samlede
miljøvurdering af anlægsprojektet Lynetteholm. Klapningen miljøvur-
deres i "Temarapport for klapning og ændring af sejlrende ifm. etable-
ring af Lynetteholm", som er et supplement til hovedrapporten. Te-
marapporten blev udarbejdet af By & Havn i december 2020 og har
været i offentlig høring indtil den 17. februar 2021. Klapningen af hav-
bundsmaterialer i Køge Bugt miljøvurderes dermed, hvilket er i over-
ensstemmelse med VVM-direktivet. Der er derfor ikke er tale om "sa-
lami-slicing".
Indvinding af råstoffer
I forhold indvindingen af sand til brug for anlæg af Lynetteholm (rå-
stofindvindingen), så kræver dette en tilladelse fra Miljøstyrelsen.
Denne tilladelsesproces er delt op i flere trin. I første omgang må der
tildeles en efterforskningstilladelse efter råstofloven. Efterforsknings-
tilladelsen gives på baggrund af en ansøgning fra bygherren (By &
Havn). Denne ansøgning skal tillige indeholde en Natura 2000-væ-
sentlighedsvurdering.
Formålet med efterforskningen er at kortlægge, hvorvidt ressourcerne
i området er af en anvendelig mængde og kvalitet for By & Havn, samt
klarlægge områdets miljøforhold for at kunne vurdere påvirkningen
på disse. Da der er tale om at undersøge muligheden for at indvinde
store mængder sand ved Kriegers Flak i Østersøen, indeholder efter-
forskningen også en række undersøgelse af havbunden. Miljøstyrelsen
har i 2020 givet By & Havn en efterforskningstilladelse, som er gæl-
dende indtil den 25. juni 2021.
I forbindelse med større anlægsprojekter, vil der tit være en række
usikkerheder forbundet med råstofforsyningen. Ofte kan der peges på
flere relevante områder, hvor der f.eks. pga. den eksisterende råstof-
kortlægning, er en vis sandsynlighed for, at materialer af den givne
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om ministeren vil bekræfte, at denne opdeling i flere tidsforskudte VVM'er er i strid med VVM-direktivets anvisning mod salami-slicing, og vil ministeren tage skridt til at udskyde høringsfristen for VVM for Lynetteholmen, så alle projektets elementer, der vedrører selve anlæggelsen af Lynetteholmen, kan komme i samlet høring, til transportministeren
2356956_0003.png
Side 3/3
mængde og kvalitet er tilstede. Om den nødvendige kvalitet og
mængde faktisk er tilstede i disse områder, kan imidlertid først afdæk-
kes gennem en nærmere efterforskning. Denne efterforskning af By &
Havn i gang med.
På baggrund af efterforskningsresultaterne udarbejdes geologiske vur-
deringer og en miljøvurdering af indvindingen i det konkrete område.
Den endelige ansøgning om råstofindvinding skal indeholde en miljø-
vurdering, som opfylder specifikke krav i råstofbekendtgørelsen.
Denne miljøvurdering indgår i Miljøstyrelsens samlede vurdering af,
om tilladelse kan meddeles, og hvilke vilkår der skal stilles af hensyn
til miljøforholdene. Denne vurdering foretages normalt efter den sam-
lede VVM-vurdering og politisk vedtagelse af selve anlægsprojektet.
Dette er også tilfældet med projekt Lynetteholm.
By & Havn har endnu ikke indsendt en endelig ansøgning om tilla-
delse til råstofindvinding, men forventes at gøre det i løbet af foråret
2021. Når By & Havn fremsender en ansøgning, vil Miljøstyrelsen vur-
dere materialet, foretage en offentlig høring mm., som del af den al-
mindelige sagsbehandling, før der eventuelt kan meddeles tilladelse til
indvinding af råstoffer.
Det betyder, at selv om påvirkning ved råstofindvinding i det forud-
satte indvindingsområde havde været medtaget i VVM-vurderingen af
selve anlægsprojektet, vil der under alle omstændigheder blive foreta-
get en genvurdering og evt. opdatering af miljøvurderingen af indvin-
dingsaktiviteten, når ansøgningen om den endelig indvindingstilla-
delse efter råstofloven behandles af Miljøstyrelsen. Undersøgelse af
muligheden for indvinding af sand til brug for anlæg af Lynetteholm
afspejler den almindelige fremgangsmåde ved større projekter.
Med henvisning til at den endelige afklaring af præcis hvorfra råstof-
ferne skal indvindes først kan afklares efter gennemførelse af efter-
forskningen og Miljøstyrelsens vurdering af indvindingsansøgningen,
samt det forhold at råstofindvindingen vil blive selvstændigt miljøvur-
deret, er det vurderingen, at der ikke er tale om "salami-slicing" i nær-
værende situation.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht