Transportudvalget (TRU) Alm. del

Samling: 2019-20

Spørgsmål 536

Vil ministeren i tilknytning til BRT rapporten (”Grøn, regional BRT-løsning på Østbanens tracé” af 10. juni 2020), redegøre nærmere for de årlige driftsbesparelser ved en BRT-løsning i forhold til toget, oplyse, i hvilket omfang der er indregnet fællesomkostninger for driften af BRT samt foranledige, at der udarbejdes et reelt sammenligneligt driftsbudget for de to konkurrerende løsninger? I BRT-rapporten fremgår det, at driftsudgiften til Østbanen i 2019 var på 67,1 mio. kr., hvor de såkaldte fællesudgifter udgør 24,1 mio. kr. heraf, jf. tabel 27 i rapporten. I Movias regnskab for 2019 https://www.moviatrafik.dk/media/7739/aarsregnskab-2019-hjemmeside.pdf udgør de samlede fællesudgifter 347,7 mio. kr. og heraf henføres de 27,5 mio. kr. til Region Sjælland (tabel 10 side 43), dvs. at stort set alle fællesudgifter i Region Sjælland tillægges Østbanen i rapporten. Der er endvidere indregnet forskellig service i afgange i sammenligningen, hvilket gør BRT-løsningen relativt billigere samt udeladt følgevirkninger vedr. behov for nye værkstedsfaciliteter andre steder, hvis Øst-banen nedlægges.
Dato: 15-06-2020
Status: Endeligt besvaret
Emne: kollektiv transport
Dokumentdato: 19-06-2020
Modtaget: 19-06-2020
Omdelt: 19-06-2020

TRU alm. del - svar på spm. 536 om ministeren i tilknytning til BRT rapporten (”Grøn, regional BRT-løsning på Østbanens tracé” af 10. juni 2020), vil redegøre nærmere for de årlige driftsbesparelser ved en BRT-løsning i forhold til toget, fra transportministeren

Svar på TRU 536 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 15-06-2020
Modtaget: 15-06-2020
Omdelt: 15-06-2020

Spm. om ministeren i tilknytning til BRT rapporten (”Grøn, regional BRT-løsning på Østbanens tracé” af 10. juni 2020), vil redegøre nærmere for de årlige driftsbesparelser ved en BRT-løsning i forhold til toget, til transportministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version