Transportudvalget (TRU) Alm. del

Samling: 2019-20

Spørgsmål 537

Ved en nylig gennemgang af Landstrafikmodellen i Trafikministeriet fremgik, at der udover Landstrafikmodellen arbejdes med en mere detaljeret trafikmodel alene for København, kaldet Compas, men at disse modeller ikke kan analysere effekten af mindre, men eventuelt mange lokale tiltag, som sigter på at fremme kollektiv trafik og cyklisme lokalt og begrænse biltrafik i hovedstadsregionen. I lyset af den kommende klimaindsats på transportområdet og den massive bilpendling i hovedstadsområdet samt ønsket om, at kommunerne bidrager til klimaindsatsen, kan det være givtigt med et redskab, som udbygger Compas-modellen til at favne hele hovedstadsregionen og eventuelt også pendlertrafik fra Region Sjælland – det vil sige en Hovedstadstrafikmodel, som i langt højere grad kan anvendes til at analysere effekten af såvel små som større trafikale tiltag på f.eks. kommunalt niveau, så alle tiltag, der bringes i spil, kan effektvurderes, ikke mindst summen af en række lokale mindre tiltag på tværs af kommuner i hovedstadsområdet og oplandet hertil. Hvad er ministerens holdning til, at der udvikles en sådan Hovedstadstrafikmodel som supplement til Landstrafikmodellen?
Dato: 15-06-2020
Status: Endeligt besvaret
Emne: transportpolitik
Dokumentdato: 02-07-2020
Modtaget: 02-07-2020
Omdelt: 02-07-2020

TRU alm. del - svar på spm. 537 om, hvad ministerens holdning er til, at der udvikles en sådan Hovedstadstrafikmodel som supplement til Landstrafikmodellen, fra transportministeren

Svar på TRU spm. 537 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 15-06-2020
Modtaget: 15-06-2020
Omdelt: 15-06-2020

Spm. om, hvad ministerens holdning er til, at der udvikles en sådan Hovedstadstrafikmodel som supplement til Landstrafikmodellen, til transportministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version