Social-, Indenrigs- og Børneudvalget (SOU) Alm. del

Samling: 2017-18

Spørgsmål 159

I Institut for menneskerettigheders rapport ”Retten til uddannelse” refereres der til en undersøgelse fra Landsforeningen Autisme, der viser, at hver tredje elev med autisme, der er inkluderet i en almindelig folkeskoleklasse, ikke er i stand til at komme i skole, mens det i specialklasser gælder hver fjerde elev med autisme. https://menneskeret.dk/udgivelser/retten-uddannelse-naar-boern-handicap-ikke-gaar-skole Samtidig viser en undersøgelse fra Center for Autisme og Aarhus Universitet, at børn med svær autisme klarer sig bedst i specialklasser, jf. artiklen på www.dr.dk 18/12-17: ”Ny forskning: Børn med svær autisme klarer sig bedst i specialklasser”. https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/ny-forskning-boern-med-svaer-autisme-klarer-sig-bedst-i-specialklasser. Vil ministeren på denne baggrund overveje at ændre visitationsreglerne med henblik på at sikre, at børn med autisme visiteres til skoletilbud, der bedst muligt tilgodeser deres særlige behov?
Dato: 22-12-2017
Status: Endeligt besvaret
Emne: dagtilbud, socialpolitik

Endeligt svar

Dokumentdato: 29-01-2018
Modtaget: 29-01-2018
Omdelt: 29-01-2018

SOU alm. del - svar på spm. 159 om at visitationsreglerne bør ændres så børn med autisme visiteres til skoletilbud, der bedst muligt tilgodeser deres særlige behov, fra undervisningsministeren

Svar på spm. 159 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 22-12-2017
Modtaget: 22-12-2017
Omdelt: 22-12-2017

Spm. om at visitationsreglerne bør ændres så børn med autisme visiteres til skoletilbud, der bedst muligt tilgodeser deres særlige behov, til undervisningsministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version