Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2009115_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 303 (Alm. del):
I brev af 4. januar 2019 har udvalget efter ønske fra Carolina Magdelene
Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 303:
Danmarks Statistik opsummerer på deres hjemmeside fem ”hovedpoin-
ter” fra publikationen »Indvandrere i Danmark 2018« (Danmarks Stati-
stik, 2018). En af disse hovedpointer lyder: ”Når karaktergennemsnittet
ved folkeskolens afgangsprøve udregnes efter oprindelsesland, har børn
af efterkommere fra Pakistan, Tyrkiet og Jugoslavien højere karaktergen-
nemsnit end efterkommere fra samme oprindelseslande”. I ”Analyse af
børn af efterkommere af ikke-vestlig
oprindelse” (UIM, 2018) opsumme-
res det omvendt i den indledende gennemgang af ”grundlæggende karak-
teristika”, at prøvekaraktererne i 9. klasse viser, ”at udviklingen stagnerer
fra efterkommere til børn af efterkommere med ikke-vestlig
oprindelse”.
Vil ministeren forklare, hvordan ministeriet
kan konkludere, at ”udvik-
lingen stagnerer”, når man 1) ikke har undersøgt udviklingen fra genera-
tion til generation og når 2) Danmarks Statistik i 2018 har konkluderet
det modsatte, og forklaret at den manglende forskel mellem efterkom-
mere og børn af efterkommere, som ministeriet vælger at fremhæve,
skyldes ”sammensætningseffekten” –
at de to grupper, der sammenlignes
er forskelligt sammensat (DST 2018, s. 127-128)?
Svar:
Der er tale om to forskellige analyser, der varierer ift. bl.a. opgørelsesme-
tode. Fælles for begge analyser er dog, at de ser på fire befolkningsgrup-
per, der ikke er i familie med hinanden, og at det fremgår klart af begge
analyser. Med andre ord ser ingen af analyserne på udviklingen fra gene-
ration til generation, i den forstand, at de analyserede indvandrere er
forældre til de analyserede efterkommere, som er forældre til de analyse-
rede børn af efterkommere.
1. februar 2019
Sagsnr.:19/00463
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om, hvordan ministeriet kan konkludere, at udviklingen i karaktergennemsnit ved folkeskolens afgangsprøve for efterkommere og børn af efterkommere med ikke-vestlig oprindelse stagnerer, til undervisningsministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriet og Undervisningsministeriet har
med
”Analyse af børn af efterkommere med
ikke-vestlig
oprindelse”
undersøgt, hvordan den samlede gruppe af børn af efterkommere med
ikke-vestlig baggrund klarer sig på forskellige parametre sammenlignet
med efterkommere og indvandrere med ikke-vestlig oprindelse. I den
forbindelse er der ikke søgt at korrigere for en række forskellige bag-
grundsforhold, fordi analysen først og fremmest har haft som ambition
at afdække, hvordan grupperne som helhed klarer sig målt på de forskel-
lige analyserede parametre.
Rapporten konkluderer på den baggrund bl.a., at
”Både resultaterne i de
nationale tests i 2. klasse og prøvekaraktererne i 9. klasse, viser, at der sker en for-
bedring fra indvandrere til efterkommere med ikke-vestlig oprindelse, men at udvik-
lingen stagnerer fra efterkommere til børn af efterkommere med ikke-vestlig oprindelse.
Børn af efterkommere med ikke-vestlig oprindelse har endvidere generelt lavere prøve-
resultater end personer med dansk oprindelse”
(s. 5).
Rapporten konkluderer i forlængelse heraf
og på linje med Danmarks
Statistik (DST)
at resultaterne bl.a. skal ses i lyset af gruppens sammen-
sætning fsva. oprindelsesland. Af rapporten fremgår således, at
”Når
gruppen af børn af efterkommere med ikke-vestlig oprindelse opnår et lavere karak-
tergennemsnit i 9. klasse end gruppen af efterkommere med ikke-vestlig oprindelse,
skyldes det bl.a. at gruppernes sammensætning i forhold til oprindelsesland er forskel-
lig. Blandt børn af efterkommere med ikke-vestlig oprindelse er der således en større
andel elever fra bl.a. Tyrkiet, som får lidt lavere karakterer på tværs af gruppen af
indvandrere, efterkommere og børn af efterkommere med ikke-vestlig oprindelse, jf.
figur 29.
Sammenligner man børn af efterkommere og efterkommere fra samme oprindelsesland,
fx Tyrkiet og Pakistan, klarer børn af efterkommere med ikke-vestlig oprindelse sig
lidt bedre, idet deres karaktergennemsnit er 0,2-0,5 karakterer højere end hos efter-
kommerne med ikke-vestlig oprindelse”
(s. 36).
.
DST’s rapport sammenligner
når det kommer til karakterer i 9. klasse
grupper fra samme oprindelsesland, og ser alene på tre afgrænsede grup-
per af børn af efterkommere, fordi DST vurderer, at datagrundlaget er
utilstrækkeligt for de øvrige befolkningsgrupper. Det fremgår således af
rapporten, at:
”Sammenligningen er kun foretaget
for børn af efterkommere med
oprindelse i Jugoslavien, Pakistan og Tyrkiet. Det skyldes, at det kun er disse oprin-
delseslande, hvor datagrundlaget vurderes at være stort nok.”
(s. 128).
DST ser på tal for perioden 2012/13 til 2016/17, mens Undervisnings-
ministeriet og Udlændinge- og Integrationsministeriet ser på tal for peri-
oden 2014/15 til 2017/18. DST ser på et 5-årigt karaktergennemsnit i de
bundne prøver i 9. klasse inden for gruppen af børn af efterkommere fra
Pakistan, Tyrkiet og Jugoslavien. Undervisningsministeriet og Udlændin-
ge- og Integrationsministeriet ser på et 1-årigt karaktergennemsnit i de
2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om, hvordan ministeriet kan konkludere, at udviklingen i karaktergennemsnit ved folkeskolens afgangsprøve for efterkommere og børn af efterkommere med ikke-vestlig oprindelse stagnerer, til undervisningsministeren
bundne prøver i 9. klasse for gruppen af børn af efterkommere med ik-
ke-vestlig oprindelse som helhed i hvert af årene 2014/15
2017/18.
DST finder i deres rapport, at karaktergennemsnittet er lidt højere for
børn af efterkommere end for efterkommere, når man alene sammenlig-
ner inden for grupper fra de tre oprindelseslande hver for sig på et 5-
årigt karaktergennemsnit. For alle tre grupper er karaktergennemsnittet
dog
”klart under
niveauet” for børn af dansk oprindelse (s. 128).
DST finder den største difference i de gennemsnitlige karakterer mellem
børn af efterkommere og efterkommere blandt pakistanere, hvor børn af
efterkommere havde et gennemsnit, der var 0,6 karakterpoint højere end
efterkommere. For elever med tyrkisk og jugoslavisk baggrund er for-
skellen hhv. 0,3 og 0,1 karakterpoint.
”Analyse
af børn af efterkommere med ikke-vestlig oprindelse” finder, at
gruppen af børn af efterkommere med ikke-vestlig oprindelse som hel-
hed i skoleåret 2014/15 og 2017/18 opnår et lavere 1-årigt karaktergen-
nemsnit i 9. klasse end gruppen af efterkommere med ikke-vestlig oprin-
delse på i størrelsesordenen 0,1- 0,2 karakterpoint. I skoleåret 2015/16
og 2016/17 ligger karaktergennemsnittet for børn af efterkommere med
ikke-vestlig oprindelse enten på niveau med eller 0,1 karakterpoint over
gruppen af efterkommere med ikke-vestlig oprindelse.
Selvom der er forskel i opgørelsesmetoden i de to analyser, er begge ana-
lyser efter min opfattelse relevante og bekymrende. Det er således i min
optik et problem for integrationen i Danmark, at gruppen af børn af
efterkommere med ikke-vestlig oprindelse som helhed ikke klarer sig
bedre end de gør, når det kommer til fx karaktergennemsnit i 9. klasse.
Det er også alvorligt, selvom noget af forskellen formodentlig skyldes
forskellige socioøkonomiske forudsætninger.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3