Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del Spørgsmål 303
Offentligt
1996492_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Til:
Dato:
Undervisningsministeren
4. januar 2019
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
UUI alm. del
Spørgsmål 303
Danmarks Statistik opsummerer på deres hjemmeside fem ”hovedpointer” fra publikatio-
nen »Indvandrere i Danmark 2018« (Danmarks Statistik, 2018). En af disse hovedpointer
lyder: ”Når karaktergennemsnittet ved folkeskolens afgangsprøve udregnes efter oprin-
delsesland, har børn af efterkommere fra Pakistan, Tyrkiet og Jugoslavien højere karak-
tergennemsnit end efterkommere fra samme oprindelseslande”.
I ”Analyse af børn af efterkommere af ikke-vestlig oprindelse” (UIM, 2018) opsummeres
det omvendt i den indledende gennemgang af ”grundlæggende karakteristika”, at prøve-
karaktererne i 9. klasse viser, ”at udviklingen stagnerer fra efterkommere til børn af efter-
kommere med ikke-vestlig oprindelse”. Vil ministeren forklare, hvordan ministeriet kan
konkludere, at ”udviklingen stagnerer”, når man 1) ikke har undersøgt udviklingen fra ge-
neration til generation og når 2) Danmarks Statistik i 2018 har konkluderet det modsatte,
og forklaret at den manglende forskel mellem efterkommere og børn af efterkommere,
som ministeriet vælger at fremhæve, skyldes ”sammensætningseffekten” – at de to grup-
per, der sammenlignes er forskelligt sammensat (DST 2018, s. 127-128)?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Carolina Magdalene Maier (ALT).
Svar bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til [email protected].
På udvalgets vegne
Martin Henriksen
formand
1/1