Erhvervsudvalget (ERU) Alm. del

Samling: 2020-21

Spørgsmål 704

Af ministerens talepapir fra samrådet den 16. september 2021 om Danske Bank gældsinddrivelsessagen, jf. ERU alm. del – svar på spørgsmål 680, fremgår s. 7, at ”Der er ikke udsigt til, at problemerne alene kan løses ved, at banken indgår forlig med kunderne og andre berørte. Det skyldes, at en løsning af den type problemer, der er tale om her, i udgangspunktet forudsætter domstolenes medvirken”. Vil ministeren uddybe, hvad der menes hermed, herunder, om det betyder, at de berørte kunder udelukkende har mulighed for at få tilbagebetalt uberettigede opkrævede beløb og modtage kompensation, hvis domstolene beslutter at genoptage sagen i domstolsregi, uanset at Danske Bank erkender fejlen og kan opgøre de for meget opkrævede beløb – og er det slet ikke en mulighed, at Danske Bank uden for domstolsregi kan erkende sine fejl og tilbyde tilbagebetaling af uberettigede opkrævede beløb og kompensation til kunderne?
Dato: 23-09-2021
Status: Endeligt besvaret
Emne: finansiel virksomhed
Dokumentdato: 15-10-2021
Modtaget: 15-10-2021
Omdelt: 15-10-2021

ERU alm. del - svar på spm. 704 om det betyder, at de berørte kunder udelukkende har mulighed for at få tilbagebetalt uberettigede opkrævede beløb og modtage kompensation, hvis domstolene beslutter at genoptage sagen i domstolsregi, uanset at Danske Bank erkender fejlen og kan opgøre de for meget opkrævede beløb – og er det slet ikke en mulighed, at Danske Bank uden for domstolsregi kan erkende sine fejl og tilbyde tilbagebetaling af uberettigede opkrævede beløb og kompensation til kunderne, fra justitsministeren

Besvarelse af spørgsmål nr. 704 (Alm. del) fra Folketingets Erhvervsudvalg (pdf-version)
Html-version
Besvarelse af spørgsmål nr. 685 (Alm. del) fra Folketingets Erhvervsudvalg (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 23-09-2021
Modtaget: 23-09-2021
Omdelt: 23-09-2021

Spm., om det betyder, at de berørte kunder udelukkende har mulighed for at få tilbagebetalt uberettigede opkrævede beløb og modtage kompensation, hvis domstolene beslutter at genoptage sagen i domstolsregi, uanset at Danske Bank erkender fejlen og kan opgøre de for meget opkrævede beløb – og er det slet ikke en mulighed, at Danske Bank uden for domstolsregi kan erkende sine fejl og tilbyde tilbagebetaling af uberettigede opkrævede beløb og kompensation til kunderne, til justitsministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version
Titel
ERU, Alm.del - 2020-21 - Samrådsspørgsmål AJ: Samrådsspm. om Danske Banks indsendelse af forkerte oplysninger til domstolene, til erhvervsministeren og justitsministeren 23.09.2021
ERU, Alm.del - 2020-21 - Samrådsspørgsmål AK: Samrådsspm., om Danske Bank inden for gældsområdet har forsømt deres forpligtelse til at drive virksomhed i overensstemmelse med redelig forretningsskik og god praksis, til erhvervsministeren 23.09.2021
ERU, Alm.del - 2020-21 - Samrådsspørgsmål AL: Samrådsspm., om Finanstilsynet fremover bør føre et strengere tilsyn med Danske Bank med henblik på at sikre, at banken inden for virksomhedsområdet udøver sin virksomhed i overensstemmelse med redelig forretningsskik og god praksis, til erhvervsministeren 23.09.2021
ERU, Alm.del - 2020-21 - Samrådsspørgsmål AM: Samrådsspm., om at Bagmandspolitiet ikke mener, at Danske Bank (eller dens ledelse) har begået noget strafbart, til justitsministeren 23.09.2021
ERU, Alm.del - 2020-21 - Samrådsspørgsmål AN: Samrådsspm. om, hvor lang tid de i forvejen forurettede kunder skal forvente fortsat at være fanget i disse juridiske processer m.m., til justitsministeren 23.09.2021
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 680: Spm., om talepapir fra samrådet den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag, til justitsministeren, kopi til erhvervsministeren 23.09.2021
ERU, Alm.del - 2020-21 - Spørgsmål 702: Spm., om ministeren vil holde udvalget orienteret om resultatet af den af domstolene nedsatte arbejdsgruppes arbejde vedr. Danske Bank sagerne, og redegøre for, hvilke initiativer ministeren mener arbejdsgruppens resultater giver anledning til, til justitsministeren 23.09.2021
ERU, Alm.del - 2020-21 - Spørgsmål 703: Spm. om, hvornår Dansk Bank første gang blev opmærksom på fejlene med at opkræve for store beløb af deres kunder, og hvornår Danske Bank påbegyndte sit arbejde med at identificere kunderne, til justitsministeren 23.09.2021
ERU, Alm.del - 2020-21 - Spørgsmål 706: Spm., om ministeren er enig i erhvervsministerens udtalelse, til justitsministeren 23.09.2021
ERU, Alm.del - 2020-21 - Spørgsmål 707: Spm., om at uddybe, hvilke nødvendige skridt ministeren mener, at Finanstilsynet i dette tilfælde kan/bør tage, herunder muligheden for at politianmelde banken, til erhvervsministeren 23.09.2021
ERU, Alm.del - 2020-21 - Spørgsmål 708: Spm., om ministeren kan bekræfte, at bankerne også er forpligtede til at indberette oplysninger om sådanne fejl til Finanstilsynet – og at dette bør ske straks banken bliver opmærksom på fejlen og ikke skal afvente bankens identifikation af kunderne, til erhvervsministeren 23.09.2021
ERU, Alm.del - 2020-21 - Spørgsmål 709: Spm., om ministeren vil give udvalget en status for de tre øvrige banker, som Finanstilsynets undersøgelse fra september 2020 afdækkede havde fejl i deres gældsinddrivelsessystemer, til erhvervsministeren 23.09.2021