TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
19. juni
Dato 2020
2020-5376
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 536:
Vil ministeren i tilknytning til BRT rapporten (”Grøn, regional BRT-løsning
påØstbanens tracé” af 10. juni 2020), redegøre nærmere for de årlige driftsbe-
sparelser ved en BRT-løsning i forhold til toget, oplyse, i hvilket omfang der er
indregnet fællesomkostninger for driften af BRT samt foranledige, at der udar-
bejdes et reelt sammenligneligt driftsbudget for de to konkurrerende løsninger?
I BRT-rapporten fremgår det, at driftsudgiften til Østbanen i 2019 var på 67,1
mio. kr., hvor de såkaldte fællesudgifter udgør 24,1 mio. kr. heraf, jf. tabel 27 i
rapporten. I Movias regnskab for 2019
https://www.moviatrafik.dk/media/7739/aarsregnskab-2019-hjemmeside.pdf
udgør de samlede fællesudgifter 347,7 mio. kr. og heraf henføres de 27,5 mio.
kr. til Region Sjælland (tabel 10 side 43), dvs. at stort set alle fællesudgifter i
Region Sjælland tillægges Østbanen i rapporten. Der er endvidere indregnet
forskellig service i afgange i sammenligningen, hvilket gør BRT-løsningen rela-
tivt billigere samt udeladt følgevirkninger vedr. behov for nye værkstedsfacilite-
ter andre steder, hvis Østbanen nedlægges.
Svar:
Da der både spørges til frekvensalternativer, værkstedsfaciliteter og driftsbe-
sparelser for BRT-løsningen, har jeg opdelt spørgsmålet i tre dele.
Vedr. frekvensalternativer
I rapporten vedr. en grøn BRT-løsning på Østbanen er der regnet på forskellige
frekvens og hastighedsalternativer, som alle har en positiv samfundsøkonomi.
Den løsning, der er mest sammenlignelig med togdriften på Østbanen inden
hastighedsnedsættelsen (100/70 km/t med 15 min. drift på delstrækningen
Køge-Hårlev og 30 min. drift i grenene), er fremhævet grafisk i rapporten på
side 100, hvor det fremgår, at løsningen har en intern rente på 11 pct.