Møde i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget

Mødedato: 22-11-2018
Mødetidspunkt: kl. 13.30
Sted: 1-133
2. UDGAVEBemærk mødelokale (nye bilagshenvisninger)

1. Åbent samråd med erhvervsministeren om Finanstilsynets diskussionspapir om fit & proper-reglerne, jf. ERU alm. del - samrådsspm. AB-AF. Se tillige ERU alm. del - bilag 22 og 34 og ERU alm. del - svar på spm. 34, 38 og 71 samt ERU alm. del - svar på spm. 168, 193, 199 og 344 (folketingsåret 2017-18).


2. Schiller Instituttet, vedrørende Glass/Steagall-bankopdeling, jf. ERU alm. del - bilag 48 og 63 og ERU alm. del - svar på spm. 86 og ERU alm. del - spm. 117.


3. Politisk drøftelse og afgivelse af betænkning over L 51 (Om strategisk planlægning for landsbyer og andre ændringer i lov om planlægning og lov om maritim fysisk planlægning). Udkast til betænkning er omdelt på L 51 - bilag 6.


4. Gennemgang og fastlæggelse af tidsplan for L 99 (Regnskabsdirektivet). Udkast til tidsplan er omdelt på L 99 - bilag 2.


5. Evaluering af høringen den 19. november 2018 om hvidvasksagen i Danske Bank, jf. ERU alm. del - bilag 47 og 62.


6. Drøftelse af forslag om initiativer vedrørende offentlige hjemmesider.


7. Eventuelt.


Note: Skatteudvalget og Retsudvalget er inviteret til at deltage i det åbne samråd under pkt. 1.


    1. Åbent samråd med erhvervsministeren om Finanstilsynets diskussionspapir om fit & proper-reglerne, jf. ERU alm. del - samrådsspm. AB-AF. Se tillige ERU alm. del - bilag 22 og 34 og ERU alm. del - svar på spm. 34, 38 og 71 samt ERU alm. del - svar på spm. 168, 193, 199 og 344 (folketingsåret 2017-18).

    Bilag:

    Samrådsspm. om ministeren vil redegøre for regeringens holdning til de spørgsmål, der rejses i Finanstilsynets diskussionspapir ”Fit & proper-reglerne i gode tider” af 22. maj 2017, til erhvervsministeren
    Samrådsspm. om, hvem der har godkendt Finanstilsynets praksis, som betyder, at ”Danmarks måde at håndtere kravene på er anderledes og til dels mindre indgribende, end hvad der gælder i en række af vores nabolande og i forhold til, hvad der følger af internationale vejledninger”, til erhvervsministeren
    Samrådsspm. om, hvorfor Finanstilsynets diskussionspapir ”Fit & proper-reglerne i gode tider” af 22. maj 2017 ikke har været forelagt for Folketinget i forbindelse med de mange diskussioner, der har været i Folketingsudvalg, Folketingssalen og forligskredse om fit & proper-reglerne, til erhvervsministeren
    Samrådsspm. om, hvornår Erhvervsministeriet første gang får viden om Finanstilsynets diskussionspapir ”Fit & proper-reglerne i gode tider” af 22. maj 2017, til erhvervsministeren
    Samrådsspm. om ministeren fastholder, som beskrevet på sin Facebook-profil, at Finanstilsynets diskussionspapir ”Fit & proper-reglerne i gode tider” af 22. maj 2017 også er nyt for ham og ikke på nogen måde er indgået i dokumenter, som ministeren har fået forelagt, til erhvervsministeren
    Diskussionspapir: Fit & proper-regler i gode tider
    Pressemeddelelse: Finanstilsynet har strammet praksis i relation til fit & proper-reglerne
    ERU alm. del - svar på spm. 34 om ministeren vil redegøre for, i hvilke andre tilfælde de seneste 5 år Finanstilsynet har gået på inspektion i pengeinstitutter og med hvilken begrundelse, fra erhvervsministeren
    ERU alm. del - svar på spm. 34 om ministeren vil redegøre forfor provenuvirkningen ved et ACE-fradrag, der modsat regeringens fremlagte model fra ”Et stærkere Danmark – Vækst 2016”, indeholder værnsregler, der betyder, at man ikke kan modtage fradraget ved at investere i værdipapirer, samt at investeringerne skal finde sted i Danmark, fra finansministeren
    Ny
    ERU alm. del - svar på spm. 71 om de 11 ledelsesmedlemmer, som allerede er fratrådt deres stilling i Danske Bank, ifølge lovgivningen vil kunne blive fit & proper vurderet på baggrund af deres ageren i Danske Bank sagen, fra erhvervsministeren
    Ny
    ERU alm. del - svar på spm. 168 om en skematisk oversigt over, hvilke regler inden for straffeloven, den finansielle lovgivning, og anden særlovgivning, fit & proper-regler m.v., der var gældende i henholdsvis 2012, 2013 og 2014 i forhold til at kunne sanktionere og strafforfølge forhold som de, der er omtalt i Finanstilsynets afgørelse, fra erhvervsministeren og justitsministeren
    Ny
    ERU alm. del - svar på spm. 193 om de gældende fit & proper regler generelt rummer hjemmel til at rejse sager/iværksætte sanktioner mod en banks ledelse for forhold som dem, der er beskrevet i Finanstilsynets afgørelse af 3. maj 2018, fra erhvervsministeren
    Ny
    ERU alm. del - svar på spm. 199 om ministeren er vidende om, der tidligere har været forberedt en fit & proper sag mod nuværende eller tidligere ledelsesmedlemmer eller ansatte i Danske Bank i forhold til sager om hvidvask, fra erhvervsministeren
    Ny
    ERU alm. del - svar på spm. 344 om hvilke tidligere og nuværende lovgivningsmæssige begrænsninger, der ligger til grund for, at Finanstilsynet i afgørelse af 3. maj 2018 ”Danske Banks ledelse og styring i hvidvasksagen i den estiske filial” konkluderer, at ”Finanstilsynet har vurderet, om der for den nuværende ledelse og ansatte i banken er grundlag for at rejse sager efter fit & proper-reglerne, fra erhvervsministeren
    Ny
    3. Politisk drøftelse og afgivelse af betænkning over L 51 (Om strategisk planlægning for landsbyer og andre ændringer i lov om planlægning og lov om maritim fysisk planlægning). Udkast til betænkning er omdelt på L 51 - bilag 6.
    4. Gennemgang og fastlæggelse af tidsplan for L 99 (Regnskabsdirektivet). Udkast til tidsplan er omdelt på L 99 - bilag 2.
    6. Drøftelse af forslag om initiativer vedrørende offentlige hjemmesider.
    7. Eventuelt.
    Note: Skatteudvalget og Retsudvalget er inviteret til at deltage i det åbne samråd under pkt. 1.