Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2213079_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
19. juni
Dato 2020
2020-5376
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 536:
Vil ministeren i tilknytning til BRT rapporten (”Grøn, regional BRT-løsning
påØstbanens tracé” af 10. juni 2020), redegøre nærmere for de årlige driftsbe-
sparelser ved en BRT-løsning i forhold til toget, oplyse, i hvilket omfang der er
indregnet fællesomkostninger for driften af BRT samt foranledige, at der udar-
bejdes et reelt sammenligneligt driftsbudget for de to konkurrerende løsninger?
I BRT-rapporten fremgår det, at driftsudgiften til Østbanen i 2019 var på 67,1
mio. kr., hvor de såkaldte fællesudgifter udgør 24,1 mio. kr. heraf, jf. tabel 27 i
rapporten. I Movias regnskab for 2019
https://www.moviatrafik.dk/media/7739/aarsregnskab-2019-hjemmeside.pdf
udgør de samlede fællesudgifter 347,7 mio. kr. og heraf henføres de 27,5 mio.
kr. til Region Sjælland (tabel 10 side 43), dvs. at stort set alle fællesudgifter i
Region Sjælland tillægges Østbanen i rapporten. Der er endvidere indregnet
forskellig service i afgange i sammenligningen, hvilket gør BRT-løsningen rela-
tivt billigere samt udeladt følgevirkninger vedr. behov for nye værkstedsfacilite-
ter andre steder, hvis Østbanen nedlægges.
Svar:
Da der både spørges til frekvensalternativer, værkstedsfaciliteter og driftsbe-
sparelser for BRT-løsningen, har jeg opdelt spørgsmålet i tre dele.
Vedr. frekvensalternativer
I rapporten vedr. en grøn BRT-løsning på Østbanen er der regnet på forskellige
frekvens og hastighedsalternativer, som alle har en positiv samfundsøkonomi.
Den løsning, der er mest sammenlignelig med togdriften på Østbanen inden
hastighedsnedsættelsen (100/70 km/t med 15 min. drift på delstrækningen
Køge-Hårlev og 30 min. drift i grenene), er fremhævet grafisk i rapporten på
side 100, hvor det fremgår, at løsningen har en intern rente på 11 pct.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 536: Spm. om ministeren i tilknytning til BRT rapporten (Grøn, regional BRT-løsning på Østbanens tracé af 10. juni 2020), vil redegøre nærmere for de årlige driftsbesparelser ved en BRT-løsning i forhold til toget, til transportministeren
2213079_0002.png
Side 2/3
Hertil skal det bemærkes, at det fremgår af rapporten på side 39, at der i det
foreløbige driftsoplæg for en togløsning efter en sammenlægning af Østbanen
og Lille Syd fra december 2020, er ændret på de nuværende betjeningsprincip-
per på Østbanen, så frekvensen på delstrækningen Hårlev
–Køge
halveres fra
fire til to afgange i timen hver vej.
Vedr. værkstedsfaciliteter
I forhold til værkstedsfaciliteterne i Hårlev bør det fremhæves, at de tog der i
dag kører på strækningen Roskilde-Køge ikke benytter værkstedsfaciliteterne i
Hårlev, men at det har været en del af den overdragelsesaftale som Lokal A/S
har indgået med DSB, at togene fremover ville kunne benytte værkstedet i Hår-
lev.
I forbindelse med undersøgelsen af en grøn BRT-løsning på Østbanen er alter-
native muligheder til værkstedet i Hårlev ikke blevet udtømt, og vil derfor skul-
le undersøges yderligere, hvis Region Sjælland vælger at gå videre med at un-
dersøge en grøn BRT-løsning på Østbanen.
Det fremgår dog af rapportens side 101, at en mulig løsning er, at aktiviteterne
flyttes til Holbæk. Det vil dreje sig om syv tog fra Østbanen (midlertidigt, indtil
de kan afhændes) og seks tog fra Lille Syd - i alt 13 tog.
I rapporten beskrives det, at Movia vurderer, at en flytning af de 13 tog til Hol-
bæk vil nødvendiggøre en fuldstændig ombygning af værkstedet i Holbæk.
En sådan ombygning af værkstedet har fornylig været undersøgt i forbindelse
med overvejelser om at introducere batteritog på en række af Lokaltogs stræk-
ninger. Dette er således ikke en helt sammenlignelig situation, da der er tale om
en ombygning til batteritog og ikke en udvidelse til flere dieseltog. I den forbin-
delse blev værkstedet estimeret til at koste ca. 140 mio. kr. plus ca. 15 mio. kr.
til supplerende opstillingsspor.
Da der er tale om et ikke helt sammenligneligt skøn, er der i rapporten lavet to
følsomhedsberegninger, hvor den ene baserer sig på de 155 mio. kr., som anta-
get i forbindelse med batteritogsundersøgelsen. Den anden er foretaget ud fra
en situation, hvor de samlede udgifter til ombygning af værkstedsfaciliteterne i
Holbæk kun udgør 75 mio. kr.
Beregningerne kan ses på side 102 tabel 36, hvoraf det fremgår, at projektet i
begge scenarier vil have en positiv samfundsøkonomi.
Vedr. driftsbesparelser
Jeg har bedt Movia om at forholde sig til den mere regnskabstekniske del af
spørgsmålet.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 536: Spm. om ministeren i tilknytning til BRT rapporten (Grøn, regional BRT-løsning på Østbanens tracé af 10. juni 2020), vil redegøre nærmere for de årlige driftsbesparelser ved en BRT-løsning i forhold til toget, til transportministeren
2213079_0003.png
Side 3/3
Movia oplyser følgende:
”Region
Sjælland betaler jf. budget 2020 et fast beløb på 59,2 kr. pr. bus- eller
lokaltogstime til fællesudgifter i Movia. Dette beløb varierer fra år til år af-
hængigt af, hvor mange bus- eller lokaltogstimer regionen køber. Fællesudgif-
terne dækker over trafikbestilling, planlægning, billetkontrol, marketing, tra-
fikdrift og kundehåndtering samt støttefunktionerne HR, IT og økonomi.
Region Sjællands samlede beløb til fællesudgifter i Movia var i 2019 på 27,5
mio. kr., og det tal kan findes i Movias årsrapport for 2019 på side 43, tabel
10. De 27,5 mio. kr. indgår i rapporten vedr. en grøn BRT-løsning hverken i
de angivne driftsomkostninger for lokaltog eller BRT-busdriftsberegningerne.
Det er Movias vurdering, at de angivne tal i BRT-rapporten kan bruges til et
reelt sammenligneligt driftsbudget for de to løsninger.
De i BRT-rapportens tabel 27 angivne udgifter på 24,1 mio. kr. vedrører ikke
Movias fællesudgifter, men Lokaltogs faste omkostninger til Østbanen. I for-
hold til Østbanens driftsøkonomi, er udgifterne fordelt ud fra antal togkilome-
ter, da det ikke er muligt at udskille de faste omkostninger på de enkelte lokal-
togsstrækninger. Lokaltog A/S’
samlede faste omkostninger lå i 2019 på 128,8
mio. kr., mens de samlede kilometerafhængige omkostninger lå på 95,4 mio.
kr.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht